کد خبر: ۶۶۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴ 30 September 2018

یک استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر تغییر هرم جمعیتی و ضرورت توجه بیشتر به رشته "طب سالمندی" گفت: ابتلای اغلب سالمندان به چندین بیماری مزمن زمینه‌ای، نیاز به تسلط کامل برای تشخیص بیماری‌ها ( که تظاهر آن‌ها در سالمندان اغلب متفاوت با سایر گروه‌های سنی است)، لزوم آشنایی کافی با موارد تداخل‌ دارویی و همچنین نیاز به زمان طولانی برای ویزیت افراد سالمند از جمله دشواری‌های این رشته تحصیلی است.

دکتر شیما رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه خاستگاه رشته طب سالمندی در انگلستان است، گفت: این رشته تخصصی پزشکی از سال ۹۱ برای نخستین بار در کشور، در دانشگاه علوم پزشکی تهران تأسیس شد و دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز از سال ۹۲ به پذیرش محدود دستیاران تخصصی طب سالمندی می‌پردازد.

وی با بیان این مطلب که ماموریت اصلی رشته طب سالمندان، تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده در ابعاد مختلف پزشکی -  اجتماعی – روانپزشکی است افزود: طب سالمندان یک رشته تخصصی بالینی پزشکی است که دانش آموختگان این رشته با کسب دانش، مهارت و نگرش لازم، در جهت پیشگیری،ارزیابی، تشخیص، درمان و پیگیری بیماریهای سالمندان اقدام می کنند.

وی با اشاره به اینکه  ارتقای دانش و نگرش دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی در زمینه سلامت سالمندان یکی از مهمترین اهداف این رشته است بیان کرد: تدوین برنامه های علمی آموزشی متناسب با مقطع و اهداف یادگیری فراگیران، توسعه طرحها و روشهای پژوهش و نیاز سنجی‌های مرتبط با سالمندان، افزایش دانش و نگرش اعضای هیأت علمی دانشگاهها در امور مرتبط با سالمندان، تولید دانش نوین و فناوری در زمینه های مرتبط با سالمندان  و کمک در تامین، حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه از دیگر اهداف این رشته است.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه رشته طب سالمندان یک رشته معطوف به سن بوده و به سلامت سالمندان به عنوان یک کل واحد نگاه می‌کند بیان کرد: متخصصان این رشته، یک بیمار را از نظر ابتلا به همه بیماری‌های زمینه‌ای احتمالی، بررسی و غربالگری کرده و ضمن ارزیابی داروهای مصرفی و با در نظر داشتن تداخل‌های دارویی، نسخه جامع‌تری برای درمان سالمند تجویز می‌کند تا وی بتواند پس از درمان بیماری، دوباره به اجتماع و سطح فعالیت قبلی خود برگردد و خانه نشین نشود.

دکتر رئیسی ادامه داد: سرفصل های آموزشی این رشته با الهام از کشورهای پیشرو در این زمینه  (فرانسه، آمریکا، انگلیس، کانادا و ...) تدوین و با توجه به شرایط کشور، بومی سازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه شناخت ناکافی از این رشته مهمترین علت عدم استقبال پزشکان برای ادامه تحصیل در این رشته است گفت: ابتلای اغلب سالمندان به چندین بیماری مزمن زمینه‌ای، نیاز به تسلط کامل برای تشخیص بیماری ها (که تظاهر آن‌ها در سالمندان اغلب متفاوت با سایر گروه‌های سنی است)، لزوم آشنایی کافی با موارد تداخل‌ دارویی و همچنین نیاز به زمان طولانی برای ویزیت افراد سالمند را از دشواری‌های این رشته است.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در کنار این دشواری‌ها، باید در نظر داشت که متخصصان طب سالمندان با ارزیابی جامع و همه‌جانبه یک فرد سالمند، ضمن کاهش مراجعه چندین باره وی به پزشکان مختلف، با در نظر داشتن وضعیت عملکردی، اجتماعی و خانوادگی بیمار، ضمن انتخاب بهترین برنامه درمانی و مراقبتی متناسب با ویژگی‌های هر بیمار خاص، نقش موثری در روند بهبودی و بازتوانی آنان داشته و حفظ حداکثر استقلال و کیفیت زندگی بیماران را در اولویت قرار می‌دهند، که در نهایت با رضایت بیشتر بیمار و خانواده وی همراه است.

توقف موقتی پذیرش دستیار تخصصی رشته طب سالمندی در سال جاری

این متخصص طب سالمندان از توقف موقتی پذیرش دستیار رشته طب سالمندان در سال جاری خبر داد و گفت: علت عدم پذیرش دستیار در سال جاری، نیاز به اعمال برخی تغییرات ساختاری در سرفصل های درسی است در حالی که پیش از این و در شش سال گذشته، دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران، در آموزش و تربیت متخصصان طب سالمندان اهتمام داشته و تا کنون ۱۱ نفر فارغ التحصیل داشته اند و با توجه نیاز روزافزون کشور به این رشته تخصصی به دلیل تغییر هرم جمعیتی، امید می‌رود که تعداد متخصصان این رشته در سال‌های آتی، متناسب با افزایش تعداد سالمندان، بیشتر شود.
 
این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان یادآور شد: بر طبق آخرین آمار سال ۹۵، حدود ۹.۳ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال هستند، یعنی  ۷.۴ میلیون نفر سالمند در کشور وجود دارد و پیش بینی می شود که این میزان تا ۳۰ سال آینده به حدود ۲۲ درصد افزایش یابد. سیر صعودی جمعیت سالمندان، بیش از پیش بیانگر نیاز به توجه ویژه و برنامه‌ریزی چندجانبه و بلندمدت برای تامین نیازهای این قشر از جامعه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار