کد خبر: ۶۶۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷ 12 October 2018

استاندار تهران روز ١٨مهرماه ،مهمان دانشگاه هنر تهران بود، رؤسا و جمعي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه براي طرح موضوع توسعه فضاي دانشگاه با استاندار تهران نشستي داشتند.موضوعات مختلفي در اين ديدار بيان شد اما هدف از حضور دو ساعته استاندار تهران به عنوان نماينده عالي دولت در دانشگاه هنر ؛برنامه ريزي براي حفظ عمارت قزاقخانه در محوطه دانشگاه هنر بود.

عمارت قزاقخانه به عنوان يكي ازبزرگترين ميراث معماري از دوران قاجار و دوره نخست پهلوي و قديمي ترين ساختمان اداري تهران از سال ١٢٨٠ شناخته مي شود كه از حدود ١٥سال قبل به مالكيت دانشگاه هنر درآمده و بخشي از آن با اجراي طرح مرمت و مقاوم سازي اكنون محل برگزاري كلاس هاي دانشجويان هنر است.

در نشست رؤساي دانشگاه هنر با استاندار تهران، ايده توسعه وتجميع فيزيكي و كالبدي دانشگاه هنر واقع در ميدان مشق مطرح شد.

سلطاني ، رئيس دانشگاه هنر دراين نشست به نياز دانشگاه براي توسعه فضاي فيزيكي و به دنبال آن افزايش ظرفيت دانشگاه اشاره كرد و گفت:دانشكده هنرهاي تزئيني،هنرهاي دراماتيك،هنرستان عالي موسيقي ،هنركده موسيقي ملي كه برخي از آن ها بيش از١٠٠ سال از تأسيس آنها ميگذرد به عنوان ميراث آموزش آكادميك هنر در كشور نيازمندحفظ و نگهداري كالبدي اند.

 نشست استاندار تهران با رؤساي دانشگاه هنر/ مقاوم سازي قزاقخانه قاجار براي دانشجويان هنر / طرح توسعه دانشگاه هنر بررسي شد

معظمي ، عضو هيئت علمي و استاد گروه معماري دانشگاه هنر نيز در اين نشست با بيان اينكه"بنياد ملي ميدان مشق" به همت دانشگاه هنر در حال تأسيس است،عنوان كرد: اين بنياد با هدف تعريف و شكل گيري نهاد فرهنگي بهينه براي مديريت ميدان مشق(فضايي كه دانشگاه هنر در آن قرار دارد) تأسيس مي شود.

وي افزود: مرمت ساختمان و فضاي فعلي دانشگاه هنر نيازمند حمايت مسئولان است تا در آينده شاهد شكل گيري بزرگترين و نفيس ترين گالري هاي آثار هنري و توانمندي هاي دانشجويان درمحل دانشگاه تهران باشيم و دانشگاه هنر كانون تحولات فرهنگي و هنري و اجتماعي شود.

اين كارشناس معماري و استاد دانشگاه هنر با اشاره به اينكه مساحت فعلي دانشگاه هنر ٢.٥هكتار است تصريح كرد: در طرح توسعه فضاي دانشگاه ،مساحت١٢.٥ هكتاري پيش بيني شده است كه با همكاري مسئولان و اضافه شدن فضاي ساختمان هاي اطراف كه بيشتر آنها مالكيت دولتي دارند اين مهم محقق ميشود.

در ادامه نشست و پس از طرح موضوعات از سوي مسئولان و رياست دانشگاه هنر،استاندار تهران گفت: براي تصميم گيري توسعه دانشگاه هنر دريافت نظرات حاكميتي و ساير دستگاه هاي اجرايي نيز ضرورت دارد.

استاندار تهران با بيان اينكه نشستي با شهردار تهران برگزارشود و اين موضوع در كميسيون ماده ٥ مطرح شود افزود:نمايندگان تهران در مجلس در دوره فعلي دغدغه بيشتري براي رفع مشكلات تهران دارند و بانمايندگان تهران براي طرح توسعه دانشگاه هنر نشستي برگزارشود.

مقميي در پايان گفت: بهره مندي از كمك خيريني كه دغدغه حمايت از هنر و فرهنگ را دارند مي تواند در حفظ آثار تاريخي از جمله فضاي فعلي دانشگاه هنر اثرگذار باشد.

 نشست استاندار تهران با رؤساي دانشگاه هنر/ مقاوم سازي قزاقخانه قاجار براي دانشجويان هنر / طرح توسعه دانشگاه هنر بررسي شد

در پايان اين نشست، استاندارتهران با همراهي مسئولان دانشگاه هنر از عمارت قزاقخانه واقع در محوطه دانشگاه هنر بازديد كرد.

براساس توضيحات معظمي، عضو هيئت علمي دانشگاه هنر و استاد گروه معماري؛عمليات مرمت بخشي از عمارت قزاقخانه كه از آثار ثبت شده باغ ملي است چند سال گذشته آغاز شده و با تأمين اعتبار، بخش باقيمانده نيز مرمت و مقاوم سازي خواهد شد.

به گفته وي؛ وجود موريانه در كالبد عمارت و حتي در آجرهاي ساختمان ضرورت تسريع در مرمت را بيشتر مي كند.

گفتني است،دانشگاه هنر درمحدوده مياني خيابان سي تير وخيابان فردوسي تهران، تنها يك دانشگاه نيست و مي توان از آن به عنوان ميراثي در قلب بافت هاي تاريخي و معماري شهر تهران ياد كرد كه نيازمند توجه مسئولان براي حفظ اين مركز تاريخي است.

*/مرضيه محمدي

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار