مدیر عامل شرکت کارتن سازی مطرح کرد
مدیر عامل یک شرکت کارتن سازی از انعقاد قرارداد بلندمدت با صنایع بالادستی کاغذسازی به منظور خرید کاغذ با نرخی کمتر از قیمت بازار آزاد خبر داد و گفت: با وجود پذیرش ورق کاغذ در بورس کالا اما به دلیل کمبود تولیدات و مواد اولیه امکان عرضه این کالا در بورس فراهم نشد.
کد خبر: ۶۶۸۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲ 15 October 2018

به گزارش تابناک ، امیرحسین اسماعیل پور مدیرعامل «چکارن» امروز در نشست خبری خود با انتقاد از وضعیت صادرات و تأمین مواد اولیه مصرفی برای کارخانجات بسته‌بندی داخل کشور عنوان کرد: افزایش صادرات در حالی به سود کشور تمام می‌شود که بتوان پیش از آن نیاز داخلی را تأمین کرد. تولیدکننده ایرانی همواره مجبور بوده به خاطر کاغذ کمتری که به دستش می‌رسد، در قبال سفارشات مشتریان داخلی تنها بتواند به یک‌سوم این تقاضا پاسخ دهد.
وی با بیان اینکه تمرکز اغلب صنایع بسته‌بندی در صنایع غذایی و مصرفی جامعه متمرکز می‌شود، افزود: از حدود دو ماه قبل صادرات کاغذ منع شد، اما دوباره این تصمیم به اجرا گذاشته شده است، هرچند صادرات می‌تواند برای کشور ارزآوری خوبی داشته باشد، اما برای صنایع داخلی در شرایط کنونی مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ به‌طور مثال وقتی مواد پلی‌اتیلن گران می‌شود و در عین‌حال کارتن و بسته‌بندی کالا نیز با افزایش قیمت مواجه می‌شود، فشار گرانی بر روی مصرف‌کننده نهایی در بازار با افزایش قیمت کالاهایی همچون آب معدنی یا تخم‌مرغ و... اجتناب‌ناپذیر است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در سال ۹۶ به‌طورکلی ۳۹ هزار تن کارتن از ایران به سایر کشورها صادر شده است، افزود: حجم صادرات در نیمه اول امسال نیز بالغ بر ۲۳ هزار تن بوده که متأسفانه با قیمت‌های نازلی از سوی کشورهایی همچون عراق خریداری می‌شود در حالی که طی مدت مذکور ۱۰ هزار تن کاغذ بسته‌بندی نیز به کشور وارد شده است.
مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی ایران با اشاره به عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات کاغذ ، تصریح کرد: عدم بسته بندی درست تولیدات یخچال یا گاز و هر کالای دیگری ، مشکلاتی را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده در بر خواهد داشت و این موضوع باعث شده، تا امروز کارخانجات تولید لوازم خانگی با مشکلات دو چندان مواجه باشند. جالب اینکه در بازار مصرف همچنان خریدار وجود دارد، اما تأمین مواد اولیه از جمله خمیر کاغذ به دردسر بزرگی تبدیل شده است.
اسماعیل‌پور با اشاره به صادرات حدود ۴۵ درصد از تولید محصولات صنعت کاغذ کشور گفت: کل حجم جمع‌آوری آخال (ضایعات کارتن) در سال معادل یک میلیون تن خواهد بود که در صورت فرض آزاد شدن صادرات باید واردات آخال نیز آزاد شود.
وی ادامه داد: واردات آخال کثیف حداقل سه ماه زمان می‌برد که به عنوان ارزان‌ترین ماده اولیه می‌بایست به ازای هر کیلوگرم مبلغ ۳۲۰۰ تومان پرداخت کرد. در حال حاضر کاغذ بازیافتی به مبلغ ۱۱۰۰ تومان در هر کیلو خریداری می‌شود، اما در حال حاضر به ازای هر کیلوگرم مبلغ ۵۰۰۰ تومان پرداخت می‌شود.
مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی ایران تأکید کرد: در موضوع کاغذ هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم از این کالا از نرخ دلار در بازار آزاد ارز نیز فراتر رفته که ناشی از صادرات و ضایعات گران‌قیمت در این صنعت است.
اسماعیل‌پور با بیان اینکه این شرکت هم‌اکنون بر اساس دریافت سفارش از مشتریان و به‌طور نقدی تولید و فروش خود را تنظیم می‌کند، گفت:‌ در سال‌های گذشته استراتژی تناژ محور در شرکت کارتن سازی ایران در حالی حاکم بود که با استقرار استراتژی سودمحور ضمن کاهش آسیب‌های احتمالی و بهینه سازی انرژی نسبت به کاهش نرخ استهلاک و همچنین وصول مطالبات شرکت اقدام شده است.
وی با بیان اینکه شرکت کارتن‌سازی ایران در سال ۱۳۳۸ راه‌اندازی شده عنوان کرد: با توجه به رسوب مطالبات ۲۶ میلیارد تومانی این شرکت از سال ۷۶ تاکنون، با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ۱۳ میلیارد تومان از این رقم تاکنون وصول شده و در عین حال تمامی اقساط معوق از بانک‌ها تسویه شده است.
به گفته وی۸۰ درصد مشتریان کارتن‌سازی ایران شامل شرکت‌های معتبر بورسی از جمله در زمینه پالایش روغن، شوینده‌ها و شرکت‌های غذایی هستند و برنامه افزایش سرمایه صد درصدی از محل آورده نقدی و حتی بررسی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌های ثابت را در دستورکار خود دارد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شرکت کارتن‌سازی ایران با توجه به تحقق سود خالص سه ماهه نخست امسال از محل فروش دارایی‌های ثابت و به‌طور غیرعملیاتی و همچنین انتظار برای افزایش قیمت بهای تمام‌شده از محل افزایش مواد اولیه چه استراتژی برای افزایش سودآوری شرکت و کاهش رشد زیان خالص خواهد داشت، گفت: ۷۰ درصد تولید این شرکت را مواد اولیه تشکیل می‌دهد و برای پوشش ریسک تأمین کاغذ به سمت انعقاد قرارداد بلندمدت خرید کاغذ با تناژ ۹۰۰ تنی و با قیمت ۱۰ درصد کمتر از نرخ بازار حرکت کردیم، اما همچنان در میان رقبا جزو سه شرکت برتر در این حوزه هستیم.
مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی ایران افزود: فرض کنید برای تولید هزار تن کارتن باید ۱۱۰۰ تن کاغذ خریداری شود. به‌طور متوسط اگر قیمت کاغذ کیلویی ۵۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود، می‌بایست مبلغ ۶ میلیارد تومان برای خرید کاغذ صرف کرد. اما با توجه به افزایش نرخ فروش در بازار، درآمدی معادل با ۷،۲ میلیارد تومان حاصل می‌شود که متناسب با سرمایه ۱۸ میلیارد تومانی شرکت می‌توان منافع آن را برای شرکت اندازه‌گیری کرد.
اسماعیل‌پور اضافه کرد: در سه ماه اول امسال اگرچه در انتقال مشتریان بدحساب قبلی به مشتریان خوش‌حساب کنونی اندکی مشکل وجود داشت، اما به نظر می‌رسد با توجه به استراتژی سودمحور در شرکت طی سه ماهه دوم امسال این مشکل برطرف و در نیمه دوم امسال سود عملیاتی محقق شود. در حال حاضر مطابق با گزارش موجود شرکت در بورس در حالی قیمت فروش محصولات شرکت به‌طور متوسط به ازای هر کیلو مبلغ ۶۵۰۰ تومان درج شده که در حال حاضر میانگین قیمت فروش بیش از ۸۰۰۰ تومان برای هر کیلو است و تعدیل قیمت‌ محصولات در بازه سه روزه تا هفتگی انجام می‌شود.
وی درباره این پرسش که واگذاری سهام شرکت حریر خوزستان از سوی تأمین اجتماعی چه تأثیری بر درآمد شرکت خواهد داشت، عنوان کرد: با توجه به سهم ۲۰ درصدی شرکت کارتن‌سازی ایران در شرکت حریر خوزستان و پافشاری برای تعیین تکلیف درآمد حاصل از فروش حق تقدم فروخته‌شده برای افزایش سرمایه در سال‌های گذشته به نظر می‌رسد، در صورتی که سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی این دارایی را برای واگذاری آگهی کند، با توجه به اعلام قیمت پایه این سهم، حدود ۱۵ میلیارد تومان برای شرکت کارتن‌سازی ایران با سرمایه ۱۸ میلیارد تومانی منفعت داشته باشد.
مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی ایران با تأکید بر اینکه برای حمایت از کارخانجات ایرانی می‌بایست اقدام عاجل کرد، اظهار داشت: در مجموع پارسال معادل با ۹۵ هزار تن صادرات کاغذ بسته‌بندی از ایران محقق شد، درحالی‌که در ۵ ماهه نخست امسال این رقم معادل ۲۱۶ هزار تن بود. باید وزارت صنعت همچون صنایع فولاد و پتروشیمی که مواد اولیه و برخوردار از ارزش افزوده خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، برای شرکت‌های فعال در صنعت کاغذ نیز به منظور دریافت کاغذ از طریق این بستر و بر اساس تسهیم به نسبت بتوانند مواد اولیه خود را دریافت کنند. هم اکنون خمیر ویرجین سفید فقط مشمول دریافت ارز دولتی است که مشمول شرکت‌های کارتن‌سازی نمی‌شود.
اسماعیل‌پور اضافه کرد:‌ تقاضا برای مقوا و بسته‌بندی آن‌چنان بالاست که به محض ورود کاغذ به کارخانه به‌طور مستقیم وارد خط تولید می‌شود، این در حالی است که به دلیل کمبود کاغذ اجازه استفاده از ظرفیت کامل تولید فراهم نمی‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌های این شرکت در زمینه تجاری‌سازی و ارائه محصولات جدید در زمینه بسته‌بندی و حمل و نقل وسایل عنوان کرد: خرید ماشین‌آلاتی همچون دستگاه رنگساز و یا واگذاری دارایی‌های غیرمولد و مازاد در دستور کار شرکت بوده که می‌تواند به پیشبرد استراتژی سودمحور شرکت کمک نماید.
وی با اشاره به آخرین وضعیت صنعت بسته‌بندی در ایران عنوان کرد: در سال ۹۶ برای کاغذهای بسته‌بندی معادل به ۸۵۰ هزار تن تولید رقم خورد و این در حالی است که در سال جاری این میزان با افزایش ۱۵۰ هزار تنی روبه‌رو خواهد شد. در حال حاضر ۷۴ کارخانه بسته‌بندی در صنعت کاغذ وجود دارد که با ظرفیتی معادل با ۲ میلیون ۱۵۵ هزار تن تولید فعالیت می‌کند.
اسماعیل پور افزود: با وجود فعال بودن این کارخانجات با ظرفیت ۵۰ درصدی و مشکلاتی در زمینه تأمین خمیر کاغذ و آخال، اما تولید ورق کارتن در سال گذشته ۶۸۰ هزار تن و در سال جاری بالغ بر ۳۴۰ هزار تن تا این لحظه بوده است.
مدیرعامل ناشر کارتن‌سازی ایران با بیان اینکه از کل ظرفیت ۵۰۰ هزار تنی تولید معادل با ۳۴۰ هزار تن به عنوان تولید واقعی از سوی شرکت‌های کارتن‌سازی و بسته‌بندی محقق شده ، گفت: در ۵ ماه نخست امسال معادل به ۱۶۰ هزار تن از تولیدات کارخانجات به کشورهای مختلفی همچون گرجستان،‌ افغانستان، ترکمنستان، امارات، قطر، عراق، بحرین، روسیه، انگلیس و فرانسه صادر شده که ناشی استقبال از محصولات ایرانی ناشی از اختلاف قیمت دلاری بوده که برای متقاضیان خارجی خرید کاغذ از ایران به صرفه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار