طرح‌های ملی اشتغال پایدار در رسته‌های مختلف در خراسان رضوی در حال اجراست تا شاید آرزوی دیرینه مهاجرت معکوس فراهم شود.
کد خبر: ۶۶۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ 10 October 2018

به گزارش تابناک : اشتغال یکی از ارکان اساسی پایداری و ثبات در هر جامعه است که مانع بسیاری از آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی در آن جامعه می‌شود و بر همین اساس بسیاری از دولت‌ها برنامه ریزی خود را روی اشتغال صورت می‌دهند تا از آسیب‌ها پیشگیری کنند.

معمولا در سند توسعه بسیاری از کشورها بسیار مهم است که چه ضریبی از آن جامعه اشتغال دارند و از سوی دیگر تلاش بسیاری از دولتها این است که آمار بیکاران خود را کاهش دهند و سال به سال آمار اشتغال را افزایش دهند.

در سال‌های اخیر زمینه‌های نوینی در حوزه اشتغال ایجاد شده است و حوزه‌‌هایی مانند فناوری زمینه مناسبی را برای اشتغال فراهم کرده و سرمایه‌گذاری زیادی نیز در این حوزه صورت گرفته است.

اما در کنار اشتغال حوزه شهری در کلانشهرها معمولا باید توجه ویژه‌ای نیز به اشتغال روستائیان صورت بگیرد زیرا اهمیت زیادی دارد که روستائیان در محل سکونت خود دارای شغل باشند تا از این طریق از مهاجرت آنها به شهرها با نیت کاریابی جلوگیری شود و حتی روستائیانی که قبل از این از روستا مهاجرت کرده‌اند بار دیگر به روستا بازگردند و به نوعی مهاجرت معکوس صورت بگیرد.

خراسان رضوی از جمله استان‌هایی است که دارای جمعیت روستایی بالایی است و قطعا باید برنامه ریزی مناسبی برای اشتغال آنها صورت بگیرد تا بدین طریق روستائیان به ماندگاری در روستا تشویق شوند.

اشتغال‌زایی از محل طرح ملی اشتغال پایدار

شکوه میرشاهی؛ مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان‌رضوی در این زمینه می‌گوید: طرح‌های اشتغال‌زایی در روستاهای خراسان رضوی با جدیت دنبال می‌شود تا از این طریق زمینه برای اشتغال ساکنان روستا فراهم شود.

وی ادامه می‌‌دهد: در همین راستا از ابتدای امسال، بیش از 2000 طرح اشتغال زایی در روستاهای استان انجام گرفته است و برای بیش از 6000 نفر نیز زمینه اشتغال فراهم شده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی تصریح می‌کند: در این حوزه از اعتبارات طرح ملی اشتغال پایدار روستایی نیز استفاده می‌شود و 5.9 از مجموع طرح اشتغال پایدار روستایی به استان خراسان رضوی تعلق دارد.

ورود صنایع دستی

خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های متعدد گردشگری است که می‌توان از محل این ظرفیت‌ها نیز اشتغال مناسبی را در سطح استان ایجاد کرد و در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به حوزه صنایع دستی و استفاده از ظرفیت آن در حوزه اشتغال زایی شده است.

طرح‌های بوم‌گردی از جمله طرح‌هایی است که با پایلوت و محور روستایی ایجاد شده و می‌تواند اشتغال مناسبی را ایجاد کند و از سوی دیگر احیاء صنایع قدیمی که این روزها در معرض فراموشی قرار گرفته‌اند نیز می‌تواند اشتغال مناسبی را در روستاها ایجاد کند.

بوم‌گردی، طبیعت گردی و صنایع دستی از جمله رسته‌‌هایی است که دارای اعتبارات مشخصی است و روستائیان استان می‌توانند با فعالیت در این حوزه‌ها علاوه بر فعال کردن زمینه اشتغال زایی از تسهیلات مرتبط با آن نیز استفاده کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار