یک نویسنده و مدرس‌ داستان‌نویسی با اشاره به ظرفیت هنرمندان جوان شهرستانی، گفت: کارگاه‌های آموزشی جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» اقدامی مؤثر برای کشف استعدادها و ارتقای آثار نویسندگان جوان شهرستانی است.
کد خبر: ۶۶۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ 14 October 2018

«خسرو باباخانی»‌ نویسنده و مدرس‌ داستان‌نویسی‌ـکه برای برگزاری کارگاه داستان‌نویسی شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» به یزد سفر کرده بود برگزاری کارگاه‌های آموزشی جشنواره را اقدامی مؤثر در جهت ارتقای کیفی آثار نویسندگان جوان دانست و بر تداوم و پیوستگی این گونه‌ کارگاه‌ها در شهرستان‌ها تأکید کرد .

وی با بیان این‌که بهترین جا برای معرفی و شناساندن استعدادهای ادبی جوان، همین جشنواره‌هاست، افزود: حداقل نتیجه جشنواره‌ها این است که بعضی از استعدادها و خلاقیت‌های ادبی را معرفی می‌کند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: به رغم برخی مشکلات و کمبودها می‌بایست تعداد جشنواره‌های شعر و داستان در کشور افزایش یابد؛ چون این گونه رویدادهای ادبی همراه با رویش و شکوفایی استعدادها همراه است .

خالق مجموعه داستان «بر فراز گندم‌زار» با اشاره به لزوم توجه و صرف هزینه برای کلاس‌های پایه گفت: برگزاری مداوم کارگاه‌های آموزشی، محصولات و نتایج ارزشمندی در پی خواهد داشت .

باباخانی آموزش و مطالعه را نیاز اساسی نویسندگان و نوقلمان برشمرد و گفت: من در سن جوانی فکر نمی‌کنم رمان یا داستانی بوده که نخوانده باشم. همواره در تاکسی، اتوبوس‌ و خانه در حال مطالعه بودم ولی امروز وقتی سؤال می‌کنیم می‌بینیم بسیاری از جوانان داستان‌ها و رمان‌های نویسندگان معروف کشور را نخوانده‌اند .

وی با بیان این‌که کارگاه‌های ادبی شهرستانها مسیر ارتقای داستان ملی است، ادامه داد: با توجه به شرایط و امکانات امروز زمینه فعالیت در عرصه ادبیات بیشتر فراهم است و جوانان باید با تلاش و پشتکار و پویایی از این موقعیت در راستای خلق اثر استفاده کنند .

این مدرس نویسندگی، فضای مجازی را یکی از عوامل مؤثر در کاهش مطالعه و کم‌توجهی به ادبیات دانست و گفت: فضای مجازی هم نثر زبان فارسی را تحت‌الشعاع قرار داده و هم میزان مطالعه را پایین آورده است. فرد به جای این که بخشی از وقتش را به مطالعه اختصاص دهد بیشتر در فضای مجازی سیر می‌کند .

خالق کتاب «گنج قلعه‌ی متروک» اظهار کرد: امروزه نثری در فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در نگارش آن، کلمات شکسته می‌شود و به زبان و نثر فارسی ضربه می‌زند .

این نویسنده پیشکسوت که 35 سال تجربه نوشتن دارد بر انتقال دانش و تجربه کسانی که سال‌ها در این عرصه فعالیت داشته‌اند تأکید کرد و افزود: باید محملی با هدف ارتقای دانش و آموزه‌های نویسندگان جوان فراهم شود تا ادبیات فارسی همچنان پوینده و بالنده بماند .

وی با اشاره به وجود استعدادهای ادبی حیرت‌آور در استان‌ها حتی در مناطق دورافتاده و محروم گفت: متولیان امر در مراکز استانی باید خودشان پای کار بیایند و پیگیری کنند تا حرکت گسترده‌ای در زمینه آموزش و کشف استعدادها در شهرستان‌ها صورت پذیرد .

گفتنی است؛ کارگاه داستان‌نویسی شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» با حضور جمعی از نویسندگان جوان و علاقه‌مندان به ادبیات در حوزه هنری یزد برگزار ‌شد .

شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» ۲۷ و ۲۸ آبان‌ماه به دبیری علمی محمدجواد شرافت در بخش شعر و محمدرضا شرفی‌خبوشان در بخش داستان توسط موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر برگزار می‌شود .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار