کشور ایران چهار فصل است ولی بیشتر مردم ایران ترجیح می دهند درتعطیلات بهار و تابستان به مسافرت می روند در صورتیکه سفر به جنوب ایران در فصل زمستان بسیار جذاب است . در این مطلب ما به جاهای دیدنی ایران در زمستان می پردازیم و سعی می کنیم به جاذبه های گردشگری جنوب ایران بیشتر بپردازیم
کد خبر: ۶۶۳۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱ 03 October 2018

غار نمکدان قشم

تابناک فارس به نقل از سیری در ایران:غار نمکدان از جمله غارهای استان هرمزگان و یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم می‌باشد.

بخشی از کوه‌های جزیره قشم به دلیل انباشتگی و رسوب نمک موجود در آب دریا در گسل‌های عمیق، تبدیل به کوه‌ها و غارهای نمکی شده‌اند که غار نمکدان، یکی از آن‌ها می‌باشد. این غار در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره قشم و در فاصله 90 کیلومتری از شهر قشم در داخل یک کوه گنبدی شکل واقع شده است.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

دره ستاره ها

دره ستاره ها كه اهالي بومي به آن ستاره افتاده يا استاره كفته نيز مي گويند از زيباترين جلوه هاي فرسايش در جزيره پهناور قشم مي باشد اهالي معتقدند پس از فرو افتادن ستاره اي در اين محل و بر اثر ضربه اي سهمگين، خاك از زمين بالا آمده و به هر شكلي كه بوده خشك شده و چنين اشكالي پديد آمده است. برخي از اهالي معتقدند با تاريك شدن هوا اين دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است ليكن تاكنون صحت چنين چيزي به اثبات نرسيده است.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

جنگل دریایی حرا

حرا این درخت شگفت انگیز (شورزی) دریایی را لینه زیست شناس نامی جهان به نام حكیم و فیلسوف بزرگ ایرانی (ابوعلی سینا) نامگذاری كرده، نام علمی آن Avicennia Marina است كه در زبان محلی به آن تامر (برگرفته از نام پاكستانی) و به عرف عام، حرا می گویند. ارتفاع متوسط این گیاه شگفت انگیز به حدود 6 متر می رسد. این پدیده در خورهای كنار دریا (پستیهای كم شیبی كه در هنگام مد، آب دریا آنها را فرا می گیرد) به وفور می روید و به خوبی رشد می كند.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

آبگرم سیاهکش

روستای نیمه کار در 65 کیلومتری غرب بندر خمیر در استان هرمزگان واقع شده و چشمه آبگرم سیاه کش یکی از بکر ترین مناطق این روستا می باشدکه کمتر کسی از وجود آن با خبر است به همین دلیل این آبگرم با خواص درمانی زیادی که دارد از گزند آلودگی در امان مانده است. وجه تسمیه این آبگرم از حادثه ای قدیمی گرفته شده است. داستان از این قرار است که فردی سیاه چهره در این آبگرم شنا می کرده و غرق می شود و از آن پس این آبگرم را به آبگرم سیاه کش می شناسند.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

جزیره هنگام

یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . جزیره هنگام با آبادی های کوچک با وسعت حدود 50 کیلومترمربع در جنوب جزیره قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است . این جزیره 33/6 کیلومترمربع مساحت دارد و به شکل مخروط ناقصی است که در کرانه های جنوبی جزیره قشم واقع شده است . فاصله آن تا بندرعباس حدود 43 مایل دریایی و تا شهر قشم حدود 29 مایل دریایی می باشد این جزیره ارتفاعات پست آهکی دارد و بلندترین نقطه آن کوه ناکس با 106 متر ارتفاع است .

جاهای دیدنی ایران در زمستان

منطقه باستانی اشکفت سلیمان

اشکفت سليمان در فاصلة 3 کيلومتري جنوب غربي شهر ايذة کنوني، در انتهاي دره‌اي واقع شده است. اشکفت سليمان محوطه‌اي وسيع است که در درون صخرة طبيعي کوه به صورت سرپناهي با آثار آبرفتي و يک چشمه آب شيرين گوارا (که از درون غاري کوچک و باريک بيرون مي‌آيد) پديد آمده است. روبروي مجموعة اشکفت سليمان و در منتهي‌اليه کوهي، دو نقش نيم رخ برجسته که در درون دو چهارگوش مقعر حجاري شده‌اند، وجود دارد.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

 

کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانای شوش قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده‌است. این کاخ به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های ۵۱۵_۵۲۱ پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاد شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است.

کاخ داریوش واحدهای مختلفی از جمله تالار بار عام، حرم‌سرا، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین سه حیاط مرکزی دارد. دیوارهای داخلی کاخ با آجر لعابدار منقوش با طرح‌های سپاه جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی مزین بوده‌اند که بقایای به‌جای‌ماندهٔ آنها در موزه‌های خارجی و داخلی نگهداری می‌شوند.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

آبشار شوی

اين آبشار كه به قولي زيباترين آبشار ايران است. در حوالي روستاي شوي ودر دامنه سالن كوه (ايستگاه تنگ هفت از توابع شهرستان دورود ) واقع شده است. آبشار شوي آبشاري زيبا ودلنشين است كه از غاري بيرون مي جهد و از گردنه اي بلند به پايين سرازير ميشود .

جاهای دیدنی ایران در زمستان

 

سنگ‌ نگاره کول فرح

سنگ‌ نگاره کول فرح شامل 6 نقش برجسته است که به دوران عیلامیان (ایلام کهن) تعلق دارد و با توجه به تصاویری که در این سنگ‌نگاره نقش بسته و بقایایی همچون گورها، کانال آب، ساختمان‌ها و مناطق دیده‌بانی که از محل زندگی مردمان آن روزگار در میان کوه‌ها باقی مانده، می‌توان گفت که این محل پرستشگاه نارسینا (یکی از خدایان ایلامی) بوده است.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

رباط نوسریزد

رباط نو سریزد که در شمالی ترین قسمت روستا واقعه، دارای یک پلان مستطیل شکل به ابعاد ۳۵ ×۲۰ متره که قدمتش به دوران صفویه بر میگرده . رباط نو ، عمدتاً از آجر ساخته شده. در بالای سردر ورودی رباط ،اطاقی در نظر گرفته شده که به عنوان دیده بانی کاربرد داشته و در وهله ی دوم به عنوان اعیانی نشین از آن استفاده می شده. پیرامون حیاط، رواق ها و اطاق هایی جهت استراحت افراد در نظر گرفته شده.این رباط با گذشت سالیان سال هنوز سالم و پابرجاست و امروزه به عنوان رستوران و سالن برگزاری مجالس کاربرد دارد.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

کوههای مریخی چابهار

در انتهای چابهار و در نزدیکی مرز پاکستان و در کنار روستای تیس کوه هایی رسوبی به پایان می رسند که به آن ها کوه های مریخی و یا کوه های مینیاتوری می گویند. شاید وجه تسمیه ی این کوه ها به دلیل تشابه شکل شیاری آن ها با کوه و صخره های سیارات دیگر باشد. در این منطقه روستای 2500 ساله ی تیس قرار گرفته است. همان روستایی که در کتاب فتح نامه اسکندر مقدونی به نام “تیز” از آن یاد شده است.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

تنگ گمبیل

تنگ گمبیل در استان فارس واقع است. این تنگ در روستای ساران بهشت مکان (بشمکان) واقع شده است. در کف تنگه رودخانه ای جریان دارد که در صورت عبور از تنگه در قسمتهایی مجبور به عبور از داخل رودخانه خواهید بود. آب رودخانه گمبیل، پس از طی مسیر روستاهای ساران بهشت مکان و ساران سفلی و منطقه کامفیروز به سد درود زن می ریزد. ابتدای مسیر تنگ ارتفاعی در حدود 2100 متر و انتهای دره ارتفاعی در حدود 2400 دارا است. همچنین این مسیر یکی از مسیر های صعد به قله رنج در این منطقه است.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار