مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه از سرمایه گذاری 215 میلیارد تومانی دولت در حوزه زیرساخت های گردشگری استان خبر داد و گفت: در قالب این میزان سرمایه گذاری اکنون 43 طرح گردشگری در حال اجراست.
کد خبر: ۶۵۸۲۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷ 22 September 2018

به گزارش تابناک،جلیل بالایی اظهار امیدواری کرد که تا نیمه اول سال 98 حداقل 837 تخت به مجموعه هتلینگ کرمانشاه اضافه شود و در یک سال و نیم آینده 25 درصد ظرفیت هتلینگ استان افزایش یابد.

** تملک 6 هزار متر مربع با بیش از 7 میلیارد تومان اعتبار

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: تهیه مقدمات تملک اجرای طرح کریدور بیستون به طاقبستان، لکه گذاری، ساماندهی املاک مسیر (پادگان ها) برای آزادسازی مسیر انجام شده است.

وی افزود: تملک قطعی هشت مورد ملک در محدوده های آثار تاریخی برای آزادسازی حرائم در مجموع به مساحت 6 هزار متر مربع و با هفت میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار با شاخص تملک 2 باب رستوران مجموعه طاق بستان از جمله اقدام های این اداره کل بوده است.

** تخصیص یک میلیارد تومان اعتبار برای مرمت آثار تاریخی در مناطق زلزله زده

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه از تخصیص یک میلیارد تومان اعتبار ملی برای مرمت و جبران خسارت بناها و آثار تاریخی در مناطق زلزله زده استان خبر داد.

بالایی با اعلام اینکه این اعتبارات در قالب ماده 12 اختصاص یافته است، افزود: در چارچوب پروژه های سال 97 به زودی با تبادل موافقت نامه های مربوطه عملیات اجرایی مرمت و بازسازی آغاز می‌شود.

او اظهار داشت: این اعتبار برای مرمت و جبران خسارت در بناها و مجموعه های تاریخی، قلعه یزدگرد، مسجد عبدالله ابن عمر، مقبره ابودجانه، گنبدهای سنگی روستا و باغات شالان، زیج منیژه، قلعه گبری، آتشکده چهار قاپی، تکیه معاون الملک و تکیه بیگلربیگی اختصاص یافته است.

** ایجاد 500 فرصت شغلی برای تولیدکنندگان صنایع دستی

به گفته بالایی ، اصلی ترین مشکل هنرمندان صنعتگر استان بازاریابی و فروش محصولاتشان است، در نتیجه از آنجایی که بازارچه دائمی صنایع دستی در جنب نمایشگاه بین المللی واقع شده و در طول سال نمایشگاه های متعددی در این نمایشگاه برگزار می شود لذا می توان گفت که سالانه تقریبا 500 فرصت را برای تولید کنندگان صنایع دستی استان فراهم کرده ایم تا محصولات خود را در شلوغ ترین و پر مراجعه ترین محل در زمان برپایی نمایشگاه ها عرضه کنند.

بالایی ، صنایع دستی را از جمله مصادیق اصلی اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: طی سال گذشته یک هزار و 200 نفر آموزش های مهارتی صنایع دستی را در استان داشتیم که این عدد تنها در فاصله چند ماه رقم خورد و به اندازه چند سال آموزش صنایع دستی در کرمانشاه بود.

وی از افزایش 2 برابری اعتبارات آموزش صنایع دستی استان خبر داد و گفت: طی سال گذشته یک هزار و 366 نفر را در 35 روستای استان تحت آموزش صنایع دستی قرار دادیم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با اشاره به ارائه تولیدات صنعتگران این استان در نمایشگاه ملی صنایع ‌دستی که شهریور ماه جاری برگزار شد، گفت: در هر دوره تلاش می‌کنیم تا بهترین و با کیفیت‌ ترین صنایع‌ دستی را در نمایشگاه ارائه کنیم. این نمایشگاه اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد و ما می‌توانیم به بازار فروش خوب و معرفی بهتری نسبت به هنر بومی منطقه برسیم.

** ثبت ملی 44 اثر تاریخی

این مقام مسئول در ادامه به آثاری که در زمان مدیریت وی به ثبت ملی رسیده اند، پرداخت و اظهار کرد: در سال های 95 و 96 توانستیم، 12 اثر منقول و غیرمنقول، 11 اثر غیرملموس و هشت اثر طبیعی را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم، که این افتخار بزرگی برای استان کرمانشاه محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه ، همچنین به آثاری که در طی سال جاری به ثبت ملی رسیده، اشاره کرد و افزود: پس از انجام بررسی و ارائه نظرات کارشناسی، اعضای شورای عالی ثبت ملی با ثبت ملی 13 شیء تاریخی در سال جاری موافقت کردند.

به گفته بالایی ، ظروف ساسانی قوری قلعه شامل هشت ظرف نقره ای مزین به نقوش اساطیری، حیوانی، گیاهی و کتیبه های پهلوی ساسانی و پنج سرستون ساسانی با نقوش برجسته انسانی، گیاهی و هندسی که شخصیت هایی چون خسرو دوم، اهورامزدا، ایزد بهرام و الهه آناهیتا بر روی آنها نقش برجسته، اشیاء تاریخی به ثبت ملی رسیده استان کرمانشاه هستند.

وی گفت: همچنین در این مدت 320 مورد از اموال منقول فرهنگی توسط کارشناسان مجرب و مورد تائید استان مرمت شده است.

** مرمت بازار کرمانشاه با پنج میلیارد تومان

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه همچنین با بیان اینکه کار مرمت و بازسازی راسته بازار کرمانشاه آغاز شده، تاکید کرد: کار مرمت و بازسازی این قسمت از بازار ظرف سه تا هفت ماه آینده به اتمام خواهد رسید و کار تملک بخشی از بازار توپخانه نیز اکنون در حال انجام است.

به گفته این مسئول ، در مجموع پنج میلیارد و 100 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای احیاء و مرمت بازار کرمانشاه اختصاص یافته است.

** افتتاح 15 پروژه گردشگری در کرمانشاه

بالایی در ادامه گفت: به مناسبت هفته دولت و همزمان با سراسر کشور 15 طرح و پروژه گردشگری و میراث فرهنگی در استان کرمانشاه افتتاح و آماده بهره برداری شد.

وی با اعلام اینکه، مجموع اعتبار هزینه شده در این پروژه ها 19 میلیارد و 600 میلیون تومان بود، تصریح کرد: در مجموع این پروژه ها امکان اشتغال برای 78 نفر فراهم شد.

در استان کرمانشاه بیش از چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده است که بیش از 2 هزار و 200 مورد آن به ثبت ملی رسیده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار