مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به امضا قرارداد طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری توسط وزیر نفت و شهرداران و رؤسای شوراهای 9 کلان‌شهر کشور بین شرکت بهینه‌سازی سوخت و شهرداری‌های این کلان‌شهرها از ورود 147 واگن به قطارشهری مشهد با اجرای این قرارداد خبر داد.
کد خبر: ۶۷۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 24 October 2018
به گزارش تابناک : کیانوش کیامرز با اعلام این خبر، اظهار کرد: قراردادی تجاری به منظور توسعه خطوط ریلی و تأمین واگن‌ها بین شرکت نفت و شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور منعقد شده که است.
 
وی ادامه داد: در این راستا از طریق شرکت نفت مبلغی به ازای جابه‌جایی مسافر به کلان‌شهرها پرداخت می‌شود تا برای تهیه واگن‌هایی که برای شهرها لازم است اقدام کنند.
 
کیامرز تصریح کرد: امیدواریم تا ٣ الی ۴ ماه آینده بتوانیم این قرارداد را عملیاتی کنیم.
 
وی با اشاره به نحوه واریز اعتبار به شرکت‌های قطار شهری کشور، خاطرنشان کرد: به ازای هر مسافر، 8.9 سنت به شهرداری پرداخت می‌شود که می‌تواند درآمد پایدار خوبی برای شهرداری باشد. شهرداری‌ها این مبلغ را به‌ صورت ارزی دریافت می‌کنند که کمک خوبی برای خرید‌ واگن و تجهیزات قطارشهری مشهد خواهد بود.
 
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد یادآور شد: هم‌اکنون روزانه بیش از ١٧۵ هزار مسافر با خطوط قطارشهری مشهد جابه‌جا می‌شوند که ٣٠ هزار نفر مربوط به خط ٢ و ١۴۵ هزار نفر نیز مربوط به خط یک است.
 
وی با اشاره به این‌که «در سال گذشته بیش از ۴٠ میلیون مسافر از خطوط قطارشهری مشهد استفاده کرده‌اند»، افزود: امسال با توجه به اتصال خطوط 1 و ٢ قطارشهری و هم‌چنین افزایش ساعت سرویس‌دهی، پیش‌بینی ما استفاده بیش از ۵٠ میلیون مسافر از این خطوط است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، طبق قرارداد منعقد شده حداکثر سهم شهرداری‌ها از این قرار داد 6.2 میلیارد دلار است که از این میزان 1.42 میلیارد دلار سهم تهران و 1.18 میلیارد دلار سهم کلان‌شهرها خواهد بود.
 
پیش‎بینی می‎شود با اجرای کامل این طرح در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹، معادل 1421.5 میلیون دلار و در کلان‌شهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل 1182.91 میلیون دلار صرفه‎جویی حاصل شود. با اجرای کامل این طرح در طول دوره، حدود 17.4 میلیارد لیتر در بنزین، 7.4 میلیارد مترمکعب در گاز طبیعی فشرده (CNG) و 0.7 میلیارد لیتر در گازوئیل صرفه‎جویی می‎شود و انتشار گازهای گل‌خانه‎ای 47.1 میلیون تن معادل دی‎اکسیدکربن کاهش خواهد یافت.
 
بر اساس این طرح تا سال ١۴٠٠ کلان‌شهر مشهد شاهد ورود ١۴٧ واگن خواهد بود که ١٠٠ واگن در خط٣ و مابقی در خط یک به کار گرفته خواهد شد. در این طرح، برای نخستین بار، بخش‌های اصلی واگن‌ها در داخل ساخته می‌شود که تأمین‌کننده مالی ساخت ۶٣٠ دستگاه واگن تاکنون مشخص‌ شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار