وزیر کشور با بیان اینکه جریانی می‌خواست اربعین را مقابل حج قرار دهد، گفت: آرزوی ما این است که مردم همان طور که هوس می‌کنند بروند مشهد به همین راحتی به کربلا بروند.
کد خبر: ۶۷۵۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 03 November 2018

به گزارش تابناک : عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان این که سال چهارم از برگزاری مراسم اربعین به شکل فعلی نیز بر پا شد، اظهار کرد: سال اول جای پارکینگ و خدمات‌رسانی هم نبود؛ در تمام کشور تمهیدات لازم برای سفر زائرین موجود نبود اما الان بر اساس تجربیات و برنامه‌ریزی‌ها امسال را به این شکل برگزار کردیم.

وی ادامه داد: از تمام کشور مردم مثل جویبار حرکت می‌کنند تا این رودخانه عظیم را ایجاد کنند و از این مرز به آن مرز بروند؛ امسال حدود 2 میلیون نفر را ساماندهی کردیم.

وزیر کشور گفت: وقتی مردم به لب مرز می‌رسند با کشور دیگر با قوانین و زیر ساخت‌های دیگر روبه رو می‌شویم که اصلا دست ما نیست البته تفاهم‌نامه‌های خوبی امضا شده است؛ از  بعد از اربعین سال قبل ستاد اربعین که همه نظام در آن مسئولیت دارند مشغول به کار شد. در اولین و دومین جلسه آسیب‌شناسی و متناسب با آن اقدامات شروع شد.

رحمانی فضلی گفت: سال اول پارکینگ نبود و در زمین کشاورزی ماشین پارک می‌کردند و دو - سه روز مردم در جاده و زیر باران و برف می‌ماندند و ما با هلی‌کوپتر غذا و پتو به مردم می‌دادیم.

وی سپس اظهار کرد:  تا الان حدود یک میلیون و ششصد نفر از مرزها برگشتند؛ در بیست و چهار ساعت گذشته بیش از 300 هزار نفر به کشور بازگشته‌اند؛ در هر ساعتی 150 الی160 اتوبوس برای بازگشت لازم داریم؛ الان در خیلی از شهرها شرمنده مردم عادی شدیم چون تمام اتوبوس‌ها به مرزها رفتند؛ حجم و اندازه جاده‌ها زیاد است، ماشین‌های سواری هم در آن جاده ها هستند و ترافیک است. تلویزیون نشان می‌دهد از مهران چه صفی وجود دارد اما امشب پیک ترافیک را می‌گذرانیم.

وزیر کشور گفت: از روز اول اعلام کردیم بهتر است مردم از مرز چذابه و شلمچه بروند هم امکانات بیشتر است و هم سریع‌تر است؛ به دلیل نزدیکی مهران به نجف 60‎٪ مردم انتخاب می‌کنند از این مرز بروند.

وی تصریح کرد: امسال 200 گیت داشتیم که مردم یک دقیقه برای دادن پاسپورتشان معطل می‌شدند؛ سال‌های قبل در این حوزه معطلی وجود داشت.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در امور زیر ساختی همه مرزها برابر هستند؛ در امور خدماتی نسبت به مردمی که می‌روند جمعیت وجود دارد. همه مردم کمک می کنند و ما کمک آن‌ها را هدایت می کنیم. مهران چند استان معین دارد و چلمچه و جذابه به دلیل جمعیت کمتر معین‌های کمتری دارند.

وی ادامه داد: دوستان رادیو اربعین کارشان این بوده که اطلاعیه‌ها را به مردم بگویند. مردم خود انتخاب کردند از کدام مرز بروند ما نمی‌توانستیم مجبورشان کنیم از مرز دیگری عبور کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: سه سال است که رئیس جمهور دستور دادند پل خرمشهر ایجاد شود در این صورت که دو سال ساختن این پل طول می‌کشد، مسیر راحت‌تری خواهیم داشت. ما باید خودمان را آماده کنیم این جریان عظیم را با شرایط بهتری کنترل شود البته الان نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتر است.

وی با بیان این که «ممکن است در ذهن زائرین ایجاد شده باشد کارهای اربعین فقط به عهده دولت است»، گفت: وظیفه اصلی این کار با سازمان حج و زیارت است؛ موقتا چهار سال این مسئولیت به وزارت کشور داده شده است؛ امسال تمرین خوبی شد که سی تا چهل درصد از مردم به صورت کاروانی سفر انجام دهند اما باید این مقدار بیشتر شود.

وزیر کشور گفت: امسال حدود 12هزار اتوبوس داشتیم. صحبت کردیم برخی اتوبوس ها ترانزیت موقت شوند و به آن طرف مرزها بروند. به ما اجازه نمی دهند بیش تر از این اتوبوس ببریم. بلاخره آن ها هم می خواهند از لحاظ اقتصادی کار کنند.

وی یادآور شد که افرایش قیمت حمل و نقل به دلیل افزایش قیمت دلار و تاثیرش بر تفاوت قیمت ریال ایران و واحد پول عراق بوده است. عده‌ای بدون توجه به تغییر قیمت ریال به دینار با همان مقدار پولی که سال گذشته سفر می کردند به عراق رفتند. به کنسولگری گفتیم کمک کنند تا کسی آنجا نماند. الان مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

رحمانی فضلی گفت: من از روز اول گفتم و به مردم توضیح دادم حتی بخش فرهنگی ستاد جزوه تهیه کرد و آداب سفر را گفت اما مقداری بی توجهی از طرف مردم وجود داشته است. حتما آسیب های موجود که نسبت به سال های قبل کاهش پیدا کرده است باید سال دیگر کمتر شود.

وزیر کشور ادامه داد: هر طرحی که می خواهد اجرا شود باید به ستاد بیاید بحث شود تا تمهیدات فراهم و بعد اجرا شود. امسال به دلیل کمبود ارز قرار نبود ارز به مسافر داده شود. در روزهای آخر تصمیم گرفته شد ارز با قیمت کمتری در اختیار مردم قرار بگیرد. یکی از مشکلات امسال بحث ویزا بود. عراقی‌ها می گفتند پول ویزا باید به دلار داده شود. ما صحبت کردیم و آنها قبول کردند با توجه به طلبی که داریم این مشکل با مساعدت بانک مرکزی آنها بر طرف شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات زائرین در حوزه ارزی در مراسم اربعین امسال گفت: 10درصد از زوار ثبت نام کردند که آنجا دینار تحویل گرفتند. چون این طرح در ستاد مطرح نشده بود باجه و نیروی انسانی به اندازه کافی برایش دیده نشد. دلال ها و صراف های آنجا هم کارشکنی‌هایی داشتند. بازرسان ما و اطلاع‌رسانی مردم مشکلی که در این زمینه بود را خبررسانی کردند و کمتر از دو روز این مشکل حل شد. اما برخی سایت ها و شبکه های خارجی از این موضوع سوء استفاده کردند؛ پارسال اصلا مشکل ارز نداشتیم امسال به دلیل مشکل ارز در داخل کشور و تفاوت قیمت مشکلاتی ایجاد شد.

رحمانی فضلی گفت: در رسانه‌های خارجی خیلی کم به این اتفاق بزرگ پرداخته شد. اصل موضع به این مهمی را بایکوت خبری می‌کنند اما کمبودها و مشکلات را مطرح می کردند و تلاش می کردند بین زوار ما و زوار خارجی اختلاف ایجاد کنند. حدود 42 الی 43درصد زوار خارجی امسال افزایش یافت. آن‌ها می دانند چه جریان فکری عظیمی حول اربعین میان مسلمانان ایجاد می شود.

وی گفت: تبلیغاتشان خیلی موثر نبود؛ جریانی می‌خواست اربعین را مقابل حج قرار دهد؛ حج یک واجب شرعی است و اربعین مستحب است؛ از نظر مسلمانان این موضوعات کاملا مشخص است.

وزیر کشور با بیان این که «امسال تا الان با مشکل امنیتی رو به رو نشدیم»، گفت: هم در حوزه های امنیتی و هم زیرساختی همکاری خوبی با دولت عراق بود. مردم قابل تفکیک نیستند که بگوییم مردم ایران و عراق؛ چرا که در این ایام مردم یکی می شوند. پیوندهای ما با کشورهای همسایه زیاد است. ما باید از ظرفیت‌های پیوند منطقه‌ای استفاده کنیم. اربعین یک موضوع ظرفیتی است که باید از آن استفاده کنیم. سال اول تبلیغاتی شد که دشمنان استفاده کردند اما ما به مردم اعلام کردیم که نباید این تبلیغات انجام شود. مردم متوجه شدند.

وی سپس در حوزه امنیت سفر اربعین گفت: دو سال قبل اتفاقی افتاد که خارج از مسیر اربعین بود اما امسال مشکل امنیتی نبود. آنها مرتب تهدید کردند، کشفیات زیادی داشتیم در حوزه بمب و سلاح. برای آنها مهم است که ایران این سیل عظیم جمعیت را می فرستد و با دولت عراق  همکاری می‌کند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: آرزوی ما این است که مردم همان طور که هوس می کنند بروند مشهد به همین راحتی به کربلا بروند. آقای رئیس جمهور این موضوع را از مرحوم آیت‌الله هاشمی تعریف کردند. ما هم دنبال این موضوع هستیم.

وی در ارتباط با آخرین اخبار از بازگشت مسافران اربعین به کشور گفت: ما امیدواریم حرکت برگشتی از فردا کاهش یابد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وزیر کشور ، سفر کربلا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار