پژوهشگران جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی موفق به دست یابی به دانش فنی و تولید سوپرجاذب زیست تخریب پذیر بر پایه سلولز و نشاسته باقابلیت کاربرد در بخش کشاورزی شدند.
کد خبر: ۶۵۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۱ 25 September 2018

به گزارش تابناک آذر بایجان غربی؛ دکتر ولی عاقلی رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اعلام این خبر اظهار کرد: سوپر جاذب تولید شده در بخش کشاورزی کاربرد دارد که هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست و خاک در پی ندارد. هیدروژل تهیه شده حاوی پلیمرهای طبیعی است که زمانیکه در حلال(آب) قرار می گیرد حلال را تا چند 100 برابر وزن خود جذب کرده و متورم می شود.
وی ادامه داد: ژل تولید شده جهت اصلاح خاک در صنعت کشاورزی به منظور بهبود خواص فیزیکی خاک و افزایش ظرفیت نگهداری آب مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در خصوص میزان کاهش هزینه ها و سودآوری حاصل از بهره برداری از این دانش و فناوری اظهار کرد:تحقیقات انجام شده در مورد استفاده از سوپرجاذب در زمینه های مختلف کشاورزی ، جنگل کاری و فضای سبز شهری ثابت کرده است که بکارگیری سوپرجاذبهای کشاورزی درکاهش هزینه ها و افزایش بازدهی و سودآوری قطعی و انکارناپذیر است و افزایش مصرف سالانه آن موید همین مطلب است .
دکتر عاقلی افزود: بهره برداری از این دانش و فناوری برای کشور مزیت رقابتی ایجاد می کند که از مزیتهای این هیدروژل ها زیست تخریب پذیری انها، در دسترس بودن مواد اولیه، داخلی بودن مواد اولیه ، بی نیازی از واردات مواد اولیه از خارج، تولید راحت و ارزان اشاره کرد.
وی ادامه داد:هیدروژل ایرانی توانایی رقابت با نمونه خارجی را دارد و به دلیل اینکه هیدروژل تولیدی از منابع داخلی تهیه می گردد، با داشتن قیمت پایین تولید و کیفیت بالا در استانداردهای جهانی به خوبی توانایی رقابت در بازارهای جهانی و منطقه ای خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه بحران کمبود آب و منابع آبی یک معضل عمده جهانی محسوب می شود و ایران نیز از این امر مستثنی نیست اظهار کرد: اتخاذ راهکارهایی جهت مدیریت مشکل کم آبی و خشکی تدریجی آب دریاچه ارومیه برای برون رفت از آثار مخرب زیست محیطی و انسانی ضروری می باشد که در این راستا يکي از روشهاي موجود که کاربرد آن میتواند مفید واقع شود، استفاده از پلیمرهای سوپر جاذب می باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد:با توجه به اینکه کشورما در ناحیه کم آبی قرار گرفته صرفه جویی درمنابع آبی بسیار حیاتی می باشد و تحقیقات انجام گرفته بر روی هیدروژلها مشخص کرده که این ترکیبات میزان دفعات آبیاری را به نصف می توانند کاهش دهند بطوری که فاصله آبیاری را از یک هفته به دو هفته افزایش می دهند که با توجه به نوع محصول کاشته شده 20 تا 50 درصد در میزان مصرف آب صرف جویی می شود.
دکتر عاقلی افزود: پلیمرهای سوپر جاذب درحال حاضر در ايران به صورت صنعتي تولید نمي شود و نیاز كشور براي مصارف عمدتاً بهداشتي از طريق واردات تأمین ميگردد که با توجه به نقش استراتژيك پلیمرهاي سوپر جاذب در كاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، لازم است سیاستهاي انگیزشي توسط دستگاههاي متولي به منظور ترغیب فعالان صنعت براي تولید اين محصول و تکمیل زنجیره ارزش آن اتخاذ گردد.
وی افزود: بیشترین حجم تولید و مصرف این پلیمرها به مصارف بهداشتی (پوشک بچه و نواربهداشتی) و کشاورزی اختصاص دارد و دستگاها و شرکتهای تولید کننده وسایل بهداشتی و وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی ، سازمان محیط زیست می توانند از این فناوری بهره مند شوند.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به مزایای استفاده از سوپرجاذب در حوزه کشاورزی استان که یکی از دغدغه های اصلی استان است اظهار کرد: بهینه سازی مصرف آب، تهویه بهینه خاک، اصلاح خاک و جلوگیری از فرسایش، افزایش قابل توجه کمی و کیفی محصول، افزایش تاثیر کودها و آفت کشها، جذب حداقل رطوبت موجود در خاک ، تحریک ریشه زایی در درختان ، افزایش قوه نامیه بذر، امکان کشت در مناطق شیبدار و غیر قابل کشت، کاهش شیب افت رطوبت خاک پس از آبیاری اولیه، کاهش بسیار زیاد تلفات نهالکار و ارتقا صفات مطلوب چمن از جمله: افزایش شدت رنگ، کا هش میزان پژمردگی، افزایش تراکم، افزایش پوشش دهی چمن از مزایای استفاده از این تولید صنعتی می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار