عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی در جریان نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران، نسبت به روز سالمند و پیش نیازهای آن در حوزه شهری واکنش نشان داد.
کد خبر: ۶۶۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 03 October 2018

به گزارش تابناک : رییس کمیته اجتماعی در نود و یکمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری از تاخیر در اجرایی شدن مصوبه شهر دوستدار سالمند انتقاد کرد.

این عضو شورای شهر با اشاره به سیاست‌های مقام معظم رهبری گفت:
«در سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در تاریخ 30 اردیبهشت 1393 «فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب» مورد تأکید قرار گرفته است. امروز ۹.۲۷ درصد از جمعیت کل کشور سالمند هستند که این نسبت در شهر تهران حدود دوبرابر متوسط سالمندی در کشور یعنی ۱۸.۷ درصد است.»

وی با اشاره به مصوبه شهر دوستدار سالمند ادامه داد: «بر این اساس از دستاوردهای ارزشمند شورای اسلامی شهر تهران مصوبه شهر دوستدار سالمند می‌باشد که شهرداری تهران را مکلف به انجام اقداماتی در راستای توجه به نیازمندی‌های جامعه سالمندان و تسهیل شرایط و امکانات مناسب زندگی برای این قشر می‌نماید. بررسی‌ها و ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که با وجود اینکه بیش از هفت سال از ابلاغ این مصوبه اقدام قابل توجهی در راستای تحقق اهداف این مصوبه به عمل نیامده است.»

فخاری ضمن اشاره به مفاد این مصوبه افزود: با توجه به الزام شهرداری تهران به مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی به ویژه در کالبد و مبلمان شهری مطابق موارد مندرج در بند الف از ماده یکم مصوبه شهر دوستدار سالمند به شماره 17876/1705/160 مورخ 30/8/91 اقدام چندانی صورت نپذیرفته است. این کاستی موجب شده سالمندان گرامی از حداقل حقوق خود در بهره مندی از امکانات شهری همچنان محروم باشند.
به موجب تبصره ماده یکم مصوبه مذکور شهرداری تهران موظف بوده است یک ماه پس از ابلاغ مصوبه دستورالعمل چگونگی ارائه خدمات و تسهیلات به سالمندان را جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید. لذا پس از گذشت سال ها از ابلاغ مصوبه انتظار می‌رود این لایحه با قید فوریت تهیه و برای بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شود.

رییس کمیته اجتماعی همچنین خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر ستاد شهر دوستدار سالمند شد و اذعان داشت:
ضروری است در اسرع وقت ستاد شهر دوستدار سالمند تشکیل شود و پیگیری‌های لازم را در خصوص سهم هر یک از حوزه های معاونت شهرداری تهران را در ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان بررسی و مطالبه نماید.

وی همچنین ضمن تأکید بر توجه به سهم سالمندان در برنامه‌های مأموریت اجتماعی فرهنگی شهردای تهران مندرج در مصوبه بودجه 1397 خواستار ارائه گزارش از اقدامات انجام گرفته در این زمینه به شورا شد و گفت: 
پس از گذشت شش ماه از سال گزارش اقدامات انجام یافته در خصوص تخصیص اعتبارات برای تحقق این سهم در خصوص مواردی مانند کمک به ورزش همگانی کهنسالان، اجرای برنامه های نشاط اجتماعی، غنی سازی اوقات فراغت شهروندان و آموزش و توانمندسازی شهروندان در امور سلامت به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.»

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار