اختصاصی تابناک یزد از روز ملی شعر و ادب فارسی؛
فرهیختگان شعر و ادب فارسی در نشستی با مسئولان یزدی خواستار توجه مضاعف دستگاه های متولی فرهنگ و ادب به پاسداشت و ترویج ادبیات فارسی در یزد شدند.
کد خبر: ۶۵۶۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵ 18 September 2018

 به گزارش تابناک یزد؛ بیست و هفتم شهریورماه همزمان با سالروز در گذشت شاعر نامی معاصر، استاد محمدحسین بهجت تبریزی(شهریار) با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب فارسی نامیده شده است؛ شعر و ادب نابی که مطابق با ساختار زبان و ادبیات فارسی توانسته خالق هزاران اثر فاخر در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی باشد و جسم و روان هر ایرانی جانی دوباره بخشد.
استان یزد نیز در طول ادوار مختلف شاعران، نویسندگان و فعالان ادبی بسیاری را به جامعه فرهنگ و ادب پارسی هدیه داده و توانسته است با حداقل ترین بسترهای ادبی ممکن، از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود شایسته استفاده کند و ادب پرور باشد.
این استان که هم اکنون بیش از 100 شاعر نامی را در دل خود برای فرهنگ این مملکت به امانت نگه داشته است؛ نیازمند توجه ویژه به ترویج شعر و ادبیات فارسی است که محقق نشدن این مهم می تواند خسارات ادبی فراوانی را برای جامعه یزد به همراه داشته باشد.
ادیبان و اهالی فرهنگ و ادب یزد نیازمند حمایت مضاعف مسئولان می باشند تا بتوانند مبلغ اصالت و فرهنگ ناب ایرانی در قالب شعر بوده و جوان ایرانی را در این تهاجم فرهنگی و ادبی بیش از پیش با شعر و ادب بی نظیر فارسی آشنا کنند.
به گفته ادیبان یزدی فرهنگسرای ادبی، کانون زبان فارسی، خانه ادبیات و شورای شعر استان یزد بخشی از نیازهای این جامعه فرهنگی و ادبی می باشد که خلا آن در ادب یزد به جد احساس می شود؛ نیازهایی که برآورده شدنش می تواند تهدیدهای موجود را به فرصت های کم نظیر فرهنگی و ادبی تبدیل کند.
ضرورت قرار نگرفتن شعر و ادب فارسی در راستای اهداف اجرایی نهادهای آموزشی و فرهنگی به ویژه دانشگاه ها و اداره کل آموزش و پرورش از دیگر انتقادهای جامعه شعر و ادب فارسی است.
به همین مناسبت نشست فرهیختگان شعر و ادب فارسی با مسئولان یزدی برگزار شد و ادبیان یزد با اشاره به دغدغه های موجود مشکلات و نیازهای جامعه ادبی و فرهنگی را مطرح کردند.
در این نشست سیدمحمود الهام‌بخش شاعر برجسته کشوری نیز خواستار پیگیری راه‌اندازی شورای شعر استان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و اظهار داشت: در استان یزد آن طور که باید و شاید حق شعر و شاعری ادا نشده است و متاسفانه این ابزار فرهنگی در شرایط کنونی تنها برای خودنمایی برخی شاعران نوپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
الهام بخش با تاکید بر اینکه ارزیابی‌های مستمر یکی از مهمترین نیازهای حوزه شعر در استان یزد است؛ افزود: حمایت از توسعه شهر و ادب فارسی در استان یزد ضرورت دارد. در این مسیر ساخت فرهنگسرای عمومی و اختصاصی یکی از نیازهای جدی استان برای تقویت حوزه شعر و ادب فارسی در یزد است.
این شاعر برجسته با انتقاد از متولیان فرهنگی و آموزشی استان نسبت به بی توجهی به ادبیات؛ تصریح کرد: مسئولان و دست‌اندرکاران باید سعی کنند با تأمین شأن اجتماعی لازم جوانان و نوجوانان را بیش از پیش به سمت شعر و ادب فارسی سوق دهند.
عباس حیدری سرپرست فرمانداری یزد در این نشست، فرهنگ جامعه امروز را نیازمند ترویج شهر و ادب فارسی دانست و افزود: ادیبان می‌ توانند با حضور پرشور خود در عرصه‌های مختلف روحیه نشاط، شادابی و امید را در جامعه بدمند.
حیدری با بیان اینکه گفتمان شعر و ادب، یکی از مهمترین راهکارهای توسعه اجتماعی و فرهنگی است؛ تاکید داشت: گفتمان شعر و ادب فارسی باید به مباحث و ادبیات سیاسی هم وارد شود. ورود این گفتمان به ادبیات سیاسی کشور ضرورت دارد. اگر این مهم اتفاق بیافتد قطعاً شاهد تحولات خوبی در حوزه مذاکرات سیاسی داخلی و خارجی خواهیم بود.
این مقام مسئول توسعه فرهنگ عمومی را به هم افزایی تمام دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران مرتبط دانست.
حیدری با تاکید بر اینکه جای گفتمان شعر و ادب فارسی در جامعه خالی است؛ خواستار برگزاری مضاعف رویدادهای فرهنگی و ادبی چون محافل حافظ خوانی و شاهنامه خوانی شد و افزود: فعالیت انجمن ای ادبی ئر محلات توسعه یابد و دستگاه های فرهنگی با حمایت از این انجمن ها به نحو شایسته تری از ظرفیت شاعران و ادیبان شاخص استان برای توسعه فرهنگی و اجتماعی استفاده کنند.
فخرالسادات خامسی‌هامانه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و خانواده استانداری نیز با بیان اینکه ادبیات در شرایط کنونی مظلوم واقع شده است؛ اظهار داشت: ادبیات جدای از سیاست، جغرافیا و اجتماع نیست.
وی در ادامه افزود: ادبیات هویتی اجتناب ناپذیر است که باید به صورت جمعی دیده شده و مورد استفاده عموم قرار گیرد.
خامسی هامانه خواستار تقویت انجمن های ادبی در جهت توسعه و ترویج ادبیات فارسی در استان یزد و افزود: انجمن‌های ادبی باید با تدوین طرح و ایده‌های متنوع مدیران و دست‌اندرکاران حوزه فرهنگی و آموزشی را در اجرای برنامه‌های ترویجی و تبیینی یاری کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار