اشتغال و مناسب‌سازی محیط از دیرباز معضلات جامعه نابینایان خراسان‌رضوی بوده که هنوز هم راهکاری برای آنها وجود ندارد.
کد خبر: ۶۶۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 14 October 2018

به گزارش تابناک : سازمان جهانی یونسکو و شورای جهانی نابینایان روز 15 اکتبر مصادف با 23 مهرماه را به عنوان روز جهانی «عصای سفید» نامگذاری کرده و فرصتی است برای توجه و حمایت هرچه بیشتر از حقوق شهروندانی که از نعمت بینایی محروم هستند اما توانمندی‌های بسیاری دارند که در صورت بهره‌مندی از امکانات مورد نیاز شاید حتی بهتر از دیگر افراد بتوانند استعدادهای خود را شکوفا و در راستای منافع جامعه بکار گیرند اما در مقابل مورد غفلت قرار گرفتن نیازهای روشندلان به ویژه در زمینه اشتغال می‌تواند مسبب افسردگی و انزوای این افراد شود.

امروزه خدمات آموزشی و حمایت‌های مالی در زمینه هزینه تحصیل دانشجویان نابینا و کم‌بینا و هزینه‌های درمانی این افراد انجام می‌شود اما همچنان نابینایان نیز همچون دیگر معلولان با مشکلات متعددی مواجه هستند.

اشتغال و مناسب‌سازی محیط شهری مهم‌ترین دغدغه نابینایان

مهین‌دخت مظفر جلالی، مسئول امور نابینایان بهزیستی خراسان رضوی، با بیان اینکه 12 هزار و 388 نابینا و کم‌بینا در استان زیر پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند، می‌گوید: این افراد علاوه بر دریافت مستمری از خدمات حمایتی، درمانی، آموزشی، کمک آموزشی، تحصیلی، مشاوره‌ای، کتابخانه‌ای و غیره برخوردار می‌شوند.

وی می‌افزاید: با این وجود مهم‌ترین مشکلات قشر نابینایان استان خراسان رضوی موضوع اشتغال و مناسب‌سازی محیط است بطوری که اکثریت این افراد بیکار هستند و حتی اگر شغلی داشته باشند برای رفت‌وآمد به محیط کار با مشکل روبه‌رو هستند.  علاوه بر آن سیستم اتوماسیون اداری ما نیز برای نابینایان مناسب‌سازی نشده است که سبب می‌شود عده‌ای فکر کنند نابینا، کم‌توان است.

کارشناس مسئول امور نابینایان بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه همکاری‌هایی با شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه در این راستا انجام شده اما هنوز با حد مطلوب فاصله بسیار دارد، ادامه می‌دهد: من خود وقتی به عنوان یک راهنما دست فرد نابینا را می‌گیرم برای گذر از پیاده‌رو با مشکلات متعددی مثل جوی آب، پارک خودروها، عبور موتورسواران و غیره روبه‌رو می‌شویم امیدوارم مسئولین به وعده‌های خود در رابطه با اشتغال و مناسب‌سازی محیط برای معمولان عمل و رسیدگی کنند.

دیدار جامعه نابینایان خراسان رضوی با تولیت آستان قدس رضوی

مظفر جلالی درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بزرگداشت روز جهانی عصای سفید تصریح می‌کند: با همکاری جامعه نابینایان، مرکز نابینایان و شهرداری مشهد برنامه‌های متعددی برای این روز در نظر گرفته شده است از جمله اینکه جامعه نابینایان در جلسه‌ای با حضور تعدادی از مسئولین با تولیت آستان فدس رضوی دیدار دارند و در این جلسه از نابینایان نخبه تجلیل می‌شود. مرکز نابینایان نیز نمایشگاهی از توانمندی‌های نابینایان و کم‌بینایان را در میدان شهدای مشهد برپا می‌دارند که اطلاعاتی در زمینه آگاه‌سازی نیز در این برنامه ارائه می‌شود. علاوه بر این یکی از فروشگاه‌های شهرداری قرار است اتیکت محصولات خود را با خط بریل بزند و روزنامه شهرآرا نیز در روز 23 مهر در صفحه اول خود از خط بریل استفاده می‌کند.

نابینایان، کم‌بینایان و دیگر معلولان نیز مثل تمامی شهروندان حق برخورداری و استفاده از خدمات و امکانات شهری و ملی را دارند و باید حقوق آنها مورد توجه قرار گیرد بنابراین توجه به این قشر نباید محدود به برنامه‌های روز عصای سفید باشد و پس از آن مسئولان وعده‌های متعدد خود را فراموش کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار