در گردهمایی بزرگ «خود تحریمی ممنوع» مطرح شد
گردهمایی بزرگ مردم قم با عنوان «خود تحریمی ممنوع» در راستای مخالفت با قرارداد «FATF» با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته حوزوی و نمایندگان فعلی و سابق مجلس شورای اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد.
کد خبر: ۶۶۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ 07 October 2018

به گزارش تابناک قم، گردهمایی بزرگ تبیینی و مطالبه‌ای مردم انقلابی قم با عنوان « خود تحریمی ممنوع» شنبه شب با حضور پرشور اقشار مختلف به ویژه روحانیون بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد

آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام والمسلمین ولی‌الله لونی استاد برجسته حوزه علمیه قم از جمله شخصیت‌های حاضر در این گردهمایی بودند.

همچنین، آیت‌الله سید رحیم توکل عضو مجلس خبرگان رهبری، حج‌الاسلام والمسلمین حمید رسایی و سید محمود نبویان نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی و احمد امیرآبادی، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، جواد کریمی قدوسی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در این گردهمایی حضور داشتند و به ایراد سخن پرداختند.

پذیرش «FATF» سیاهی مطلق است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی مسئول مرکز راهبردی مطالعات اسلامی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه مراجع تقلید نظرات فقهی خود را در مورد «FATF» مطرح کرده‌اند، اظهار کرد: مبانی فقهی این نظریات در آیات و روایات به خوبی قابل بررسی است.

وی اضافه کرد: در هر موضوع فقهی در مرحله نخست باید موضوع به صورت کامل مشخص شود، همه کارشناسان معتقد هستند که «FATF» یک پیمان ظالمانه است و وقتی که بررسی می‌کنیم مراجع تقلید هم این اعتقاد را دارند و نظر فقهی خود را نیز به صراحت مطرح می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: هزینه امضا کردن قرارداد «FATF» و عمل نکردن به آن، بیشتر از امضا نکردن آن است؛ بر اساس قاعده نفی سیبل، خداوند متعال در قرآن کریم هیچ سلطه‌ای از سوی کفار بر مؤمنان قرار نداده است، فقها نیز از این آیه اخباری، یک قاعده استخراج کرده‌اند به این معنا که مؤمنان حق ندارند در هیچ سیاست و قراردادی سلطه‌ای را از کشورهای استکباری بپذیرند.

مسؤول مرکز راهبردی مطالعات اسلامی حوزه‌های علمیه گفت: شرایط امروز ما نسبت به دهه اول انقلاب قابل مقایسه نیست در آن دوران با دو ابر قدرت شوروی و آمریکا که علیه ما بودند مقابله کردیم اما با این وجود زیر بار هیچ قرارداد ظالمانه‌ای نرفتیم و به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی نیز نیروهای آماده رزم کمتر از نیروهای کنونی نظام اسلامی بودند و اکنون نیز هیچ دلیلی ندارد که زیربار قراردادهای استکباری برویم.

وی با تاکید بر اینکه قبول کردن قرارداد «FATF» سیاهی مطلق است، عنوان کرد: اگر قبول نکنیم اتفاقی رخ نمی‌دهد اما پذیرش این سند می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

ضرورت تبعیت از رهبری

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) طی سخنانی اظهار کرد: متاسفانه بخشی از حوزه اقدامی در مخالفت با «FATF» انجام نداده‌اند.

وی اضافه کرد: اینکه رهبر انقلاب اسلامی موضوع انقلابی ماندن حوزه را مطرح می‌کنند نشان دهنده اهمیت موضوع است.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ما اکنون باید مقابل هجمه‌ای که به جریان انقلابی جامعه می‌شود مبنی بر اینکه این افراد سواد و علم ندارند ایستادگی کنیم.

باقرزاده عنوان کرد: اخیرا یکی از نمایندگان مجلس یک توهین صریح به مراجع تقلید، حوزه‌های علمیه، انقلابیون و مخالفان «FATF» داشته است، آیا این نماینده مجلس نباید محاکمه شود؟، آیا مصونیت سیاسی به معنای حق توهین است؟ آیا نمی‌توانیم از این نماینده شکایت کنیم؟

وی اضافه کرد: امروزه اگر از «NPT» خارج شویم همه دنیا ما را به ساختن بمب هسته‌ای محکوم می‌کنند و در مورد خروج از «FATF» نیز هیچ چیزی جز محکومیت برای ما باقی نخواهد ماند؛ ما به چه زبانی به نمایندگان مجلس بگوییم که این افراد باید زیر نظر ولایت مطلقه کار کنند. اصل 57 قانون اساسی می‌گوید که مجلس نمی‌تواند هر کاری می‌خواهد انجام دهد، حق قانون‌گذاری دارد اما نباید فراتر از اصول قانون اساسی از جمله اصل چهارم حرکت کند.

این حقوق‌دان حوزوی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی قرارداد «FATF» را خسارت محض می‌دانند اما برخی همچنان از آن حمایت می‌کنند؛ مجلس باید به صورت مستقیم به قانون‌گذاری و عمل به قانون در راستای مبارزه با پولشویی اقدام کند نه اینکه زیربار دستورات کشورهایی برود که ایران اسلامی را تروریست می‌دانند.

این اجتماع هشداری به نمایندگان مجلس است

همچنین ساجد صمدی از کارشناسان و پژوهشگران اقتصادی با اشاره به اینکه پولشویی یکی از مشکلات اصلی اقتصادی است، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که در این زمینه با مشکلاتی روبرو است؛ در جریان بحران ارزی اخیر یکی از مهم‌ترین ضعف‌هایی که موجب جولان دادن برخی از دلال‌ها شد ضعف ساختاری کشور در مبارزه با پولشویی بود.

وی اضافه کرد: «FATF» سه کار برای ساختار ایران در مبارزه با پولشویی می‌تواند انجام دهد که نخست دستورالعمل‌هایی است که می‌تواند موجب اصلاح برخی ضعف‌ها شود، دومین اینکه می‌تواند برخی از نرم‌افزارهایی را در اختیار نظام بانکی قرار دهد و سومین نیز این است که این نهاد خود به صورت مستقیم وارد نظام اقتصادی شود و تراکنش‌های مشکوک را بررسی و با پولشویی مبارزه کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه قم خاطرنشان کرد: سؤال نخست ما از مسؤولان این است اگر این دستورالعمل‎‌ها خوب است چرا به صورت قانون در کشور دنبال نمی‌شود، مگر ما مشکل قانون‌گذاری داریم که نمی‌توانیم به جای تبعیت از دستورات دشمن به سمت قانون‌گذاری حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در مورد نرم‌افزارها نیز باید بگوییم که سرورها و پایگاه‌های اطلاعاتی این نرم‌افزارها در اختیار دشمن است به همین علت دشمنان از تراکنش‌های نظام اسلامی خبردار می‌شوند، هر چند ناگفته نماند که ما نسبت به توانایی جوانان ایران اسلامی نیز بی‌توجه هستیم، اگر جایی نیازی در حوزه نرم‌افزاری وجود دارد می‌توان در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه توسط دانشجویان و دانشگاه‌های داخلی رفع می‌شود اما در کل باید به این موضوع توجه کنیم که دادن اطلاعات آسیب‌های بسیاری به اقتصاد ایران می‌رساند.

صمدی خاطرنشان کرد: ما کاری به ابعاد امنیتی این قرارداد نداریم اگر فقط به مباحث اقتصادی آن توجه کنیم با این قرارداد مخالفت خواهیم کرد. نمایندگان در ژست‌های انتخاباتی، خود را امین مردم می‌دانستند و می‌گفتند که نیروهای داخلی کشور هم نمی‌توانند به تراکنش‌های بانکی مردم دسترسی داشته باشند اما اکنون حرف از دسترسی دشمن به اطلاعات بانکی ایران می‌زنند، هر چند مردم هیچ هراسی از این موضوع ندارند و ما می‌دانیم که خط قرمز این افراد حساب‌هایی است که هزینه‌های انتخاباتی آن‌ها را تامین می‌کند.

وی اضافه کرد: گفته می‌شود که مخالفان «FATF» با شفافیت مخالف هستند، این موضوع درست است چراکه ما با شفافیتی که اطلاعات صرافی‌های مهم کشور را در اختیار دشمن قرار دهد مخالف هستیم، به ویژه در شرایط بحران ارزی که کشور با مشکلات جدی روبرو شده است.

صمدی مطرح کرد: این اجتماع برای جلوگیری از یک خیانت نیست چراکه شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ولایت‌فقیه نسبت به مباحث آگاه هستند اما ما با این اجتماع به وکلای ملت هشدار می‌دهیم تا این ننگ به نام آن‌ها ثبت نشود و بچه‌های ما در کتاب‌های آیندگان نخوانند که با ملت چه کردند.

پیمان پولی دوجانبه راهکاری برای رفع مشکلات است

حسین حاجیلو پژوهشگر برجسته اقتصادی نیز طی سخنانی اظهار کرد: «FATF» بعد از اجرای برجام در اواخر سال 94 در ایران جدی شد و در تیرماه 95 منجر به تهیه یک صفحه با 41 بند شد، فضای تحریمی ایران قبل و بعد از برجام یک تفاوت ماهوی دارد چراکه قبل از برجام بیش از 600 نهاد و فرد از جمله بانک مرکزی و برخی وزارتخانه‌ها و فعالان اقتصادی تحریم بودند اما بعد از برجام 400 فرد و نهاد از لیست تحریم خارج شدند و خود تحریمی از روز اجرای برجام در کشور دنبال شد.

وی اضافه کرد: بعد از برجام، برخی از افراد که از تحریم‌ها خارج شدند برای اینکه دوباره به لیست تحریم بازنگردند به دنبال خود تحریمی بودند و تحریم برخی از مجموعه‌ها و افراد را دنبال کردند به همین علت نیز از آن دوره مطرح کردند که دیگر نمی‌توانیم به قرارگاه خاتم‌الانبیا خدمات ارزی ارائه دهیم.

این پژوهشگر اقتصادی خاطرنشان کرد: بعد از برجام عمق خودتحریمی یک متر است اما بعد از «FATF» عمق آن به 100 متر می‌رسد چراکه این قرارداد موجب می‌شود که کشور ایران نیز شرایط حزب‌الله را داشته باشد همانطور که بانک‌ها و مجموعه‌های مختلف در لبنان حزب‌الله را تحریم کرده‌اند ما نیز باید در کشور خودمان تحریم شویم.

وی با بیان اینکه سپاه، صنعت موشکی، وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد و بسیاری از شرکت‌های خصوصی در لیست سیاه «FATF» هستند، گفت: اکنون برخی دولتی‌ها و مجلسی‌های حامی «FATF»، همکاری با بانک‌های خارجی را بهانه اصلی خود برای پذیرش این قرارداد می‌دانند درحالی‌که بانک‌های خارجی زخم‌خورده تحریم‌های آمریکا هستند و بعد از پذیرش «FATF» توسط ایران بازهم به علت استمرار تحریم‌ها سراغ ما نمی‌آیند.

حاجیلو اضافه کرد: برخی از حامیان «FATF» ما را متهم می‌کنند که در مخالفت با این قرارداد یک خط کارشناسی‌شده مطرح نشده است؛ موگرینی و سفیر آلمان در ایران هم گفته‌اند که آن‌ها برای حفظ برجام باید لوایح «FATF» را حفظ کنند، اروپا می‌گوید که برای این به دنبال شفافیت در ایران است تا نهادها و افراد تحریمی و غیرتحریمی را مشخص و همکاری‌های خود را محدودتر کند درحالی‌که بعد از 14 آبان همه تحریم‌ها بر می‌گردد و اروپا نیازی به این شفافیت‌سازی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بعد از تحریم‌ها شرکت‌ها و بانک‌های مختلف از ایران خارج شده‌اند، تصریح کرد: در وضعیت کنونی ما نباید خود را وابسته به تبادل بانکی در چارچوب قوانین آمریکا و اروپا بدانیم چراکه طرح پیمان پولی دوجانبه نیز می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.

«FATF» تقسیم کار میان آمریکا و اروپا برای مؤثر کردن تحریم‌هاست

در ادامه این نشست محمدمهدی نجفی‌علمی طی سخنانی اظهار کرد: «FATF» یک نهاد ارزیابی است که رد پول‌های کشورهای مختلف را دنبال می‌کند و در این مسیر نیز علاوه بر تراکنش‌های مالی به جابه جایی کالاها نیز توجه می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس گفته‌های متخصصان یک نهاد جاسوس پرور است، اضافه کرد: در این نهاد تاکید شده است که موضوع رازداری هیچ معنایی ندارد.

این کارشناسان علوم اقتصادی گفت: شیوه رأی‌گیری در این قرارداد این است که همه اعضا با خروج یک مجموعه از نهادهای تروریستی موافق باشند، اگر فقط آمریکا رأی منفی داشته باشد هیچ کاری نمی‌شود کرد هر چند امسال رژیم صهیونیستی و عربستان هم به 37 عضو «FATF» می‌پیوندند به همین علت نمی‌توانیم از لیست سیاه «FATF» خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه «FATF» برای ایران اسلامی هیچ منفعتی به دنبال ندارد، عنوان کرد: این قرارداد یک زمان‌بندی داشته و برای تحریم‌های آمریکا طراحی شده است تا بتواند با شفافیت و نشانه‌گیری کشورهای دیگر، تحریم‌های آمریکا را تاثیرگذار کند و در حقیقت تقسیم کار میان آمریکا و اروپا برای مؤثر کردن تحریم‌های آمریکایی‌هاست.

اقتصاد ایران با الزامات «FATF» توسط دشمن کنترل می‌شود

اکبر ابدالی محمدی عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی به بررسی قرارداد «FATF» از نگاه اقتصاد مقاومتی پرداخت و عنوان کرد: نظام سلطه دارای یک راهبرد اقتصادی است که بعد و قبل از جنگ جهانی روش‌های مشخصی را دنبال کرده است.

وی اضافه کرد: کلینتون در جملاتی گفته است که برای اینکه ما کشورهای توسعه یافته از بحران اقتصاد کنونی دنیا خلاص شویم باید در خانه تولید و بیرون از خانه بفروشیم تا کشورهای درحال توسعه همانند کشورهای آسیایی از ما خرید کنند تا چرخه اقتصادی آن‌ها بچرخد و به‌روز شود و در مقابل ما نیز از آن‌ها مواد خام را دریافت می‌کنیم.

ابدالی خاطرنشان کرد: در سند 2030 موضوع ترویج صلح و قرارداد «FATF» نیز آورده شده که مبارزه با جرم و تروریست هدف اصلی این قرارداد است، سال 2016 بعد از برجام اتحادیه اروپا راهبرد رابطه با ایران را مطرح کرد تا بتواند بازگشایی بازار ایران به ‌عنوان نوزدهمین بازار بزرگ دنیا به سمت کالاهای خود را رقم بزند.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران با الزامات «FATF» توسط دشمن کنترل می‌شود، عنوان کرد: آمریکا به عنوان یکی از اعضای اصلی «FATF»، ایران را بانک مرکزی جهانی تروریست خوانده است و می‌گوید که در سند «FATF» به دنبال مقابله با شبکه جهانی تروریستی ایران هستیم چراکه ایران بزرگ‌ترین دولت حامی تروریست است.

ابدالی یادآور شد: «FATF» گوشه‌ای از پازل دشمن برای جلوگیری از تحقق اقتصاد مقاومتی است؛ امروزه در حوزه صنعت پیشرفت‌های بسیاری را کسب کرده‌ایم اما دشمن به صورت مستمر به دنبال تحریم شرکت‌های اصلی صنعتی است.

برخی خودی‌ها به بزرگ‌ترین دشمن ملت تبدیل شده‌اند

در پایان این نشست پوررزاقی از اقتصاددانان برجسته کشور با اشاره به اینکه شرایط دوران دفاع مقدس با شرایط کنونی قابل مقایسه نیست، مطرح کرد: وجود مسؤولانی که در زمین دشمن بازی می‌کنند نشان دهنده یک انحراف است.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد سرمایه‌داری به گروه سرمایه‌دار اعتقاد دارد و در نتیجه این اعتقاد موجب پایمال شدن حقوق اکثریت مردم می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مسؤولان در خصوصی‌سازی اموال دولتی را میان عده‌ای مشخص تقسیم‌بندی کردند، گفت: تاکنون نیز با ادامه دادن این روال و افزایش واردات با دلار ارزان و احتکار کالا طبقه مفت‌خور و رانت‌دار به وجود آورده‌اند و برخی از افراد که در مجلس نیز حضور می‌یابند با هزینه‌های همین افراد رأی‌های مردم را جمع می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه با وجود فساد گسترده کنونی، مطالبه‌گری نیازمند حضور گسترده میلیون‌ها نفر در صحنه مبارزه با فساد است، عنوان کرد: اکنون 66 میلیون ایرانی در سن کار هستند اما فقط 23 میلیون نفر مشغول کار هستند.

پوررزاقی با بیان اینکه دستگاه‌های تبلیغاتی و برخی نمایندگان و وزرا هم گاهی به وظایف خود عمل نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: برخی از مسؤولان در زمین دشمن بازی می‌کنند این افراد با وجود اینکه نتیجه برجام را دیده‌اند به دنبال پیوستن به قراردادی هستند که دشمن در این قرارداد ما را تروریست می‌داند.

این اقتصاددان برجسته با اشاره به اینکه برخی خودی‌ها به بزرگترین دشمن ملت تبدیل شده‌اند، گفت: طبقه اشرافی کشور در پدید آمدن مشکلات نقش مشخصی دارد اما روحانیون، مردم، بسیج و سپاهی‌ها باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند تا بتوانند مقابله این طبقه اشرافی ایستادگی کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار