عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس گفت: اگر خسارات تصویب FATF درست در مجلس تبیین شده بود بسیاری از نمایندگان به آن رای مثبت نمی دادند و امروز نیز بسیاری از آنها از رای خود پشیمان هستند.
کد خبر: ۶۶۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۰ 14 October 2018

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در نشست طلاب انقلابی با موضوع نفی کنوانسیون‌های استعماری که در مدرسه معصومیه قم برگزار شد با اشاره به مطرح شدن حق شرط از سوی نمایندگان موافق تصویب کنوانسیون FATF بیان کرد: در حالی که ما 7 شرط مطرح کرده بودیم که چهار شرط پذیرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه شروط نباید با روح کنوانسیون مخالف باشد گفت: کشورهای عضو کنوانسیون نیز حق ندارد که بر روی شروط ما اعتراض بگذارند در حالی که 12 کشور پیش دستی کرده و بر روی شروط احتمالی اعتراض گذاشته اند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گفته شده است تفاوتی بین ایران و 180 کشور عضو این کنوانسیون نیست بیان کرد: کسانی که چنین ادعایی را مطرح می کنند نشان می دهند که فرق بین اجرا و عضویت را درک نکرده اند اعضای کنوانسیون همان 37 کشور هستند و دیگر کشورها پذیرفته اند که دستورات 49 گانه مصوب را اجرا کنند.

وی در خصوص تعریف کنوانسیون FATF از تروریسم اظهار کرد: ارائه تعریف تروریسم مسئله نیست که در این کنوانسیون در اختیار ما باشد و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تعریف ما را قبول ندارد.

ذوالنور با اشاره به اینکه آمریکا پشتیبان داعش به عنوان بزرگترین گروه تروریستی و تکفیری است، اظهار کرد: در هر کجا که داعش گرفتار می شد آمریکایی ها به یاری آنها می شتافتند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم بوده و 16 هزار و 800 شهید ترور داریم، گفت: ما می خواهیم تحریم ها را دور بزنیم در حالی که FATF بر اساس عدم دور زدن تحریم هاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه اگر سازمان برنامه و بودجه برای سپاه اعتباری تصویب کرده و مجلس نیز آن را تصویب کند اقدامی بر خلاف FATF انجام شده است، اضافه کرد: بر اساس مفاد این کنوانسیون اگر بخواهیم تحریم را دور زده و نفت بفروشیم مشخصات مشتری را از ما گرفته و با شناسایی آن ما را فلج می کنند و اگر ما اطلاعات مشتری را ارائه ندهیم شفاف سازی لازم صورت نمی گیرد.

FATF پشت قباله برجام است

وی از FATF به عنوان پشت قباله برجام یاد کرد و گفت: باید صبر داشته باشیم؛ اگر اروپا با آمریکا همراهی کرده و از برجام خارج شود تصویب FATF چه سودی دارد آن هم در شرایطی که اروپا یک قدم نیز با ایران همراهی نکرده است.

ذوالنوری با اشاره به مطرح شدن این موضوع که هر زمان اراده کنیم از کنوانسیون خارج می شویم اظهار کرد: خروج از کنوانسیون در دستان شما نیست و قطعا تبعات زیادی خواهد داشت. در صورت اعلام درخواست، از زمان وصول تا زمان اجرایی شدن درخواست توسط رئیس سازمان ملل یک سال زمان نیاز است و مطرح شدن چنین ادعاهایی یک خطای راهبردی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل نمایندگان موافق تصویب FATF اجازه ندادن برای بهانه گیری از سوی آمریکاست، افزود: آمریکا برای بهانه جویی نیازی به تصویب کنوانسیون ندارد و اروپا نیز شرط حضور در برجام را تصویب FATF نمی داند .

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه دولت برجام را موفق دانسته و باقی ماندن تحریم ها را با برجام مرتبط نمی دانند، اضافه کرد: گفته می شود که برجام در رفع تحریم های بانکی موفق بوده است و دلیل عدم رفع تحریم ها را مشکل نرم افزاری و FATF اعلام می کنند در حالی که مشکل روابط پولی ما با بانک های بزرگ دنیا است و مجبور هستند که بگویند که ما با بانک های کوچک ارتباط داریم.

وی با طرح این پرسش چرا با بانک های کوچک می توان ارتباط داشت ولی با بانک های بزرگ نه، مگر سیستم بانکی یکپارچه نیست، افزود: مطرح کردن مشکل نرم افزاری یک دروغ محض است

ذوالنوری با اشاره به اینکه ایران در رتبه هفت لیست سیاه قرار داشت و از دو سال پیش ایران به رتبه پنج خاکستری ارتقا یافت، افزود: در این دو سال چه مشکلی از روابط ایران برطرف شده است و این موضوع که مشکلات بانکی به FATF مربوط است نیز رد می شود.

خسارت تضمین نگرفتن در برجام

وی مهمترین مشکل در خصوص عدم رفع تحریم ها و برقرار نشدن رابطه با بانک های جهان را تضمین نداشتن در برجام دانست و گفت: همه چیز خود را داده ایم ولی برای اجرایی شدن برجام از سوی غرب و آمریکا تضمینی دریافت نشده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از رای دهندگان به تصویب FATF را نمی توان خائن نامید گفت: بسیاری از آنها از ماهیت FATF اطلاع نداشته و صرفا با صحبت های مطرح شده از وخیم شدن اوضاع کشور ترسیدند.

وی با بیان اینکه در مجلس اینگونه عنوان شد که اگر FATF تصویب نشود ارتباط روسیه و چین هم با ما قطع می شود، اضافه کرد: آقای لاریجانی در روز تصویب چند بار نامه آقای حجازی را قرائت کرد تا تردید نمایندگان نسبت به تصویب FATF رفع شود.

بسیاری از نمایندگان از رای خود درباره FATF پشیمان هستند

ذوالنوری با اشاره به اینکه اگر خسارات تصویب FATF درست در مجلس تبیین شده بود بسیاری از نمایندگان به آن رای مثبت نمی دادند و امروز نیز بسیاری از آنها از رای خود پشیمان هستند اظهار کرد: شورای نگهبان تحت تاثیر جوسازی ها قرار نگرفته و کار خود را دنبال می کند و یقینا غیر از رد این کنوانسیون تصمیمی نمی گیرد چرا که تصویب FATF متضاد با آیه نفی سبیل است.

وی با بیان اینکه از مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهیم که در تشخیص این مصلحت دچار اشتباه نشده و تحت تاثیر القائات دیگران قرار نگیرند گفت: امروز زمان مطالبه گیری و خواهش تذکر است تا مبادا به اسم مصلحت، القائاتی صورت گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان در حوزه انتخابیه خود با مشکل روبه رو شده و پاسخی در برابر سوالات مردم ندارند، یادآور شد: در استفاده از نامه و سه بار قرائت آن در مجلس از سوی رئیس مجلس برای به کرسی نشاندن نظر بود و نسبت به عملکرد هیأت رئیسه در این خصوص نقد دارم.

وی در خصوص طرح شفاف سازی رای نمایندگان بیان کرد: برخی از مخالفان افراد معتقد و مومنی هستند که بگذارید کارها برای رضای خدا دنبال شود و برخی دیگر نیز از روی دلسوزی در مجلس مخالف این طرح هستند چرا که در صورت تصویب برخی از نمایندگان نمی توانند خلاف نظر دولت رای دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار