یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با تاکید بر اینکه «فایده پیوستن به FATF و CFT بیشتر ازمضراتش است»، گفت: کسانی که امروز بدون در نظرگرفتن منافع ملی یک جانبه و بدون دلیل محکم و علمی به تصمیمات مجلس و یا دولت حمله می‌کنند اگر در زمان رسول الله(ص) با صلح حدیبیه مواجه می‌شدند چه می‌کردند؟
کد خبر: ۶۶۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳ 17 October 2018

به گزارش تابناک : ابوالفضل سروش با بیان اینکه «قرآن کریم با هر فعلی که جان انسان بی گناه را بگیرد مخالفت صریح کرده است»،‌ گفت: خداوند در کلام خویش از این موضوع به قتل همه جمعیت انسان تعبیر فرموده، در تاریخ هم می بینیم که اسلام از صدر تاریخش و بالاخص تشیع در طول اعصار و بخصوص ایران پس از انقلاب از تروریسم و قتل شخصیت‌های بزرگ خود آسیب‌های جدی دیده که در  راس آن شهادت مظلومانه حضرت علی(ع) است لذا مبارزه اعتقادی ما به عنوان مسلمان با پدیده تروریسم امری است که ریشه در دین، کتاب و سیره بزرگان ما دارد.

وی یادآورشد: همان طور که پیش‌قراول و مبلغ اصلی مبارزه با تروریسم بودیم و شهدای بسیاری در این راه تقدیم امنیت کشور، منطقه و حتی جهان در قالب همکاری‌های بین‌المللی کردیم، باید این راه را ادامه دهیم که این موضوع در قالب همکاری در مبارزه با تروریسم در چارچوب معاهدات بین‌المللی می‌گنجد که قریب به اتفاق دولت‌های جهان به آن پیوسته‌اند؛ باید مقاومت آشکار کنیم، البته منوط به اینکه پیوستن به این معاهده به کیان کشور و امنیت و استقلال آن آسیب نرساند.

سروش ادامه داد: در همین راستا گروه ویژه اقدام مالی (FATF ) برای مبارزه با پولشویی در ابعاد جهانی تهیه شده که ۹ پیشنهاد ویژه برای کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) مطرح کرد؛ FATF به دولت‌ها برای مبارزه با تامین مالی تروریسم اختیارات، مداخله و همکاری می‌دهد.

این نماینده مجلس توضیح داد: FATF بر موارد و مراقبت‌هایی تاکید دارد که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد، بررسی نقل و انتقالات در حساب‌هایی که نحوه برداشت از ‌آنها از طریق نقدی، چک و یا جابه‌جایی بین بانکی با پیشینه برداشت از آن متفاوت باشد و یا اساسا مشکوک تلقی شود، بررسی جابجایی‌های پولی در مقادیر بزرگ در حالی‌که دلیل مشخص یا قانع کننده‌ای ندارند و بررسی حساب‌هایی که بطور ناگهانی پر یا خالی می‌شوند. البته مهمترین بخش که کمی برای منتقدین بحث برانگیز است بررسی گیرنده و فرستنده پول در مقصد و یا مبداء کشورهای تحت تحریم بین‌المللی و یا آنهایی که در راستای مبارزه با تامین مالی تروریسم همکاری ندارند، می‌باشد.

سروش با اشاره به تصویب لایحه CFT در مجلس گفت: بر اساس قانون پروسه تصویب معاهدات بین‌المللی در وهله اول از مجلس می‌گذرد و بعد از آن شورای نگهبان و در صورت لزوم مجمع تشخیص مصلحت اعلام نظر می‌کند؛ این پروسه باعث شد مجلس پیش‌قراول دریافت هجمه‌هایی شود که اکثرا احساسی و بدون دلایل حقوقی بود.

وی یادآور شد: مجلس در بررسی CFT نقاط منفی و مثبت آن را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد اما متاسفانه گاهی توسط مخالفین بار "شور" آن بدون ذکر دلایل متقن بیشتر می‌شد و جو را برای یک بحث منطقی و علمی ملتهب می‌کرد. حال اینکه کشور در برهه سختی به خصوص از نظر اقتصادی قرار گرفته و تقابل شیطنت آمیز آمریکا با نظام و مردم ایران نیاز به اتخاذ تمهیدات جدیدتری دارد که از جمله آن خلع سلاح منتقدین نظام مالی جمهوری اسلامی در میان کشورهایی بود که قرار است از محورهای جدید ما برای مقابله با دشمنی های آمریکا باشند.

وی ادامه داد: البته سیستم سیاستگذاری نظام طوری تمهید شده که مبادی تصمیم گیری چندگانه پس از تصمیمات مجلس وجود دارد و اگر رای دهندگان به اجرای لوایح مرتبط با FATF  مرتکب خطا، قصور و سوءبرداشتی شده باشند، شورای نگهبان و سپس مجمع تشخیص مصلحت می‌توانند آن را بازبینی، اصلاح یا رد کنند.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید تاکید کرد: شاید پیوستن به FATF محدودیت‌هایی برای کشور داشته باشد اما ظاهرا فرصت‌های جدید و مهمی برای گذار از تنگه سخت فعلی به وجود می‌آورد. همانطور که آمریکا و یا دُوَل دیگر به راحتی از معاهدات و توافقنامه ها خروج و عدول می‌کنند، جمهوری اسلامی هم اگر در آینده این معاهدات را تهدید فرض کند و مضراتش را بیشتر از فوایدش ببیند، می‌تواند با ذکر دلیل از کل یا جزیی از آن خارج شود. کسانی که امروز بدون در نظرگرفتن منافع ملی یک جانبه و بدون دلیل محکم و علمی به تصمیمات مجلس و یا دولت حمله می‌کنند اگر در زمان رسول الله(ص) با صلح حدیبیه مواجه می‌شدند چه می‌کردند؟ ما متاسفانه کاسه های داغ تر از آشی داریم که هزینه‌های هنگفتی به کشور وارد کرده یا می‌کنند.

سروش در پایان گفت: پیوستن به معاهده‌ای که ایران خود از پیش به بسیاری از مفاد آن در جریان مبارزه با تروریسم عمل می‌کرد هرچند محدودیت‌های جدیدتری به وجو آورد اما فرصت‌های بزرگی نیز فراهم می‌کند که در ترازوی قیاس، امروز فایده پیوستن به FATF و CFT بیش از مضرات آنهاست.

منبع: ایسنا
برچسب ها: فراکسیون امید ، FATF
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار