رئیس جمهوری فرانسه به کشته شدن روزنامه نگار سعودی واکنش نشان داد و گفت عربستان در هیچ زمینه ای شریک بزرگ ما نیست
کد خبر: ۶۶۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 14 October 2018

به گزارش تابناک : امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به مسائل مهم روز سیاست خارجی کشورش پرداخت و درباره عربستان و معضل تازه این کشور درباره قتل خاشقجی واکنش نشان داد و گفت این مساله بسیار خطرناک است. مکرون درباره برجام نیز اظهار نظر کرد و گفت خروج از برجام به منظور درگیری در منطقه است.

مکرون در این گفتگو تاکید کرد:  خروج از توافق هسته ای ایران (برجام) را اقدامی «بی ثمر» خواند و گفت که با خروج از این توافق، خطر بروز درگیری در منطقه وجود دارد.

رئیس جمهور فرانسه در این مصاحبه که در حاشیه یک نشست در شهر «ایروان» پایتخت ارمنستان صورت گرفت، ضمن ابراز تبریک بابت انتصاب «لوئیس موشیکیوابو» وزیر خارجه روآندا به سمت دبیرکل جدید سازمان بین المللی کشورهای فرانسوی زبان، این انتصاب را نشانه یک «تحول واقعی سیاسی» در روآندا خواند.


مکرون گفت: همانطور که می دانید جناح های مختلفی در ایران وجود دارد و نمی توانم بگویم که دستور (این بمب گذاری) از مقام های بالا یا از فلان سرویس یا جناح صادر شده باشد.


وی همچنین تصریح کرد که هیچ اطلاعات دیگری در این زمینه ندارد.

مکرون درباره رابطه با عربستان گفت: دانستن عربستان به عنوان مشتری بزرگ فرانسه در هر زمینه‌ای اشتباه است، این مساله واقعیت ندارد.

وی افزود: فرانسه با عربستان و امارات در منطقه شراکت مطمئن و مهمی دارد و این شراکت استراتژیک است نه تجاری، زیرا ما منافع مشترک را در منطقه به اشتراک می‌گذاریم به این دلیل که ثبات منطقه برای ما حائز اهمیت است و "مبارزه با تروریسم به دست این دو کشور انجام می‌شود."

ماکرون در پاسخ به سوالی درباره انتقادهای سازمان‌های غیردولتی که پاریس را متهم به مجهز کردن ریاض و ابوظبی به سلاح و تجهیزات نظامی مظنون به استفاده در یمن کردند، گفت، فرانسه سیاست قاطعانه‌ای در این باره دارد و در زمره تامین‌کنندگان عربستان به این تجهیزات در درگیری‌های یمن نیست.

طبق گزارش صادرات تجهیزات نظامی در سال ۲۰۱۷، ۶۰ درصد از معاملات سلاح به ارزش ۶.۹ میلیارد یورو سهم خاورمیانه بوده و کویت با خرید سلاح به ارزش ۱.۱ میلیارد یورو در مرتبه نخست، قطر با خرید ۱.۰۸ میلیارد یورو، امارات با خرید ۷۰۱ میلیون یورو و عربستان با خرید ۶۲۶ میلیون یورو سلاح در مرتبه‌های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر، فرانسه در سال ۲۰۱۷ از مجموع فروش سلاح به ارزش ۶.۷ میلیاردی، ۱.۳۸ میلیارد یورو از آن را به عربستان فروخته و به این ترتیب ریاض پس از قاهره دومین مشتری بزرگ فرانسه در این بخش در سال ۲۰۱۷ بود.

طبق آمار وزارت دارایی،‌ صادرات غیرنظامی فرانسه در سال ۲۰۱۷ به عربستان به ارزش ۴.۵۱ میلیارد یورو و با افزایش ۸.۸ درصدی ظرف یک سال همراه بود.

سعودی در هیچ زمینه‌ای شریک ما نیست

 

وی اظهار داشت:

آنچه درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی به بیرون درز کرده بسیار خطرناک است و ما نیز منتظر روشن شدن حقیقت به طور کامل هستیم فرانسه می‌خواهد از راهی برای روشن شدن واقعیت در این پرونده که بسیار نگران کننده است، استفاده شود.

ماکرون افزود: به محض روشن شدن حقایق موضعی را در این پرونده اتخاذ می‌کند و این موضوع را با ولیعهد و پادشاه عربستان و نیز رئیس‌جمهوری ترکیه در میان خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد، به دیگر هم‌پیمانان ریاض که خواستار پاسخگویی آن در این باره هستند، پیوسته است.

 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار