با وجود گذشت نزدیک به 2 سال از مطرح شدن معامله 70 میلیاردی مگامال اکباتان با یک CD فروش و نقش بانک شهر در این معامله، هنوز هیچ خبری از رسیدگی به پرونده در دست نیست.
کد خبر: ۶۶۷۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱ 15 October 2018

به گزارش تابناک : آبان 95 و در جریان یکی از جلسات علنی شورای چهارم شهر تهران محسن سرخو، عضو وقت این شورا در قالب یک تذکر به افشای معامله 70 میلیاردی مسئله دار مگامال اکباتان پرداخت. معامله ای که یک سر آن بانک شهر و سر دیگر آن یک CD فروش قرار داشت.

وی در آن جلسه از واگذاری پروژه در سال 82 به یک شرکت مالزیایی خبر داد و گفت: این شرکت هیچ سابقه ای در این زمینه نداشته و کار اصلی آن فروش CD بوده است.

وی در ادامه به فروش 50 میلیاردی سهم 48.4 درصدی این شرکت مالزیایی به شرکت مهرگان متعلق به تعاونی ناجا اشاره کرد و گفت که مدتی بعد هایپرمارکت این مجموعه به مبلغ 290 میلیارد تومان به شرکت جهان فروخته شده است.

اما نکته جالب در صحبت های سرخو این بود که شرکت جهان این هایپرمارکت را یکی دو ماه بعد 70 میلیارد تومان گران تر به بانک شهر واگذار کرده است.

در این میان سود هنگفتی نصیب شرکت جهان شده است اما جالب است بدانید که شرکت جهان هم اکنون از زیر مجموعه های بانک شهر محسوب می شود.

شركت مسكن و ساختمان جهان در تیرماه سال 85 با هدف ارائه خدمات مربوط به شناسايي، تأسيس و ايجاد كارخانجات و واحدهاي ساختماني، احراز، تثبيت، انجام تعميرات و اتمام ساختمان نيمه تمام، مبادرت به انجام كليه عمليات ساختماني اعم از خريد و خدمات فروش و مشاركت و سرمايه گذاري و اجرا و برگزاري مزايده و مناقصه تأسيس گرديد.

در سال 1389 و طبق توافق انجام شده بين شهرداري تهران، سازمان املاك و مستغلات تهران، بانك شهر و شركت مسكن و ساختمان جهان، به منظور تامين مالي و تسهيل در انجام عمليات عمراني شهرداري تهران و اتخاذ رويه اي واحد، شفاف و كارآمد در اجراي تاديه مطالبات اشخاص حقيقي و حقوقي و مديريت بر اعطاء و واگذاري امتياز تراكم، فعاليتهاي شركت جهان گسترش يافت.

با تغيير مديريت و ساختار دروني شركت مسكن و ساختمان جهان در سال 89، سهام داران اصلی اين شركت نيز تغيير نمودند و بدين ترتيب بانک شهر، شرکت صرافی شهر، شرکت لیزینگ شهر، شرکت سرمایه گذاری شهر آتیه و شرکت کارگزاری شهر؛ بعنوان سهامداران شركت جهان معرفي گرديدند.

همچنین محسن علی حسینی مدیرعامل وقت شرکت جهان در سال 91 اعلام کرد: این شرکت نه تنها پرداخت بدهیهای شهرداری تهران را در اختیار دارد بلکه تملک های شهرداری را نیز انجام می دهد که بزرگترین آن پروژه صدر ـ نیایش، یادگار امام (ره) و پروژه امام علی (ع) است.

علی حسینی با اشاره به پیشینه شرکت جهان گفت: سهامدار شرکت جهان پیش از این بنیاد شهید و مجموعه شهرداری بود . وظیفه این شرکت در آن زمان برگزاری مزایده املاک شهرداری تهران بوده است و بعد از آن که شهرداری تهران با مجموعه بانک شهر تصمیم به خرید سهام بنیاد شهید می کنند، کلا این شرکت به بانک شهر واگذار می شود.

مطابق اظهارات وی که تاکید می کند «شرکت جهان هیچ ارتباطی با شهرداری تهران ندارد و مربوط به بانک شهر است» مشخص می شود باید با تعمل بیشتری نسبت به معامله ای که 70 میلیارد سود برای این شرکت در پی داشته است، پرداخته شود.

شهردار تهران نیز در سال 90 در خصوص برخی ابهامات در خصوص شرکت جهان در مقام پاسخگویی گفته بود که شرکت جهان وابسته به بانک شهر است.

اکنون مسئولان بانک شهر باید پاسخگو باشند که چطور در خرید یک ملک از شرکت زیرمجموعه خود، 70 میلیارد سود بی حساب به این شرکت پرداخت کرده انند.

شرکت جهان متعلق به کیست؟

شركت مسكن و ساختمان جهان در تاريخ 1385/4/12 با هدف ارائه خدمات مربوط به شناسايي ، تأسيس و ايجاد كارخانجات و واحدهاي ساختماني، احراز، تثبيت، انجام تعميرات و اتمام ساختمان نيمه تمام، مبادرت به انجام كليه عمليات ساختماني اعم از خريد و خدمات فروش و مشاركت و سرمايه گذاري و اجرا و برگزاري مزايده و مناقصه تأسيس گرديد .

در سال 1389 و طبق توافق انجام شده بين شهرداري تهران، سازمان املاك و مستغلات تهران، بانك شهر و شركت مسكن و ساختمان جهان، به منظور تامين مالي و تسهيل در انجام عمليات عمراني شهرداري تهران و اتخاذ رويه اي واحد، شفاف و كارآمد در اجراي تاديه مطالبات اشخاص حقيقي و حقوقي و مديريت بر اعطاء و واگذاري امتياز تراكم، فعاليتهاي شركت جهان گسترش يافت.

با تغيير مديريت و ساختار دروني شركت مسكن و ساختمان جهان در سال 89 ، سهام داران اصلی اين شركت نيز تغيير نمودند و بدين ترتيب بانک شهر، شرکت صرافی شهر، شرکت لیزینگ شهر، شرکت سرمایه گذاری شهر آتیه و شرکت کارگزاری شهر؛ بعنوان سهامداران شركت جهان معرفي گرديدند.

چرا خبری از رسیدگی به این پرونده نیست؟

حال سوال اصلی اینجاست که اکنون با گذشت 23 ماه از این تذکر چرا هیچ خبر دیگری از این پرونده و رسیدگی به تخلفات احتمالی منتشر نشده است؟

چرا کسی از بانک شهر سوال نپرسیده که چطور می شود از شرکت جهان که زیرمجموعه خود بانک شهر سهامی را خریداری کند آنهم 70 میلیارد تومان گرانتر؟

باید از اعضای شورای چهارم پرسید که افشای این مطالب با چه هدفی صورت گرفته است؟ پشت پرده افشای این دست پرونده ها چه بود که حالا بعد از پایان انتخابات دیگر خبری از این دست افشاگری ها نیست.

به نظر می رسد که اعضای شورای چهارم بیش از آنکه به دنبال افشای مفاسد باشند، قصد تخریب جناح مقابل را داشتند و اکنون که دیگر انتخابات گذشته خبری از پیگیری مفاسد نیست.

شرکت جهان و بانک شهر پر سابقه در تخلف

البته این اولین و تنها بار نیست که از تخلفات شرکت جهان سخن به میان می آید. تنها 6 ماه پس از تذکر سرخو در شورای چهارم شهر تهران، ولی الله شجاع پوریان، رئیس وقت کمیته تنقیح شورای اسلامی شهر تهران درباره فعالیت‌های شرکت جهان که یکی از زیر مجموعه‌های شهرداری است، گفت: یکی از ابهاماتی که درباره عملکرد این شرکت وجود دارد، دخالت آن در فروش تراکم در شهر تهران بوده است به نحوی که از طریق ارتباطاتی که در شهرداری دارند با مبالغ پایین، تراکم را خریداری و با قیمت بالاتر به متقاضیان فروخته‌اند.

وی درباره تخلفات بانک شهر گفت: در این باره باید نهادهای نظارتی پاسخگو باشند، اما بالاخره باید جلوی این ضرر را گرفت. سهامداران عمده بانک شهر، شهرداری تهران، شهرداری مشهد، شهرداری قم و چند کلانشهر دیگر هستند که سال 87 فعالیت خود را ذیل یک موسسه مالی و اعتباری آغاز کردند و بعد از چند ماه فعالیت در سال 88 مجوز تبدیل به بانک را دریافت کردند. ابهاماتی درباره برخی فعالیت‌ها وجود دارد، اما اخلاق و قانون حکم می‌کند مراجع قانونی به این موارد ورود کنند.

 

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های شرکت جهان که یکی از زیر مجموعه‌های شهرداری است، گفت: بنیاد شهید و مجموعه شهرداری از سهامداران اصلی شرکت جهان هستند، البته گفته می‌شود؛ شهرداری تهران ارتباطی با این شرکت ندارد، اما بانک شهر به نمایندگی از شهرداری تهران سهم بنیاد شهید را نیز خریداری کرده، چرا که یکی از سهام‌داران اصلی بانک شهر شهرداری تهران است.

شجاع پوریان ادامه داد: از همین رو  شهرداری نمی‌تواند، منکر ارتباط با شرکت جهان شود. وظیفه این شرکت برگزاری مزایده املاک شهرداری تهران بوده و متاسفانه ابهامات متعددی درباره عملکرد این شرکت وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از ابهاماتی که درباره عملکرد این شرکت وجود دارد، دخالت آن در فروش تراکم در شهر تهران بوده است به نحوی که از طریق ارتباطاتی که در شهرداری دارند با مبالغ پایین، تراکم را خریداری و با قیمت بالاتر به متقاضیان فروخته‌اند.

وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل ضعف مکانیسم نظارت در شورا و عدم همراهی هیات رییسه، پیگیری چنین موضوعاتی به دلیل در اقلیت بودن اصلاح طلبان در شورای چهارم به نتیجه نمی‌رسید؛ اما امیدواریم نهادهای نظارتی به صورت جدی به این قضایا ورود کنند و چنانچه تخلفی در آن صورت گرفته به اطلاع عموم برسانند.

شجاع پوریان خاطرنشان کرد: به طور قطع اگر جدیت و نیتی برای شفاف‌سازی عملکرد شهردار تهران در این دوازده سال وجود داشت، امروز شاهد کاندیداتوری آقای قالیباف برای تصاحب پست ریاست‌جمهوری نبودیم.

 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار