برآوردها و گشت و گذار میدانی در بازار مسکن مشهد بیانگر این است که روند قیمت‌ها در این بازار به هیچ وجه کاهشی نبوده است.
کد خبر: ۶۷۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸ 02 November 2018

به گزارش تابناک : مسکن نیازی اساسی است که همه مردم با مسائل مربوط به تأمین آن روبه‌رو بوده و برای آن  برنامه‌ریزی می‌کنند.اما این نیاز، امروز در شهرهای بزرگ به شکل دغدغه درآمده و خانه‌د‌ار بودن و یا داشتن سرپناه مناسب برای ادامه زندگی که حق مسلم هر فرد است تبدیل به  یک رویای بزرگ برای مستأجران شده است.

این معضل در شهرهای بزرگ خود را بیشتر نشان می‌دهد و بالا بودن قیمت مسکن و کم بودن تسهیلاتی که برای این امر اختصاص پیدا می‌کند مهمترین موضوعاتی است که خرید خانه را در شهرهای بزرگ تبدیل به یک چالش کرده است.

اما بعد از موج گرانی‌ها در مشهد قیمت مسکن به شدت بالا رفته و دچار نوسان شد البته برخی از مسئولان این وعده را دادند که  قیمت مسکن تا آینده‌ای نزدیک کاهش پیدا می‌کند اما گلایه‌های مردمی نشان می‌دهد که این تدبیر تاکنون بی‌نتیجه باقی مانده است.

نوسانات قیمت مسکن لحظه‌ای است

تکتم ن. یکی از ساکنان شهر مشهد است که مبلغ 350 میلیون تومان پول در اختیار داشته و قصد دارد خانه خریداری کند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: اصلا در میان مشاوران املاک خانه‌ای برای معرفی وجود ندارد و آنهایی هم که برای فروش گذاشته شده‌اند اصلا تناسبی بین قیمت و امکانات ساختمان آنها برقرار نیست.

وی ادامه می‌دهد: گفته می‌شود که تعداد زیادی از واحدهای ساخته شده هم اکنون خالی هستند اما به علت نوسانات قیمت مالک آن واحدها قصد فروش ندارند.

این شهروند مشهدی تأکید می‌کند: نگرانی من از این است که با این روند کنونی دیگر اصلا رنگ خانه‌دار شدن را نبینیم چراکه همین حالا یک ماه است که به دنبال خرید خانه هستیم و قیمت مسکن نوسان زیادی داشته است.

فروختیم دیگر نتوانستیم بخریم

رضا ل. از دیگر شهروندان مشهدی است که تابستان امسال منزل مسکونی خود را به فروش گذاشته و می‌گوید: قصد داشتیم با مقدار کمی پول که پس انداز کرده بودیم و مبلغ فروش این خانه یک واحد بزرگتر خریداری کنیم اما وقتی فروختیم در عرض 2 هفته قیمت‌ها به طرز وحشتناکی بالا رفت.

وی ادامه می‌دهد: حالا با پولی که داریم مانند واحد قبلی خود را هم نمی‌توانیم بخریم به عبارت دیگر ما در این نوسانات بازاری خانه خود رافروختیم و به علت بی نظمی موجود دیگر نتوانستیم خانه بخریم و فعلا هم برای سکونت یک واحد آپارتمان را اجاره کرده‌ایم.

مسکن در مشهد رو به ارزانی نیست

نعمت‌الله ظریف دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: تحلیل بنده این است که قیمت مسکن در مشهد مقدس به هیچ عنوان رو به ارزانی نیست.

وی ادامه می‌دهد: در مهر ماه اندکی کاهش قیمت رخ داد اما در آبان نشانه‌های ارزانی مشاهده نشده و قیمت‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت ثابت می‌ماند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی بیان می‌کند: در کشور ما مسکن یک دارایی سرمایه‌ای به حساب می‌آید و وقتی سرمایه‌ها در بازار طلا و ارز به کار گرفته شوند بازار مسکن راکد شده و در این بازار کسی ساختمان جدیدی را هم آغاز نمی‌کند.

ظریف تأکید می‌کند: متأسفانه وضعیت کنونی مسکن اصلا مناسب نبوده و افزایش 2 برابری قیمت تمام کالاها بر این بازار هم تأثیر داشته است.

کاهش قیمت از روی اجبار

علی مرادزاده رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد مقدس نیز در این زمینه می‌گوید: در واقع قیمت مسکن در مهر دچار کاهش شد اما این مسئله به خاطر شکسته شدن قیمت‌ها نبود.

وی ادامه می‌دهد: به عبارت دیگر برخی از افراد به علت ضرورت‌های مالی اقدام به فروش واحدهای خود زیر قیمت داشتند و به همین علت عده‌‎ای تصور کردند که قیمت‌ها کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد مقدس تأکید می‌کند: هم اکنون بازار در وضعیت رکود کامل به سر می‌برد و تعداد زیادی از صاحبان املاک واحدهای خود را عرضه نمی‌کنند و به همین علت چالش زیادی وجود دارد.

مرادزاده بیان می‌کند: علت بالا بودن قیمت ساختمان بالا رفتن نهاده‌های اصلی آن است و تا این مشکل ریشه‌ای حل نشود قیمت مسکن پایین نمی‌آید.

بالا رفتن قیمت مسکن به هر علتی که باشد به ضرر مردم بوده و سبب به وجود آمدن گلایه‌هایی شده اما این گلایه‌های ویژه مردم نیست و حتی سازندگان یعنی در واقع تولیدکنندگان مسکن نیز از این وضعیت گله‌مند بوده و ادعا دارند که نمی‌دانند وضعیت به چه صورتی پیش می‌رود و این مسئله ناامیدی مردم را در مسئله خانه‌دار شدن تشدید می‌‎کند و مردم هر روز بیشتر به این عقیده می‌رسند که به این زودی‌ها رنگ خانه‌دار شدن را نمی‌بینند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: بازار مسکن ، شهر مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار