رئیس اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری بردسکن گفت: ۱۳ حفار غیرمجاز آثار تاریخی شهرستان بردسکن دستگیر شدند.
کد خبر: ۶۵۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ 25 September 2018

۱۳ حفار غیرمجاز آثار تاریخی شهرستان بردسکن دستگیر شدندبه گزارش تابناک: احمد صابری زارع با اعلام اینکه از ابتدای امسال تاکنون 13 نفر از حفاران غیرمجاز در بردسکن دستگیر شده‌اند، اظهار داشت: یکی از اهداف و رسالت‌های خطیر سازمان میراث فرهنگی، حفظ و حراست از آثار تاریخی، سرمایه‌های ملی تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور است.

صابری با اشاره به تلاش‌های فرماندهی انتظامی و دادستان  شهرستان بردسکن در جهت برخورد قاطع با عوامل این فعالیت غیرمجاز تصریح کرد: تاکنون در پنج ماهه اول سال جاری 9 پرونده برای قاچاقچیان اشیاء تاریخی تشکیل و 13 نفر از عاملان آن مجازات شده‌اند.

وی افزود: اگرچه برخی از حفاری‌ها در مناطق بکر و غیرتاریخی بوده اما با توجه به تکالیف قانونی ادارات میراث فرهنگی و قوانین موجود از جمله ماده 562 قانون مجازات اسلامی که هر کس حتی به قصد به دست آوردن آثار تاریخی برای کند و کاو اقدام کند و یا خرید و فروش آموال تاریخی کند جرم محسوب شده و مرتکبین آن مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

صابری در واکنش به این سوال که دلایل سوءاستفاده افراد فرصت طلب و حفاری‌های غیرمجاز آثار تاریخی در کشور و نیز راهکارهای جلوگیری از این امر چه می‌تواند باشد اظهار داشت: یکی از اهداف و رسالت‌های خطیر سازمان میراث فرهنگی حفظ و حراست از آثار تاریخی، سرمایه‌های ملی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور عزیزمان ایران است.

وی بیان کرد: آثار تاریخی به صورت گسترده و پراکنده در نقاط دورافتاده و صعب‌العبور قرار گرفته‌اند. این سرمایه‌های غنی تاریخی، فرهنگی، بخشی از هویت ایرانی و اسلامی اقوام غیرتمند ایرانی است.حفاری‌های غیرمجاز، در پی به دست آوردن گنج‌های افسانه‌ای و تفکرات مرموزی از این حیث، صدمات جبران ناپذیری بر هویت تاریخی این مرزوبوم است که در شرایط کنونی وحدت و هویت و انسجام فکری، معنوی اقوام ایرانی را نشانه گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار