تابناک قزوین گزارش می دهد:
پیاده روی اربعین 97 نزدیک است و میلیون ها زائر به سمت کربلا می روند تا به زیارت امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع) مشرف شوند. اما این رویداد بزرگ تاریخی مستلزم رعایت نکات خاصی است که آسمونی در این مقاله اطلاعات کامل و جامعی در مورد پیاده روی اربعین 95 برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.
کد خبر: ۶۷۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 23 October 2018

نکات اصلی پیاده روی اربعین

به گزارش تابناک قزوین،پیاده روی اربعین 97 نزدیک است و میلیون ها زائر به سمت کربلا می روند تا به زیارت امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع) مشرف شوند. اما این رویداد بزرگ تاریخی مستلزم رعایت نکات خاصی است که آسمونی در این مقاله اطلاعات کامل و جامعی در مورد پیاده روی اربعین 95 برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

آماده شدن 3 روزه گذرنامه

برای سهولت و تسریع امور زائرانی كه قصد سفر به عراق را دارند حداكثر ظرف 72 ساعت از زمان تحویل مدارك به دفاتر پلیس +10 برای صدور گذرنامه وقت لازم است.

البته باید زائران بدانند که پلیس مهاجرت و گذرنامه همانند سنوات گذشته با تمام توان و ظرفیت در خدمت زائران اربعین حسینی خواهد بود و در صورت ازدحام و شلوغی زیاد، بنا بر صلاحدید مسئولان ذیصلاح،خدمات رسانی همانند سال گذشته در روزهای تعطیل هم صورت می‌پذیرد.

گذرنامهها را تمدید كنید

این مهم را باید در نظر داشت؛ كسانی كه قصد سفر به كربلا و نجف را دارند؛ هر چه زودتر اقدام به گرفتن گذرنامه كنند. البته منعی نیز برای خروج زوار ایرانی به عراق در صورتی كه گذرنامه آنها معتبر باشد، وجود ندارد.

معمولا دولت‌ها یكسری ملاحظاتی برای مدت اعتبار گذرنامه اتباع خارجی كه به كشور آنها وارد می‌شوند، در نظر دارند كه دولت عراق هم از این قاعده مستثنی نیست؛ پیشنهاد می‌شود دارندگان گذرنامه ایرانی كه مدت اعتبار گذرنامه شان كمتر از 6 ماه است، برای تعویض گذرنامه‌های خود اقدام كنند.

این در حالی است كه هزینه گذرنامه نسبت به سال قبل افزایش نداشته و میزان افزایشی كه در رسانه‌ها اعلام شده، مربوط به گذرنامه‌های صادره كنسولی است؛ همچنین مبلغ عوارض خروج، نسبت به سال گذشته تغییری نكرده است.

به زائران توصیه می‌شود به صورت گروهی مسافرت كنند تا سفر مطلوب و ایمن تری را پیش رو داشته باشند، اما سفر انفرادی نیز امكان پذیر است.

بدون گذرنامه خدماتی ارائه نمیشود

بی شك خروج از كلیه مبادی مرزی صرفاً با در دست داشتن اصل گذرنامه و روادید معتبر مقدور است و هیچ گونه خدماتی به كسانی كه فاقد گذرنامه و روادید هستند، ارائه نخواهد شد و اینكه افراد می‌توانند با كارت ملی و غیره از كشور خارج شوند، صحت نداشته و شایعه ای بیش نیست.

از طرف دیگر در اربعین امسال پیش بینی شده برای جلوگیری از بروز هر گونه ازدحام و شلوغی صف؛ در مرز شلمچه، گیت‌ها، افزایش یابد؛ برای خدمات رسانی بهتر به زوار و جلوگیری از افزایش ازدحام آنها، نیروی انتظامی‌با بكارگیری حداكثری كاركنان در مرز و نیز تمام توان و ظرفیت خود آماده خدمت رسانی به زائران عزیز است.

البته با آموزش كاربران در مرزها و همچنین افزایش سطح آگاهی زائران در مبادی ورودی و خروجی به صورت اطلاع رسانی در قالب بنر و بروشور، شبكه‌های اجتماعی و غیره از بروز شلوغی‌های نا به جا، پیشگیری‌های لازم را خواهیم داشت.

مرزهای زمین و هوایی، میزبان زائران

علاوه بر اینكه در صورت برقراری پرواز توسط شركت‌های هواپیمایی منعی برای اعزام زائران به صورت هوایی وجود ندارد؛ تردد زائران كنگره عظیم اربعین از مبادی ورودی و خروجی مرزهای زمینی مهران – شلمچه و چزابه، قطعی است.

با توجه به اینكه بخش عمده ای از بار مسافری به مرز زمینی مهران اختصاص می‌یابد؛ پیشنهاد می‌شود زائران گرامی‌جهت سهولت در تردد از مرزهای دیگر از جمله مرز زمینی شلمچه استفاده كنند.

البته باید تاكید كنیم، با وجود برخی از مواردی كه این روز‌ها مطرح می‌شود، تا این لحظه هیچ تصمیمی در خصوص خروج زوار اربعین حسینی با استفاده از خودروهای شخصی خود به سمت كشور عراق گرفته نشده است.

تلاش پلیس برای تامین حداكثری امنیت زائران

پلیس با استفاده از همه نیروها و امكانات و تجهیزات خود در راستای تامین امنیت مرز‌ها و زائران تلاش می‌كند تا سفری امن و ایمن را در پیش داشته باشند. افزایش گیت و افسران كنترل گذرنامه در مرز و نیز كنترل و دقت بیشتر در نحوه ورود و خروج زائران از تهدیدات احتمالی جلوگیری می‌شود.

در مرزهای زمینی مهران و چزابه تعداد گیت‌ها یا ایستگاه‌های ایست بازرسی نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است؛ البته گیت‌های موجود در آن دو مرز جواب گو هستند و در مرز زمینی شلمچه با افتتاح سالن جدید مسافری خیلی از مشكلات رفع خواهد گردید.

لازم به ذكر است، به منظور اطلاع رسانی دقیق در خصوص اخبار و اطلاعات مربوط به اربعین حسینی و در جریان قرار گرفتن زائران از روند امور، طرحی به عنوان “رادیو اربعین” وجود داردكه در صورت راه اندازی، اطلاع رسانی دقیق و در كنار آن از سایر منابع و رسانه‌های گروهی و شبكه‌های مجازی اطلاع رسانی خواهد شد.

توصیههای پلیس به زائران عتبات عالیات

از تحویل گذرنامه و مدارک هویتی و کارت ملی به افراد ناشناس در هنگام اعزام به عتبات عالیات،جدا پرهیز شود،در صورت مفقود شدن مدارک مذکور ، مراتب را در اولین فرصت به مراجع ذیصلاح اعلام و تقاضای المقنی کنند تا ضمن پیشگیری از سوء استفاده احتمالی افراد سودجو،مسئولیتی متوجه زائر نشود.

در حفظ و نگهداری اسناد مسافرتی از جمله گذرنامه،روادید ،قبض عوارض خروج از کشور،بلیط تردد و غیره دقت داشته باشند و از همراه داشتن گذرنامه جز موارد ضروری اجتناب کنند.

هنگام ثبت نام تورهای سیاحتی و اعزام به عتبات عالیات،صرفا از آزانس های معتبر سیاحتی و زیارتی که دارای مجوز سازمان حج و زیارت است،استفاده شود.

امنیت در طول مسیر چگونه است؟ آیا اینکه ما دو شب در طول مسیر هستیم امن هست؟

امنیت بین نجف تا کربلا خیلی خوب است و در سنوات گذشته در این مسیر انفجار یا خرابکاری اتفاق نیفتاده است. هرچند که در مسیر بغداد-کربلا موردهایی از نقض امنیت وجود داشته است. اما مسیر پیاده روی نجف تا کربلا جزء امن ترین مسیرهای منتهی به کربلاست و تقریباً می توان گفت از امنیت شهر نجف و همچنین مسیر آن تا کربلا و شهر کربلا مخصوصاً منطقه ای که اطراف حرمین است خیالتان راحت باشد.

چه کفشی باید بپوشیم؟

حتماً سعی کنید از کفش راحت استفاده کنید اگر کفشتان ذره ای پای شما را اذیت می کند این اذیت در آن حجم پیاده روی خیلی نمود خواهد داشت و مطمئناً در روز آخر که معمولاً پای انسان در اثر یک عکس العمل طبیعی تاول های کوچکی خواهد زد بیشتر اذیت خواهید شد. ذکر دو نکته اینجا ممکن است مفید باشد: 1 عرب ها از دمپایی برای پیاده روی استفاده می کنند. احتمالاً حرکت با دمپایی به مراتب راحتر از کفش نامناسب خواهد بود. 2 معمولاً چند ساعت آخر پیاده روی که نزدیک شهر کربلا خواهید شد به خاطر فشاری که کفش به پا خواهد آورد اکثر مردم پابرهنه راه خواهند رفت. زیرا پابرهنه راه رفتن راحتر از حرکت با کفش نا مناسب است.

ساک هایمان را چه کنیم؟

سعی کنید از کوله پشتی استفاده کنید. راحت ترین نوع بار جهت حمل در این مسافت کوله هایی است که کامل روی دوش قرار می گیرد. در غیر این صورت از ساک های چرخدار که تحمل این مسافت را داشته باشند، استفاده کنید. زیرا اگر چرخ این ساک ها روی آسفالت مسیر حرکت دچار مشکل شود، مطمئناً مجبور به حمل این ساک ها به روش های دیگر خواهید بود که کار را برای پیاده روی دشوار می کند. ممکن است با هماهنگی با دوستانتان کسی راضی شود که ساک ها را با ماشین های عبوری به کربلا ببرد و آنجا منتظر شما باشد! اما سعی کنید تجربه پیاده روی را ولو با حمل ساک دستی از دست ندهید. برخی از اعراب از جعبه های میوه استفاده می کنند و یک سر طنابی را در آن حلقه کرده و سر دیگر در دست می گیرند. با کشیدن این جعبه از نجف تا کربلا هم بار خود را در آن قرار می دهند و در بعضی موارد بچه های خردسال را به وسیله این جعبه ها می کشند.

آیا نیاز به حمل مواد خوراکی داریم؟

خیر! تقریباً می توان گفت همه نوع خوراکی در طول مسیر به صورت رایگان در اختیار است! در خیلی از موارد صاحبان موکب ها (هیئت هایی که بین راه چادر زده اند) به اصرار شما را مجبور می کنند از خوراکی های آنها بردارید.

این موکب ها چیست و چه تعداد در مسیر موکب هست؟

از ابتدای مسیر تا انتهای مسیر تقریباً تمامی طول مسیر به وسیله چادر ها یا سازه هایی تقسیم بندی شده است که هیئت هایی از سراسر عالم مسئولیت این چادر ها را بر عهده دارند! البته قریب به اتفاق این هیئت ها قبیله های عراقی هستند. عراقی ها به هیئت، موکب می گویند.

در این موکب ها چه خبر است؟ و چه خدماتی به زائرین می دهند؟

خدماتی که در این موکب ها داده می شود شامل موارد زیر است:

انواع پذیرایی صبحانه، ناهار و شام. طبیعتاً در این حالت حق انتخاب با شماست که از کدام چادر چه چیزی را برای ناهار یا شام انتخاب می کنید! مثلاً ممکن است جایی به اصرار شما را دعوت به قیمه نجفی کند و چادری دیگر آب گوشت پخته باشد یا حتی در ایستگاهی برای صرف ساندویچ فلافل توقف کنید! حتی تنور هم در کنار راه یافت می شود و همانجا مشغول پخت نان هستند! انواع طعام از ماهی تا انواع ساندویچ و خورشت را می توانید در طول مسیر میل بفرمایید! فرقش با جاهای دیگر دنیا در این نیست که رایگان است بلکه علاوه بر رایگان بودن اصرار صاحب طعام و التماس او برای خوردن حتی یک لقمه از طعامش هر انسانی را منقلب می کند!

انواع میوه. معمولاً میوه ها را در وسط راه پیاده روی به زور به دستتان می دهند!

انواع شیرینی جات. خرما و شیرینی های محلی عراق به وفور در طول مسیر دیده می شود.

انواع نوشیدنی. چیزی که شاید در تمام مسیر به صورت یکنواخت پراکنده شده است چایی شکر معروف عراقی هاست! که در استکان های کمر باریک زائران را برای رفع خستگی و عطش به سوی خود می خواند! علاوه بر چایی قهوه تلخ و آب معدنی و انواع نوشابه هم در طول مسیر توزیع می گردد.

محل خواب و استراحت چگونه است؟

بعضی از موکب ها طوری شرایط موکب را طراحی کرده اند که محل استراحت زائرین باشد. در این موکب ها پتو و بالش و سایر ملزومات یافت می شود و معمولاً در هر ساعتی عده ای در این موکب ها مشغول استراحت هستند.

مشت و مال زائرین! در طول مسیر موکب هایی را خواهید دید که زائرین را مشت و مال می دهند! بعضی توسط دستگاه و بعضی به صورت سنتی و حرفه ای! حتی در مواردی پاهای خسته و خاکی زائرین را به زور می شویند! حتی ناراحت می شوند اگر شما اجازه ندهید که پاهایتان را بشویند!

ایستگاه های امدادی و توزیع دارو و ملزومات پزشکی. در طول مسیر ایستگاههای امدادی تعبیه شده است که اگر مشکلی برای کسی پیش آمد با مراجعه به این ایستگاه ها از خدمات پزشکی بهره مند شود. در طول مسیر هلال احمر ایران نیز ایستگاههایی دارد که به زائرین خدمات می دهد.

ایستگاه های فرهنگی. در این ایستگاه ها بسته های فرهنگی از مداحی تا پوستر و مطالب و بروشور های فرهنگی توزیع می شود.

خدمات متفرقه! برخی از موکب ها دست به نوع آوری زده‌اند و خدماتی به مردم ارائه می کنند که ممکن است مورد نیازشان باشد. مثلاً موکب هایی هستند که خیاط در آنها نشسته و با نخ و سوزن و چرخ خیاطی آماده است، تا مشکل لباس یا کیف دستی شما را برطرف کند! در موکب هایی کفاش نشسته! در موکب هایی برخی با تلفنی در دست التماس می کنند که از تلفن آنها استفاده کنی و با هرجای دنیا که میخواهی تماس بگیری!

در طول مسیر چه نوع لباسی مناسب است؟ آیا گرمای هوا زیاد است؟

با توجه به اینکه هم اکنون اربعین در زمستان قرار دارد گرمای هوا به هیچوجه اذیت کننده نیست و علاوه بر آن در ساعات شب و همچنین صبح هوا خیلی سرد هم خواهد شد. و بهتر آن است که لباس گرم به اندازه کافی بردارید.

آیا برای پیاده روی پول همراهمان باشد؟

معمولاً به خاطر رایگان بودن خدمات در طول این سه روز هزینه ای نخواهید داشت اما مقدار کمی پول هم ضرر نخواهد داشت. بهتر است، از پول ملی خود عراق(دینار عراق) استفاده کنید.

اگر شارژ موبایلم تمام شد چه کنم؟ اصلاً برق وجود دارد یا خیر؟

در طول مسیر موکب هایی هستند (تقریباً هر یک کیلومتر) که در کنار جاده پنل های 15تایی یا  20تایی برق گذاشته اند و زائرین دستگاههای برقی خود را در این پنل برای شارژ و استفاده زده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار