مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۳۰ درصد مدارس خراسان رضوی توسط خیرین احداث می‌شود.
کد خبر: ۶۵۷۶۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ 21 September 2018

به گزارش تابناک : قاسمعلی خدابنده ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی و در جمع زائران و مجاوران اظهار داشت: عاشورا و کربلا با جان نثاری‌های فراوان یاران سیدالشهدا(ع) گره خورده و یادآور رشادت‌های حضرت علی اکبر(ع) و سخن شیرین قاسم بن الحسن است؛ کربلا و عاشورا یادآور صبر و شکیبایی حضرت زینب(س) است و فرهنگ دارد و فرهنگ‌ساز است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: فرهنگ عاشورا امر به نیکی و امر به معروف و امر به خوبی‌هاست و آزادگی و عدم تسلیم در برابر ظلم و ظالم است و آزادزیستن را ترویج می‌کند و وفای به عهد و وفاداری و ایثار و شهادت را نیز ترویج می‌کند.

خدابنده در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی شکوهمند ما برگرفته از فرهنگ عاشورایی و در امتداد راه سیدالشهدا(ع) است تصریح کرد: یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را گرامی می‌داریم که با تاسی از حضرت حسین(ع) جان خود را در راه حفظ دین خدا نثار و ایثار کردند.

وی با اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: احکام اسلام ضامن سلامت و سعادت و خوشبختی بشر است و جامعه‌ای که به امر به معروف و نهی از منکر توجه نکند رو به سقوط خواهد رفت و طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر از این نظر رسالت بسیار سنگینی برعهده دارند. اگر می‌خواهیم جامعه‌ای علوی و حسینی داشته باشیم باید سیره این ائمه معصومین را بشناسیم و به جامعه نیز معرفی کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید ادامه داد: ماه مهر ماه مهربانی و بهار علم و دانش و نوروز دانایی است؛ شروع سال تحصیلی برای میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو و طلبه رقم می‌خورد. علم نور است و جهل تاریکی؛ به تعبیری رفاه و اقتدار و توسعه و عدالت منبعث از مهر است.

خدابنده گفت: برای دستیابی دانش آموزان به حیلات طیبه باید همه با هم دست به دست هم دهیم و دانش آموزان را در حوزه اخلاقی و عبادی و اعتقادی صحیح تربیت کنیم زیرا زیربنای تربیت، تربیت دینی و عبادی و اخلاقی است؛ فراتر از حیات ظاهری و دنیوی، حیات طیبه قرار دارد. حیات زمانی است که مجموعه تحرکات زندگی با ایمان همراه شود و نور پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه معلمان باید به دانش آموزان حیات ببخشند و ایمان را در دل دانش آموزان تقویت کنند افزود: این همان نقش انبیاء است و طبعا همان مشکلات را نیز خواهند داشت و آموزش و پرورش در این کار سخت و دشوار نیاز به مساعدت تمامی دستگاه‌ها دارد. امروز نیازمند یاری‌گری و کمک تک تک هموطنان در حوزه آموزش و پرورش هستیم.

خدابنده با اشاره به اینکه آموزش و پرورش خراسان رضوی پذیرایی یک میلیون و 220 هزار دانش آموز در سطح استان است گفت: حدودا 45 هزار کلاس درس با تلاش 84 هزار فرهنگی در استان دایر است؛ معلمان استان در کمال اخلاق و انگیزه چراغ آموزش را می‌افروزند و در دورترین نقاط که برخی مواقع هیچ اداره دولتی فعالیت ندارد پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی بر فراز بام مدرسه‌ای افراشته است.

وی ادامه داد: براساس سند تحول بنیادین کانون اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است و تمام سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در مدرسه محقق می‌شود. به همین دلیل شعار سال تحصیلی جدید در آموزش و پرورش استان مدرسه زندگی و نشاط و پویایی و عدالت آموزشی انتخاب شده تا به سیاست‌ها جهت داده شود و افکار عمومی نیز توجیه شوند.

خدابنده تصریح کرد: یکی از نکات مهم سند تحول بنیادین مدرسه زندگی است؛ تحقق مدرسه صالح و رسیدن به حیات طیبه و قرب الهی مدنظر آموزش و پرورش است و باید دانش آموز مهارت زندگی را آموزش دیده و آن را تمرین و ممارست کند. مهارت تصمیم گیری و حل مسئله و تفکر خلاق و نقاد و توانایی برقرار ارتباط و خودآگاهی و همدلی و مقابله با خشم و مهربانی و نوعدوستی برخی از این مهارتها هستند که دانش آموز قانونمند و نیک اندیش و مسئولیت پذیر تربیت می‌کند.

وی گفت: اگر نشاط و پویایی در مدرسه مطرح است به این دلیل است که لازمه بالندگی کشور و نسل جوان است؛ ورزش و تربیت بدنی و تحرک نوجوانان موجبات سلامتی جسمانی و روحی و روانی آنان را فراهم می‌کند و این نشاط و شادابی از سطح مدارس به سطح کشور کشیده می‌شود. عدالت آموزشی را مطرح کردیم زیرا این مهم از اهداف نظام تعلیم و تربیت کشور است.

خدابنده اظهار داشت: یکی از شرایط لازم برای یک جامعه متعالی و پویا و توسعه یافته دستیابی به عدالت به معنای عام و خاص آن است زیرا عدالت آموزشی زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی محقق می‌کند. تربیت انسانی عدالت خواه مدنظر است و توجه به مقوله عدالت آموزشی بسیار مهم و مورد تاکید است.

وی بیان کرد: توجه به مناطق محروم از اولویت‌های آموزشی نظام آموزش و پرورش خراسان رضوی است زیرا در غیر این صورت نارضایتی رشد می‌کند. آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال تحصیلی گذشته، توفیقات بسیاری را کسب کرد که باید از تلاش‌ها و زحمات تشکر کرد. توجه به فرهنگ قرآنی و اولویت دادن به مسئله عفاف و حجاب جزو اولویت‌های ما بود و به همت دانش آموزان قرآنی استان و تلاش مربیان توانستیم در مسابقات قرآنی دانش آموزان کشور در حوزه دختران و پسران و فرهنگیان و در دو بخش رتبه نخست را کسب کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: بیش از 20 هزار دانش آموز حافظ قرآن در تمامی مقاطع استان را در اختیار داریم و در مسابقات فرهنگی و هنری بزرگترین کاروان دانش آموزی شرکت کننده را از خراسان رضوی اعزام کردیم و با اقتدار رتبه نخست را کسب کردیم.

خدابنده افزود: در حوزه تربیت بدنی با تلاش ورزشکاران و ورزش دوستان استان توانستیم در مسابقات ورزشی دانش آموزان کشور رتبه نخست را کسب کنیم و در المپیادها و الگوهای برتر تدریس فرهنگیان نیز رتبه اول را کسب کردیم. در المپیاد فیزیک جهانی تنها دانش آموز غیرتهرانی از خراسان رضوی بود که مدال نقره را کسب کرد و در کنکور سراسری نیز دانش آموزان خراسانی با کسب چندین رتبه تک رقمی و انبوهی دو رقمی در رتبه دوم کشور ایستادند.

وی ادامه داد: مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی دائما رتبه نخست کشور را کسب می‌کند و بیش از 30 درصد مدارس استان از سوی خیرین مدرسه ساز احداث می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار