مدیرعامل صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: قیمت زعفران افزایشی ۱۰۰ درصدی داشته و تبدیل به کالایی لوکس شده است.
کد خبر: ۶۶۷۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ 14 October 2018
به گزارش تابناک : علی شریعتی‌مقدم  مدیرعامل صندوق توسعه صادرات زعفران  گفت : افزایش نرخ ارز درقیمت زعفران نیز اثر داشته و علت دیگر آن هم این است که بخشی از سرمایه‌هایی که سرگردان بوده‌اند در بخش زعفران ورود داشته‌اند و این مسئله هم به افزایش قیمت زعفران دامن زده است.

وی ادامه داد: ما شاهد این هستیم که در هر بخشی تعداد سرمایه‌گذار خارجی وجود دارند که به صورت واسطه‌گری برای خرید و فروش کالا‌ها ورود دارند و همین افراد هم متأسفانه در حوزه زعفران وارد شده‌اند و قیمت این کالا را نیز بالا برده‌اند.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات زعفران تأکید کرد: ورود این دسته از افراد سبب شده که تقاضا‌های غیرمصرفی بالا برود و این در صورتی است که تقاضا در بازار داخل و برای مصرف داخلی به هیچ عنوان افزایش نداشته و حتی کاهش نیز داشته است.

شریعتی مقدم ادامه داد: علت اصلی کاهش تقاضای مردم در بازار برای زعفران این است که قدرت خرید مردم کاهش داشته به عبارت دیگر وقتی مردم وضعیت مالی مناسبی نداشته باشند زعفران از سبد کالای اساسی حذف شده و به کالایی لوکس تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: البته نمی‌توان گفت که هم اکنون چه میزان از بازار داخل را از دست داده‌ایم چراکه مدت زیادی از افزایش قیمت‌ها نگذشته و شاید با محصول جدید قیمت به تعادل رسیده و بازار احیا شود.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات زعفران بیان کرد: هم اکنون صادرکنندگان می‌توانند کالای خود را به قیمت بالاتری به مشتریان خارجی بفروشند این مسئله جای خوشحالی دارد چراکه تولیدکنندگانی که در طول ساله‌ای اخیر محصول خود را حتی با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده به فروش می‌رساندند می‌توانند از منافع بیشتری برخوردار شوند.

شریعتی مقدم تأکید کرد:، اما بالا بودن قیمت سبب کاهش مصرف شده و دوباره تولید متضرر می‌شود و چیزی که تشکل‌ها باید به دنبال آن باشند این است که تعادلی بین قیمت متعادل برای مردم و تولیدکننده تعادل کند به نحوی که هم تولیدکننده سود ببرد و هم مصرف کننده بتواند زعفران را در سبد کالا‌های مصرفی خود قرار دهد.
 
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار