دو عضو شورای اسلامی شهر مشهد در اقدامی همزمان بخشی از قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا را که مربوط به تذکر، سوال و استیضاح شهردار بود، در صفحه مجازی خود منتشر کردند.
کد خبر: ۶۶۸۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ 15 October 2018

به گزارش تابناک : دو عضو شورای اسلامی شهر مشهد در صفحه اینستاگرام خود تصویری از یک ماده قانونی مربوط به وظایف شورای اسلامی شهرها درخصوص تذکر و سؤال از شهردار را منتشر کرده‌اند. 

سیدمسعود ریاضی و شهناز در یک روز و با فاصله چند ساعت به انتشار این متن اقدام کرده‌اند و این اتفاق در شرایطی رخ داده که بحث کنار رفتن مدیران بازنشسته براساس قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان موضوعی داغ است و بارها از سوی مسؤولان مطرح شده که شهرداران نیز شامل این قانون می‌شوند و شورای اسلامی شهر مشهد نسبت به این موضوع مقاومت نشان داده است، به‌طوری که علاوه بر محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، امیر شهلا دیگر عضو شورا نیز در پستی که در فضای مجازی منتشر کرد، موضوع کناررفتن شهرداران بازنشسته را بدفهمی قانون دانست و از تقی زاده خامسی خواست تا از سمت شهرداری مشهد کنار نرود.

در ادامه این متن تمهیداتی برای حضور نیافتن شهردار در جلسه شورا بیان شده است: چنانچه شهردار از حضور خوددادی نموده یا پاسخ وی قانع‌کننده تشخیص داده نشود، در جلسه دیگری موضوع مجددا به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شور رسیده باشد، ارائه می‌شود. در تصویر منتشر شده در صفحه اینستاگرام این دو عضو شورا که متن ماده 74 قانون شوراها آورده شده، آمده است: چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورا به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند، ابتدا توسط رئیس شورا موراد به صورت کتبی به شهردار تذکر داده و در نخستین جلسه علنی اعلام خواهد شد و در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سوال مطرح می‌شود که در این صورت، رئیس شورا سوال را به‌صورت کتبی به شهردار اطلاع داده و در نخستین جلسه علنی اعلام خواهد نمود و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق العاده شورا و پاسخ به سوال است. 

در این متن قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است که فاصله میان ابلاغ تا تشکیل جلسه که از سوی رئیس شورا تعیین خواهد شد، حداکثر ده روز خواهد بود. شورا پس از طرح سوال یا سوالات و جواب شهردار، رأی موافق یا مخالف خواهد داد و در صورتی که شورا با اکثریت دو سوم کل اعضا، رأی مخالف دهد شهردار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد. 

تبصره این ماده قانونی هم به این شرح است: در فاصله میان صدور رأی عدم اعتماد و برکنار شهردار یا پایان خدمت شهردا تا انتخاب فرد جدید نباید بیش از سه ماه به طول انجامد، یکی از کارکنان شهرداری با انتخاب شورا عهده دار و مسؤول اداره امور شهرداری خواهد بود. 

این متن روز یکشنبه و یک روز پیش از سی‌وهشتمین جلسه علنی شورا انتشار یافته و به‌نظر می‌رسد، قرار است در این جلسه دیگر اعضای شورا و همچنین رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

گفتنی است پیش از این دو بار از طریق کانال‌های غیررسمی خبر استعفای شهناز رمارم از عضویت در شورای اسلامی شهر مشهد، منتشر شده بود که هر دو بار از سوی روابط عمومی شورا تکذیب شد. 

ریاضی در توضیح این تصویر نوشت: برگردن تک‌تک ما از طرف مردم حقی است که در وقت  و جای خودش ما را از پاسخ‌گویی مصون نمی‌کند. 

محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد به این پست ریاضی واکنش نشان داد و در پاسخ به آن نوشت: امروز در جلسه با آقای شهردار، اعضای محترم شور همچنین متهم به بی‌اطلاعی از اقدامات شهرداری شدند که خود جای تعجب دارد! 

وی ادامه داد: اگر اعضای شورا شناختی از اوضاع داخلی شهرداری ندارند، پس چه کسی اطلاع دارد؟ اینگونه برخوردها حاکی از این وضوع است که مدیران شهرداری در حاشیه امن خود را می‌بینند. 

رمارم نیز که چند ساعت پس از ریاضی، این تصویر را منتشر کرده، همین توضیح را در پایین عکس نوشته است.  

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار