وزیر خارجه روسیه امروز بار دیگر بر لزوم تداوم پیمان‌های جهانی از جمله پیمان INF و START تاکید کرد و گفت که واشنگتن به زودی از این پیمان خارج خواهد شد.
کد خبر: ۶۷۵۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ 02 November 2018

به گزارش تابناک : «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت که کشورش آماده است با آمریکا درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) و پیمان START مذاکرات جدیدی داشته باشد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لاوروف امروز جمعه  در جریان کنفرانسی خبری  با «توماس گرمینگر»  دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا در مسکو گفت که پیشنهاد روسیه به منظور کاهش تنش‌های نظامی در منطقه یورو‌آتلانتیک همچنان روی میز است و مسکو همچنان برای مذاکره با شرکای آمریکایی درباره پیمان‌های INF و START آمادگی دارد.

لاوروف گفت: «ما تمایل داریم که پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد حفظ شود و از اینکه آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد از این پیمان خارج شود، متاسفیم.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی تهدید کرده است که از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج خواهد شد.این موضع گیری واکنش های فراوانی را در سطح جهانی به دنبال داشته است.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به اینکه آمریکا به زودی از پیمان INF خارج می‌شود، تاکید کرد: «ما بر آمادگی خود برای  مذاکره درباره شرایط کنونی تاکید داریم اما آنطور که ما متوجه شده‌ایم، تصمیم آمریکا نهایی شده است.این موضوع به صورت رسمی به زودی اعلام می‌شود و پس از اینکه تصمیم برای پایان قرارداد جنبه حقیقی بگیرد، شمارش معکوس شش ماهه آغاز خواهد شد. (با این حال) روسیه همواره آمادگی دارد تا پس از سال 2021 به پیمان کاهش تسلیحات استراتژیکSTART را ادامه دهد.»

لاوروف همچنین گفت: «ما مرتب گفته‌ایم که کانال‌های مذاکره که اکنون مسدود شده‌اند، باز شوند و گفت‌وگو در همه ابعاد ثبات استراتژیک آغاز شود که شامل INF و  START  و ABM می‌شود.»

وزیر خارجه روسیه چهارشنبه گذشته هم احتمال مطرح شدن پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) در جریان دیدار آتی میان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و  ترامپ را رد نکرده بود وگفته بود که واشنگتن چند روز پیش سوالات خود را درباره مسایل مربوط به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد به مسکو فرستاده است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار