با تخصیص نیمی از منابع ۱.۵میلیارد دلاری صندوق توسعه برای اشتغال، در ۹ماهه گذشته ازاجرای طرح، از ۱۲۶هزار و۵۰۹طرح ارسال شده به بانک‌ها،۵۱ هزار و ۴۹۴طرح تایید و تسهیلات به ۴۵۰۲۴طرح پرداخت شد.
کد خبر: ۶۷۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 03 November 2018

به گزارش تابناک : طرح دولت ویژه اشتغال روستایی و عشایری و همچنین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی بهمن ماه سال گذشته با پرداخت تسهیلات یارانه دار، با اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی آغاز شد تا با تخصیص مرحله‌ای منابع این صندوق به چهار موسسه عامل مجری طرح و تلفیق منابع داخلی بانک‌ها در مجموع معادل ریالی ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی و عشایری اختصاص یابد.

اما از مجموع منابع ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی، تاکنون ۵۰ درصد از این منابع یعنی معادل ریالی ۷۵۰ میلیون دلار (۳ هزار میلیارد تومان) به چهار موسسه عامل مجری طرح اشتغال روستایی یعنی بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک اختصاص یافته است.

طبق قانون این چهار موسسه عامل نیز مکلف بودند معادل منابع تخصیصی از صندوق توسعه ملی را از منابع داخلی خود در اجرای این برنامه اختصاص دهند؛ بنابراین در مرحله نخست، از بهمن ماه سال گذشته تا کنون ۶ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و اشتغالزا تخصیص پیدا کرده است.

تایید ۵۱۴۹۴ طرح برای پرداخت تسهیلات

بر اساس اطلاعات دریافتی از آخرین گزارشگیری عملکرد برنامه اشتغال روستایی و عشایری، در بازه زمانی ۹ ماهه بهمن ماه سال گذشته تا پنجم آبان امسال، تعداد ۲۴۵ هزار و ۶۸۳ طرح از سوی متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغال به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده است که پس از ارجاع طرح‌ها به کمیته‌های فنی، از این میزان در نهایت ۱۲۶ هزار و ۵۰۹ طرح در کمیته‌های فنی تایید و به موسسات عامل ارسال شد.

اما برای جلوگیری از انحراف منابع تسهیلات اشتغال، طرح‌های تایید شده در کمیته‌های فنی پس از ارسال به موسسات عامل نیز، پیش از انعقاد قرارداد با متقاضی مجدد از نظر توجیه اقتصادی و اشتغالزا بودن، مورد بررسی قرار می‌گیرند که بر این اساس از مجموع بالغ بر ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ طرح ارسال شده به موسسات عامل، تاکنون ۵۱ هزار و ۴۹۴ طرح اشتغالزا برای پرداخت تسهیلات مصوب شد که مبلغ کل تسهیلات پرداختی به این طرح ها ۶ هزار و ۶۸۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.

از مجموع ۵۱۴۹۴ طرح‌ اشتغال مصوب به ارزش ۶۶۸۵ میلیارد تومان، تعداد قراردادهای منعقد شده بین موسسات عامل با متقاضیان ۴۷ هزار و ۲۴۳ طرح به ارزش ۵۳۴۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. همچنین از تعداد کل قراردادهای منعقد شده، تسهیلات ۴۵ هزار و ۲۴ طرح به مبلغ ۴۴۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز پرداخت شده است.

جزئیات تسهیلات مصوب و پرداختی چهار موسسه عامل

در بانک کشاورزی که به دلیل ارتباط ماهیت غالب مشاغل روستایی و عشایری با این بخش، بیشترین سهم را برای پرداخت تسهیلات اشتغال در اختیار دارد، تاکنون ۱۵ هزار و ۷۸۴ طرح اشتغالزا مصوب شده که بر اساس آخرین گزارشگیری، تسهیلات ۱۴ هزار و ۴۰۴ طرح به ارزش ۲۱۳۱میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

بانک توسعه تعاون نیز از مجموع طرح های دریافتی از کمیته‌های فنی استان‌ها، ۸۳۷۳ طرح متقاضیان اشتغال درمناطق روستایی و عشایری را مصوب کرده که تاکنون تسهیلات ۷۵۹۵ طرح به ارزش ۷۹۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است. در بانک توسعه تعاون ۱۰ هزار و ۷۵۲ قرارداد برای پرداخت تسهیلات با متقاضیان منعقد شده که به تدریج در صورت تکمیل پرونده از سوی متقاضیان در نوبت پرداخت قرار می گیرند.

در صندوق کارآفرینی امید که یکی دیگر از چهار موسسه عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به شمار می رود، تاکنون ۱۸ هزار و ۵۲۱ طرح مصوبه شده که ۱۶ هزار و ۵۲۵ طرح اشتغال در این موسسه به ارزش ۸۰۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان منتج به قرارداد با متقاضیان شده و تاکنون تسهیلات ۱۵ هزار و ۸۸۶ طرح به مبلغ ۶۸۸ میلیارد تومان پرداخت شده است.

سهم پست بانک از تسهیلات اشتغال روستایی نیز بر اساس آخرین گزارشگیری تا پنجم آبان ماه، پرداخت تسهیلات به ۸ هزار و ۸۱۶ طرح به ارزش ۱۲۴۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است که ۷۷۹۲ طرح به ارزش هزار و ۲۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان با متقاضیان منتج به قرارداد و تاکنون تسهیلات ۷ هزار و ۱۹۳ متقاضی به مبلغ ۸۰۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار