رئیس پژوهشگاه بین المللی عروة‌الوثقی:
رئیس پژوهشگاه بین المللی عروة‌الوثقی گفت: نگاه حوزه باید پاسخ به شبهات و تبلیغ آموزه‌های دین به صورت جهانی و بین المللی باشد.
کد خبر: ۶۶۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱ 29 September 2018

 

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین حسین مختاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره اهداف و برنامه های پژوهشگاه بین المللی عروة‌الوثقی بیان کرد: موسسه علمی و پژوهشی عروة‌الثقی در سال 75 فعالیت خود را در قم آغاز کرد و پس از سال‌ها تلاش پژوهشی در دو ماه گذشته با اخذ مجوز از حوزه به صورت پژوهشگاه درآمد.

رئیس پژوهشگاه بین المللی عروة‌الوثقی افزود: در ابتدای امر موسسه نگاه بین المللی نداشت و با رویکرد درون حوزه‌ای به فعالیت می‌پرداخت اما به مرور در پاسخگویی به شبهات، نگاهی بین المللی و جهانی یافت.

وی تصریح کرد: حوزه دارای نقاط قوت زیادی در عرصه علمی است اما نواقصی نیز در زمینه پژوهش‌ها و تحقیقات بین المللی وجود دارد و خلاءهای نگاه جهانی در داخل و خارج از کشور در حوزه پژوهش باید به خوبی دنبال شود.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری اظهار کرد: پژوهشکده عروه‌الوثقی در حوزه فقه، اصول و کلام به مباحث مورد نیاز جوانان داخلی و خارجی می‌پردازد.

وی در ادامه بیان کرد: نگاه حوزه باید در پاسخ به شبهات و تبلیغ و انتقال آموزه‌های دینی به صورت جهانی و بین المللی باشد؛ در این راه با شناخت استعدادهای توانا در حوزه و شناخت مباحث روز و موضوعات جهان اسلام آثار گرانقدری تولید شده است.

رئیس پژوهشگاه بین المللی عروة‌الوثقی عنوان کرد: بسیاری از مباحث از نظر زبان شناسی و مخاطب شناسی اهمیت دارد از این رو با تربیت نیروی انسانی آکادمیک در حوزه دانش افزایی و تولید علم از طریق آزمون قدم برمی داریم تا بتوانیم فقیه و مبلغ زبان شناس خوبی را پرورش دهیم.

وی یادآور شد: کرسی‌های اسلام شناسی و شیعه شناسی متعددی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان برگزار می‌شود که باید در عرصه پژوهش و با شناخت زبان تعاملات لازم را با این مراکز ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت:مخاطبان در کشورهای مختلف از نظر جغرافیای فکری و منطقه‌ای با یکدیگر متفاوت هستند و نباید فعالیت در عرصه بین الملل تک بعدی باشد.

وی افزود: امروز در دنیا در برخی از کشورها جریان صهیونیستی جای شیعیان و مسلمانان را در کرسی‌های شیعه شناسی و اسلام شناسی گرفته و حتی تعدادی از کتاب‌های اسلامی و شیعی توسط صهیونیست‌ها تدوین می‌شود در چنین شرایطی رسالت حوزه در عرصه بین الملل سنگین است.

رئیس پژوهشگاه بین المللی عروة‌الوثقی تصریح کرد: تربیت نیروهای انسانی و ارتقای سطح آگاهی نسبت به ادیان و مذاهب مختلف و تولید ایده و تعامل با مراکز علمی در سطح جهان، تاثیر مهمی در توسعه ظرفیت‌های علمی و پژوهشی در سطح جهان دارد.

وی عنوان کرد: در این مرکز معاونت‌ها در 4 بخش پژوهش، اداره و توسعه، ارتباطات و بین الملل و آموزش فعال است و زیر نظر آیت الله تسخیری و آیت الله اراکی از هیات امنای پژوهشگاه، بخش زیادی از فعالیت‌ها در سطح جهانی به نتیجه می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری خاطرنشان کرد: مهم ترین رویکرد پژوهشگاه مقابله با افراط چه در مباحث شیعی و یا اهل سنت و انتقال اسلام ناب محمدی است.

وی با بیان اینکه با نگاه پژوهش محوری، به زودی فعالیت‌های مجازی پژوهشگاه توسعه می‌یابد، عنوان کرد: اولین فصلنامه بین المللی مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی با هیات تحریریه‌ای از 10 کشور جهان در نیمه دوم امسال منتشر می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار