رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان پلاستیک خراسان رضوی گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و برخی از مشکلاتی که پتروشیمی‌ها ایجاد کرده‎اند ظروف پلاستیکی نه ۱۰۰ درصد بلکه ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
کد خبر: ۶۵۸۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 24 September 2018

به گزارش تابناک : افزایش قیمت ظروف پلاستیکی در چند روز اخیر نارضایتی‌های زیادی را به همراه داشته و بخش زیادی از مردم هم آن را از چشم بخش تولید و یا توزیع می‌بینند اما در این میان تولیدکنندگان حرف‌هایی دارند که به نقل از خودشان کسی حرف‌های آنها را نمی‌شنوند.

خبرنگار گفت‌وگویی با سید مجید کاظمی رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان پلاستیک خراسان رضوی داشته که مشروح این گفت‌وگو در زیر آمده است.

به ما گفته‌اند که قیمت ظروف پلاستیکی حدود 100 درصد افزایش داشته‌اند شما این مسئله را قبول دارید؟

کاظمی: 100 درصد خیر قیمت آنها تا 300 درصد افزایش داشته، علت اصلی آن هم این امر است که پتروشیمی‌ها مواد مورد نیاز برای صنایع پلاستیک را در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهند در واقع آنها مواد را به اندازه کافی در بازار داخل عرضه نکرده و آنها را صادر می‌کنند و دلار آنها هم معلوم نیست در سامانه نیما وارد می‌شود و یا در بازار آزاد به فروش می‌رسد و در این میان تنها مصرف کننده و تولیدکننده ضرر می‌کنند؛ هم اکنون قیمت محصولات پلاستیکی تا 300 درصد افزایش داشته و بنده هم به شخصه نمی‌دانم که راه حل این وضعیت چیست و باید فریادهایمان را به سر چه کسی بزنیم؟

با این روند شما فکر می‌کنید ادامه تولید و فعالیت اقتصادی در حوزه پلاستیک توجیه دارد؟

کاظمی: شما در نظر بگیرید که هم اکنون سرمایه در گردش بخش زیادی از تولیدکنندگان به یک چهارم تقلیل پیدا کرده عملا اگر با 500 میلیون تومان می‌توانستم کارم را ادامه بدهم باید حالا یک میلیارد و 500 میلیون تومان پول داشته باشم شما بگویید که یک تولیدکننده چگونه می‌تواند این پول را تهیه کند از طرف دیگر مواد اولیه مورد نیاز ما را در اختیارمان قرار نمی‌دهند و همه چیز به نابودی کشیده شده، اکثر واحدها تعطیل شده‌اند و اگر هم عده‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهند در حال تکاپو هستند؛ البته این را هم باید اضافه کرد مواد اولیه با رانت بسیار بالا در اختیار عده‌ای ویژه قرار می‌گیرد و به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد.

هم اکنون چند کارخانه تولید پلاستیک در استان خراسان رضوی فعالیت دارند؟

کاظمی: حدود 650 واحد پروانه بهره‌برداری دارند که از این تعداد 450 واحد تعطیل هستند و به عبارت دیگر تنها 200 واحد فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

این 200 واحد باقیمانده با چه میزان از ظرفیت خود به فعالیت ادامه می‌دهند؟

کاظمی: با یک چهارم و یا یک پنجم ظرفیت خود فعالیت دارند.

پس تکلیف حمایت‌هایی که مسئولان در مورد آن صحبت می‌کنند چیست؟ این حمایت‌ها کجا تأثیر گذاشته است؟

کاظمی: کدام حمایت؟ یک مورد آن را بیایند ثابت کنند مسئولان و دستگاه‌های دولتی غیر از اینکه تولیدکننده را بیچاره کنند؛ کاری نکرد‌ه‌اند از مدت زمانی که یادم می‌آید هر چند وقت یک بار سرمایه ما را به یک سوم تقلیل داده‌اند و بعد از هر چند سال اگر توانسته‌ایم اندکی به سرمایه در گردش و پس انداز خود اضافه کنیم به طریقی آن را به صفر رسانده‌اند.

اگر در همین اتفاقات اخیر دقت کنید متوجه می‌شوید که چگونه سرمایه اولیه ما کاهش پیدا کرده با این وضعیت چگونه می‌توان تولید را ادمه داد؛ کشور ما بزرگترین مرکز تولید مواد پتروشیمی است اما بخش اندکی از این تولید برای فرآوری در اختیار ما قرار می‌گیرد و مابقی صادر می‌شوند و اینکه دلارها به کجا می‌رود ما از آن اطلاعی نداریم چراکه اگر این دلار وارد بازار می‌شد نباید قیمت ارز به 14 هزار تومان می‌رسید.

برای واردات ماشین‌آلات خود چه مشکلی دارید؟

کاظمی: این مسئله هم که هر روز مصوبه‌ای دارد و باید ببینیم که این مصوبه‌ها چگونه به روند خود ادامه می‌دهند معمولا افراد سرگردان هستند که آیا ماشین آلات را می‌توانند خریداری کنند یا خیر؟ اگر می‌توانند آیا می‌توانند آنها را وارد کنند؟ آیا در گمرک مشکلی برای آنها به وجود می‌آید یا خیر؟

وضعیت صادرات به چه صورت است؟

کاظمی: وضعیت صادرات هم نامشخص است ما مواد برای تولید نداریم و بعد از آن اگر تولید کردیم با این قیمت‌ها چگونه می‌توانیم کالاهای خود را صادر کنیم اصلا با رشد 300 درصدی مواد اولیه توجیهی برای صادرات وجود ندارد؛ شاید برای پتروشیمی‌ها توجیه داشته باشد چراکه آنها مواد اولیه را صادر می‌کنند و اصلا توجهی به صنایع خرد بالا دستی خود ندارند مهم صنعت بزرگ است دولت از صنایع مربوط به خود حمایت می‌کند و ما شاهد هستیم در هر بحرانی یا ساز و کاری ایجاد می‌کند که محصولات آنها خریداری شود و یا منایع مالی به آنها تزریق می‌کند.

از دیدگاه شما اگر دولت قصد حمایت از تولید داشته باشد باید چه کاری انجام دهد؟

کاظمی: اصلا قصد این کار را ندارند اما اگر قصد داشته باشند تنها نیاز است که ما را به حال خودمان رها کند اگر آنها به کار ما کاری نداشته باشند خودمان میتوانیم از عهده امور خود برآییم اما بخش دولتی نه تنها خدماتی انجام نمی‌دهند بلکه سنگ‌اندازی نیز می‌کنند در نظر بگیرید که یک تولیدکننده قراردادی را با یک کارخانه دیگر منعقد می‌کند و قرار است قطعه‌ای را تا تاریخ معین به آن کارخانه تحویل دهد در نظر بگیرید در همین زمان هم مواد اولیه تا حد زیادی افزایش قیمت داشته حال این تولیدکننده چگونه می‌تواند به قرارداد خود عمل کند و می‌تواند به تولید امید داشته باشد؟ تولیدکننده در این میان کجاست و کسی که رانت بسیار زیادی دارد کجاست؟

دولت این را می‌گوید که ما درصدد هستیم برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات ارز پایه را اختصاص دهیم آیا شما این مسئله را قبول ندارید؟

کاظمی: مسئله همین جا است که اصلا مواد اولیه ما به واردات نیازی ندارد و همگی تولید داخل هستند منتهی پتروشیمی‌ها آنها را صادر می‌کنند.

هم اکنون صنف شما به چه اندازه تعدیل نیرو داشته‌اند؟

کاظمی: مگر می‌توان تعدیل نیرو انجام داد اگر قرار باشد تعدیل نیرو انجام داد باید مبالغ زیادی به کارگران پرداخت کرد و  بعد از آن تمام تولیدکنندگان به این مسئله فکر می‌کنند که بعد از اخراج کارگران آنها به کجا می‌روند و زندگیشان را از کجا اداره می‌کنند بالاخره در هر واحد تولیدی با هر سختی سعی می‌شود که حقوق و مزایای اندکی برای کارکنان در نظر گرفته شود تا بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.

اما قطعا وقتی تعداد زیادی از کارخانجات تعطیل شوند کارگران آنها هم بیکار می‌شوند؛ شما تصور می‌کنید این میوه‌فروش‌ها، دست فروش‌ها، کارگران سر گذر و موارد دیگری از این دست از کجا می‌آیند اینها همان کارگرانی هستند که در کارخانه‌ها مشغول به کار بوده و حالا شغل خود را از دست داده‌اند.

پس با این وضعیتی که شما می‌گویید بازارهای خارجی خود را هم از دست می دهید؟

کاظمی: حتما این اتفاق می‌افتد علاوه بر بازارهای خارجی همه چیزهای دیگر را هم از دست می‌دهیم حالا ممکن است برخی از واحدهایی که ارز زیادی در اختیار دارند برای حفظ بازارهای خود اقداماتی را انجام دهند اما بخش خرد اصلا این توان را ندارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار