سه نرم افزار نورالولایه2، دانشنامه تاریخ تشیع و دانشنامه فضائل اهل بیت در منابع اهل سنت، رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۶۶۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 01 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام محمدحسین بهرامی در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: آیین رونمایی از سه نرم افزار مرکز تحقیقات کامپیوتری نور تحت عناوین، دارالولایه 2، دانشنامه فضایل اهل بیت در منابع اهل سنت و تاریخ تشیع، روز پنج شنبه ساعت 9صبح با حضور آیت الله محسن اراکی در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کامپیوتری نور برگزار می‌شود.

وی افزود: بستر فنی تولید نرم افزارها تغییر پیدا کرده و این سه نرم افزار در بستر جدیدی تولید شده است که قابلیت‌های بیشتر دارد؛ بهبود وضعیت جستجو، سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف، رفع ایرادات مختلف و قابلیت به روزرسانی نرم افزار از قابلیت‌های بستر جدید تولید نرم افزارهای مرکز نور است.

مدیر پروژه تولید نرم افزار دارالولایه2 و دانشنامه فضائل اهل بیت بیان کرد: یکی از محورهای فعالیتی در علوم اسلامی، مباحث مربوط به کلامی، اعتقادی و مباحث مربوط به امامت و ولایت است که در اشکال مختلف در نرم افزارهای مرکز نور تجلی کرده است و این سه نرم افزار نیز در همین راستا است؛ محتوای این سه نرم افزار به دو زبان عربی و فارسی است و رابط کاربری آن نیز سه زبانه است.

وی ادامه داد: نرم افزار نورالولایه2، گنجینه‌ای از مباحث کلامی امامت است و در نرم افزار دانشنامه فضائل اهل بیت نیز، حجم وسیعی از فضائل اهل بیت در منابع اهل سنت ارائه شده است؛ همچنین به دلیل توجه جهانی و اهتمام پژوهشگران در خصوص تاریخ تشیع، نرم افزار تخصصی تاریخ تشیع تولید شده است.

بهرامی تصریح کرد: نورالولایه 2، یک نرم افزار کتابخانه ای است که در آن، 555عنوان کتاب در هزار و 122 جلد، وجود دارد و عناوین دسته بندی شده است؛ در این نرم افزار موضوعاتی مانند ادله قرآنی امامت، پاسخ به شبهات، نقد مبانی دیدگاه اهل سنت و نقد وهابیت وجود دارد.

وی اضافه کرد: نرم افزار دیگری که بنا است رونمایی شود، دانشنامه فضائل اهل بیت در منابع اهل سنت است، نرم افزارهای مرکز نور دو دسته هستند که برخی کتابخانه‌ای و برخی دانشنامه‌ای هستند، نرم افزارهای دانشنامه‌ای قابلیت‌های بیشتری دارند، در این نرم افزار 85عنوان کتاب در 236جلد از منابع اهل سنت در خصوص موضوع فضائل اهل بیت وجود دارد و در موضوعات مختلف دسته بندی شده است.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در این نرم افزار، درختواره‌ای وجود دارد که 2300موضوع مربوط در آن دسته بندی شده است و این موضوعات از 33عنوان کتاب استخراج شده است؛ فرد پژوهشگر می‌تواند با مراجعه به نرم افزار در خصوص موضوعات مختلف در فضائل اهل بیت، اطلاعات کسب کند.

وی افزود: اکنون پژوهشگران اعتماد بسیاری به منابع دیجیتال دارند و بسیاری از پژوهش‌ها مبتنی بر منابع دیجیتال است، این حاصل تلاش دانشمندانی است که حدود30سال در این حوزه در تلاش هستند.

بهرامی در خصوص عرضه این نرم افزار به مخاطبان خارجی گفت: مرکز نور نمایندگی‌هایی در سراسر جهان دارد که نرم افزارها را ارائه می‌دهند و همچنین با حضور در نمایشگاه‌های بین المللی، آثار این مرکز عرضه می‌شود که مورد استقبال مخاطبان خارجی قرار گرفته است؛ همچنین امکان خرید نرم افزار توسط پژوهشگران خارجی از طریق سایت مرکز وجود دارد.

در ادامه این نشست، علی جباری در خصوص نرم افزار تاریخ تشیع عنوان کرد: دانشنامه تاریخ تشیع یک مجموعه‌ای از اطلاعات مذهب تشیع و فعالیت شیعیان از آغاز پیدایش تا کنون در لایه های مختلف است و شامل بخش‌های مختلف کتابخانه، بانک مقالات، دانشنامه و نگارخانه است که برای تولید این نرم افزار، 5نفر به مدت 5سال فعالیتو تلاش کرده‌اند.

وی افزود: بررسی فراز و نشیب مذهب تشیع از ابتدا پیدایش تا کنون، حیات سیاسی و اجتماعی شیعیان و جایگاه آنان از طریق منابع و کتب معتبر در این نرم افزار انجام شده است، البته تولید این نرم افزار گام اول بوده است و برنامه به تدریج تکمیل می‌شود.

مدیر پروژه ساخت نرم افزار دانشنامه تاریخ تشیع بیان کرد: بررسی سیر پیدایش مذهب تشیع برای رفع شبهات، معرفی اقدامات شیعیان، تبیین باورهای اصیل شیعی جهت جلوگیری از تحریفات و پاسخ به شبهات از اهداف تولید نرم افزار است.

وی ادامه داد: برخی از مباحث نرم افزار به نحوهای دیگر در برنامه‌های مختلف اشاره شده است ولی هیچکدام از لحاظ تاریخی بررسی نکرده بودند و از این جهت، دانشنامه تاریخ تشیع اولین نرم افزار است و سابقه‌ای ندارد.

جباری تصریح کرد: کتابخانه برنامه شامل 300عنوان کتاب در 400جلد است که از این تعداد، 165عنوان کتابه به زبان عربی و 135عنوان به زبان فارسی است؛ بسیاری از کتاب‌های دیگر در خصوص تاریخ تشیع وجود دارد که به دلایل مختلف مانند عدم اجازه نشر توسط مالک، در نرم افزار وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در دانشنامه این نرم افزار، 3قسمت وجود دارد که کارهای تحقیقاتی بسیاری در آن انجام شده است؛ در درختواره دانشنامه تاریخ تشیع 120جلد کتاب مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات به صورت دسته بندی تخصصی قرار گرفته است؛ سه سال برای بررسی این کتب زمان صرف شده است و 40هزار ارجاع متنی در این بخش وجود دارد وجود دارد که تحقیق را برای پژوهشگران تسهیل می‌کند.

مدیر پروژه ساخت نرم افزار دانشنامه تاریخ تشیع اظهار کرد: در این نرم افزار یک بانک مقالات نیز وجود دارد که از پایگاه نورمگز استخراج شده و طبق موضوعات مختلف دسته بندی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگر نرم افزار، معرفی و بیان زندگینامه و شرح حال مشاهیر و بزرگان شیعه است که به صورت بسیار پراکنده در منابع مختلف وجود داشت که در این نرم افزار تجمیع شد و در این بخش حدود50هزار ارجاع متنی وجود دارد.

جباری گفت: در بخش نگارخانه نیز، بیش از 400نقشه تخصصی در خصوص تاریخ تشیع وجود دارد که برای تحقیقات پژوهشگران مفید است و بیش از 300تصویر علما شیعه نیز در این بخش قرار گرفته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار