مدیر موسسه انتشارات ئارۆ از چاپ و به بازار آمدن کتاب “ئێش و ڕێش” اثر آمنه اشرافی خبر داد.
کد خبر: ۶۶۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ 30 September 2018

به گزارش تابناک،عدنان مرادی افزود:آمنه اشرافی فرزند مرحوم حاج شیخ محمد نجیب اشرافی و متولد ۱۳۲۶ شمسی در خانگااز توابع شهرستان پاوه است.

وی اظهار داشت : آمنه اشرافی فرزند مرحوم حاج شیخ محمد نجیب اشرافی و متولد ۱۳۲۶ شمسی در خانگا از توابع شهرستان پاوه است. آمنه خانم از همان اوان کودکی در محضر پدر که از مشایخ طریقه نقشبندیه بود پرورش ‌یافت.

وی خاطر نشان کرد:رفته طنین تلاوت قرآن و الحان و نواهای سیاچمانه که به واسطه تکیه پدری توسط دراویش خوش الحان و با اشعار عرفانی مولوی معدومی و مولانا خالد و … طنین انداز می‌‌شد، قریحەاش را پرورش می‌داد.

ایشاندر معرفی نویسنده این اثر گفت : آمنه خانم با اینکه در مدارس رسمی آن زمان تحصیل نکردە، اما در مکتب پدر توانست بار خویش را ببندد. نخستین سروده‌های جدی خود را در سال ۱۳۶۵ و با مجروح شدن برادرش مرحوم معصوم اشرافی آغاز نمود. اشعار این کتاب هجایی است که خاص شاعران هورامان در ادوار گذشته تا به امروز بوده است.

مرادی اظهار داشت:مضامین عرفانی، حب آل و اصحاب، عشق به خانواده، وصف طبیعت زیبای هورامان و ارادت به خانواده نقشبندی در میان اشعار آمنه خانم موج می‌زند. اشعار این کتاب حاصل سرودەهای خانم اشرافی طی سالهای ۶۵ تا۹۷ شمسی است.

مدیر موسسه انتشارات ئارو با اشاره به نمونه ای از اشعار این کتاب گفت:عنوان کتاب برگرفته از اشعار کتاب است که حاصل دیدەها و شنیدەها و تجارب ایشان از اتفاقات منطقه و زندگی پرده نشینی، که درون مایە و نمود زندگی اوست.

دڵ پەی دەردەکەی ئێش تۆ ڕێشەن
مەپەرسان چەنەم دەرد تۆ چێشەن
***
کاکـــــه به فــــەدٚای دەردی کاریت بــــام
فەدٚای ئێش و ڕێش شەو بێداریت بام

وی گفت : اشعار این کتاب پیشتر توسط جناب آقای سید رحیم کریمی دوباره نویسی گردیده بود. آقایان اژی گوران و مرحوم کاک غازی خلیلی نیز ضمن مطالعه اشعار به یادداشت برداری از آنان پرداختەاند.در این بین مرحوم خلیلی در کتاب تاریخ زنان کرد علاوه بر نوشتن شرح حال زندگی خانم اشرافی نمونه اشعار وی را نیز درج نموده است.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار