مجمع امید که متشکل از 21 نماینده شورای شهر و 30 نماینده مجلس شب گذشته در شورای شهر تهران جهت بررسی وضعیت بازنشستگی شهردار تهران برگزار شد.
کد خبر: ۶۶۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ 16 October 2018

به گزارش تابناک : مجمع امید شب گذشته در شورای شهر تهران پیرامون وضعیت محمد علی افشانی در بهشت برگزار شد. اما در این جلسه چه گذشت و چه سرنوشتی انتظار خیابان بهشت را می کشد؟

هنوز چندی از جلسه نگذشته بود که مجید فراهانی، رئیسیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر اعلام کرد که شهردار تهران رفتنی است در این میان علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در حساب توئیتری خود نوشت: امشب در جلسه مجمع امید، پیشنهادى که برخى حاضرین مطرح کردند، ارایه طرح دو فوریتى اصلاح مصوبه "منع بکارگیرى" بود؛ تا شاید امکان حفظ شهردار فعلى پایتخت در شهردارى فراهم شود.

همچنین علیجانی، دبیر مجمع نمایندگان تهران با اشاره به جلسه ۵۱ نفره نمایندگان تهران و در گفتگو با ایسنا گفت: در این نشست ابعاد حقوقی اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان درباره شهردار تهران مورد بررسی قرار گرفت. استدلال بیشتر اعضای شورای شهر آن بود که قانونا شهردار شامل این قانون نمی‌شود.


وی افزود: در این بین در کلیت جلسه بعضی از افراد معتقد به شمولیت شهردار ذیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان بودند و برخی نظر مخالف داشتند. قرار شد کمیته پنج نفره‌ای متشکل از فتحی، حضرتی و وکیلی و دو نفر از اعضای شورای شهر برای بررسی بیشتر ابعاد حقوقی این موضوع تشکیل شود.


نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد استعلامی از اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی گرفته شود، چون نظراتی درباره قوانین مقدم و موخر مطرح می‌شد و این که قانون انتخاب شهردار قانون خاص بوده و قانون مجلس شورای اسلامی قانون عام است. موضوع استفساریه هم مطرح شد، اما پایه قوی نداشت.

 

بودن یا نبودن شهردار تهران؟/ زمانی که برای نگهداشت شهردار از دست شهر می رود


علیجانی یکی دیگر از موارد مطرح شده در این جلسه را ارائه‌ی طرح دو فوریتی برای اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان عنوان و اظهار کرد: در این جلسه در مورد این بحث شد که ظرفیت ارائه‌ی چنین طرحی وجود دارد، ولی قبل از پرداختن تمامی این پیشنهادات قرار است کمیته بر روی ابعاد حقوقی این قانون بررسی‌های بیشتری را انجام دهد.

بودن یا نبودن شهردار تهران؟/ زمانی که برای نگهداشت شهردار از دست شهر می رود

در این میان نیز مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در خصوص جزئیات جلسه مجمع امید به مهر
اعضای شورای شهر تهران، نکاتی را از لحاظ قانونی در خصوص ماندن شهردار بیان کردند. همچنین مصلحت شهر و ثبات مدیریتی و این که این تغییر چه ضربه ای به شهر خواهد زد را نیز تشریح کردند.


وی با بیان این که در حال حاضر وضعیت شهر به یک ثبات رسیده، شهردار تیم خود را انتخاب کرده، پروژه هایی در شهر آغاز شده، وضعیت بودجه نقد و غیرنقد مشخص شده و این تغییر وضعیت می تواند در عرصه کلان به نفع مردم تهران نباشد، گفت: در نهایت قرار شد نمایندگان مجلس از اختیارات قانونی خود برای ثبات مدیریت شهری تهران استفاده کنند و بررسی کنند که آیا می توان کمکی به ایجاد این ثبات کرد؟ هرچند اعلام شد که این مسیر، سخت است و باید زودتر برای این وضعیت، چاره ای اندیشیده می شد.

 

بودن یا نبودن شهردار تهران؟/ زمانی که برای نگهداشت شهردار از دست شهر می رود


فراهانی با بیان این که برخی از نمایندگان مجلس معتقد بودند ایجاد استثنا به مصلحت قانون و قانون گذار نیست، گفت: به اعتقاد نمایندگان، اجرای قانون حتی اگر هزینه داشته باشد، بهتر از آن است که قانون با استثناها دچار خدشه شود اما جو غالب، همدلی و همراهی بود و بررسی راه های قانونی برای ثبات مدیریتی در شهر تهران.

 

بودن یا نبودن شهردار تهران؟/ زمانی که برای نگهداشت شهردار از دست شهر می رود


این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که یک ماه به پایان فرصت قانونگذار برای حضور بازنشستگان در محل خدمت خود مشخص کرده، و در صورت بلاتکلیفی و ادامه حضور شهردار این موضوع تخلف است، گفت: تأکید شورا و شهردار بر قانون گرایی است اما ما از همه ظرفیت خود برای ثبات مدیریت استفاده می کنیم. این موضوع که آیا وزارت کشور استفساریه بدهد، به مجلس ارسال کند و نظر مجلس را جویا شود و یا این که مجلس طرحی دو فوریتی تهیه کند و از قانون هم طرازی شهردار تهران با وزرا برای تثبیت مدیریتی استفاده شود از دیگر بحث های مطرح شده بود.

 

بودن یا نبودن شهردار تهران؟/ زمانی که برای نگهداشت شهردار از دست شهر می رود


وی در پایان بیان کرد: ما در مهلت قانونی تعیین شده از ظرفیت ها استفاده می کنیم و پس از آن تابع قانون هستیم. همزمان اعضای شورای شهر، سناریوهای احتمالی دیگر را بررسی می کنند و پاسخ های مناسب برای احتمالات دیگر را نیز آماده خواهند کرد.

آن چه در این میان مشخص است رفتن افشانی و تلاش نماینذدگان برای حفظ ثبات شهر تهران است؛ اما با توجه به اینکه راهی برای دور زدن قانون وجود ندارد شهردار تهران تا آبان ماه باید خداحافظی کند. این در حالی است که پیشنهادی برای طرح دو فوریتی حفظ شهردار تهران بناست در مجلس طرح شود و این به معنای استثنا قرار دادن برخی در مقابل قانون است.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار