استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با اشاره به حضور رئیس جمهوری در سازمان ملل، گفت: از معدود تریبون هایی که دولت جمهوری اسلامی ایران برای معرفی منویات راهبردی و ارائه چهره ای واقعی از خود در اختیار دارد ، همین تریبون سازمان ملل است.
کد خبر: ۶۵۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ 24 September 2018

به گزارش تابناک،دکتر شهرام فتاحی ، افزود: در فضای نابرابر رسانه ای و در شرایطی که دستگاه عظیم خبرسازی و اندیشه پردازی غرب بر جریان آزاد اطلاعات استیلا دارد، رئیس جمهوری می تواند از تریبون سازمان ملل چهره واقعی جمهوری اسلامی را به دنیا معرفی کند.

وی تاکید کرد که در چنین فضای مه آلود و پرمخاطره ای حضور شخص رئیس جمهوری در سازمان ملل ضرورتی غیرقابل انکار است.

وی در مورد احتمال مذاکره ایران و آمریکا در سفر رئیس جمهوری به نیویورک نیز تصریح کرد که در شرایط نابرابر و در فضای بی اعتمادی محض متقابل پذیرش مذاکره چندان معقول و منتج به نتیجه نخواهد بود. البته با توجه به اظهارات مصرح رهبری در احتراز مسئولان ارشد نظام از هرگونه مذاکره و در هر سطحی با مقامات آمریکایی این مقوله در دستور کار ریاست جمهوری نخواهد بود.

وی بیان کرد که اظهار تمایل ترامپ برای مذاکره مستقیم با آقای روحانی و حتی رهبری نظام و نیز گفته های هوک در تمایل ایالات متحده در اعطای امتیازهای بسیار به ایران در صورت پذیرش مذاکره مجدد از سوی ایران تنها و تنها یک نمایش ایذایی دیپلماتیک است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در ادامه گفت: بدیهی است که متن سخنرانی دکتر روحانی باید به دور از لفاظی های هیجانی و مشحون از گزاره ها و راهکارهای روشن نظام جمهوری اسلامی باشد.

فتاحی افزود: با توجه به نقض قطعنامه شورای امنیت به وسیله آمریکا و قلدرمآبی روزافزون و ویرانگری که دولت ترامپ حتی در قبال اروپا، چین، روسیه و سایر کشورها در پیش گرفته است تنها ابرقدرت نظام بین الملل به عارضه «تنهایی تنها ابرقدرت» دچار خواهد شد.

او یادآوری کرد که باید بپذیریم که مذاکره احتمالی با دولت ترامپ در شرایط کنونی به صلاح نیست و فرجامی غیر از تحقیر ملی و پذیرش شرایط یکجانبه نخواهد داشت، ترامپ و اوانجلیست های همراهش (پمپئو، بولتون، هیلی و دیگران) در صورت پذیرش مذاکره از سوی تهران در شرایط کنونی حسی شبیه پاسکوویچ در جنگ های دوم ایران و روس را خواهند داشت.

استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در ادامه گفت: با این همه گرچه کاخ سفید مانند همیشه قادر نیست علیه ایران اجماع جهانی ایجاد کند ولی بدون شک در ماه های آینده ثقل تحریم ها افزونتر خواهد شد شرایطی که باید با عزم ملی و مدیریتی دیگرگونه حداقل برای 2 سال برای آن برنامه ریزی راهبردی داشته باشیم و از تکرار تجربه های شوم ماه های اخیر اکیدا برحذر باشیم.

فتاحی افزود: برخلاف تحریم های پیشابرجام در شرایط تهدید و تحریم مطلق و جزیره ای نخواهیم بود.

او گفت: شرایط گذار سختی که اگر مردم؛ متولیان، وکیلان و وزیران را در صف اول این مجاهدت ببینند تاب آوری افزونتری خواهند داشت و نه آنکه برخی لفاظان سیاست پیشه و رهزنان ایمان و اراده شهروندان چون به خلوت روند آن کار دیگر پیشه کنند که در چنین روزگار پرفتنه ای که به تمام حمیت و کرامت مردمانمان نیاز داریم، این جماعت از هر دشمن پشت دروازه ای خطرناکتر هستند.

وی تاکید کرد نه آن که برخی دلالان و محتکران بخواهند ماهیگیر این آب گل آلود باشند و یک شبه قارون شوند که در این صورت باید با آنها به مثابه ستون پنجم دشمن برخورد کرد.

وی افزود: ضرورت دارد که روسای سه قوه گزارشی روشن از اقدام های عینی خود در راستای دستور صریح رهبری در مبارزه با فساد و ویژه خواری و سوءمدیریت های ماه های اخیر ارائه دهند.

وی در ادامه بیان داشت: وزیران، استانداران، مدیران و متولیانی که خو کرده مناصب هستند و از شور و تحول خواهی و زمان شناسی صائب مدیریتی برخوردار نیستند لاجرم باید جای خود را به مردان و زنان شایسته تری در این کارزار دهند که دیگر مجال اشتباهی نمانده است‌.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرمانشاه در ادامه این گفت و گو تصریح کرد که سفر رئیس جمهور به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سال 2018 در فضایی متفاوت رخ می دهد. دونالد ترامپ به وعده خلاف عرف و هنجارشکنانه انتخاباتی خود در باب خروج یکجانبه از برجام عمل کرد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را از حیز انتفاع ساقط کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در هفتاد و سومین نشست عالی رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد یکشنبه شب وارد نیویورک شد.

دکتر روحانی قرار است روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل به بیان مواضع و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین المللی بپردازد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار