تبدیل تهران به شهر هوشمند از جمله برنامه هایی بود که در دوره اصلاحات مدیریت شهری به آن تاکید زیادی داشت. انتخاب محمد فرجود به عنوان مدیرعامل سازمان فنانوری اطلاعات شهرداری تهران به عنوان یک مدیر جوان و با تجربه در زمینه هوشمند سازی شهرداری، شهر و شهروندان از جمله اقداماتی بود که شهردار شانزدهم شهر تهران به آن تاکید داشت. اما اکنون بعد از گذشت یک سال از فعالیت مدیریت اصلاحات در بدنه شهرداری تهران به نظر می رسد که مدیران شهری به ویژه مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در این زمینه خوب حرف می زند اما هنوز نتوانسته عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته باشد.
کد خبر: ۶۷۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸ 04 November 2018

به گزارش تابناک : در نخستین نشست مطبوعاتی محمد فرجود به عنوان یکی از مدیران جوان که اتفاقا ارتباطات کاری بسیار خوبی نیز با وزیر جوان دولت دوازدهم در حوزه فناوری اطلاعات دارد؛ برنامه ها و گام های بلند خود را در حوزه ارتقای فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری تهران و تبدیل پایتخت به شهر هوشمند توضیح داد. هر چند در طول یک سال اخیر کمترین مصاحبه از وی در این حوزه در رسانه ها دیده شد؛ اما کنون در دومین نشست مطبوعاتی خود اعلام می کند که در حال برنامه ریزی در این حوزه است و تبدیل تهران به شهر هوشمند اقدامی نیست که در مدت زمان کوتاهی اجرایی شود.


وی عملکرد سازمان خود را در حوزه هوشمند سازی شهرداری و ایجاد زیر ساخت های لازم برای تبدیل تهران به شهر هوشمند خوب ارزیابی می کند؛ موضوعی که شاید بسیاری از رسانه ها با بررسی عملکرد این سازمان در حوزه حساس و مورد تاکید مدیریت اصلاحات شهرداری تهران قابل نقد و بررسی است.


شاید بتوان گفت که مهمترین برنامه ای که در یک سال اخیر در حوزه هوشمند سازی تهران از سوی سازمان فاوای پایتخت انجام شده است، ایجاد زیر ساخت های لازم برای اجرای شیوه جدید طرح ترافیک و عوارضی شدن آن است. طرحی که حتی در ارسال پیامک هایی که به شهروندان ارائه می دهد، هنوز با مشکلات زیادی روبه روست.


برخی از کارشناسان حوزه شهری به ویژه ترافیک بر این باورند که ارسال پیامک های هشدار دهنده نسبت به شارژ کارت های شهروندی که عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک از آن حساب کسر می شود آنلاین نبوده است و ارسال برخی از پیامک های اشتباه نیز به دلیل عدم همکاری کامل پلیس راهور تهران بزرگ با شهرداری تهران است.


اما مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در این باره تاکید دارد که مسئولیت ارسال پیامک به دارندگان طرح ترافیک سالیانه به عهده معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است. به همین دلیل است که در برخی مواقع پیامک های اشتباه به شهروندان و دارندگان طرح ترافیک سالیانه ارسال شده است.

 

امکان ارسال پیامک اشتباه به دارندگان طرح ترافیک وجود دارد!/ فاصله زیاد تهران با شهر هوشمند !


محمد فرجود درباره انتقادات شهروندان نسبت به سامانه «تهران من» از یک سو و از سوی دیگر ارسال پیامک‌هایی که برای دارندگان طرح ترافیک سالیانه انجام شده است؛ یادآور شد: این سوال را باید از معاونت حمل و نقل و ترافیک پرسید چرا که آنها در نهایت باید پاسخگوی این اعتراضات شهروندان باشند و به سازمان فاوای شهرداری تهران ارتباطی ندارد.


به گفته وی؛ در اجرای طرح ترافیک جدید که از اردیبهشت ماه آغاز شد یک ماه شهروندان جریمه ارشادی شدند و پس از آن طبق تعرفه آنها جریمه اصلی اعمال شد. احتمال دارد در برخی از پیامک‌ها که به دارندگان طرح ترافیک سالیانه ارسال شده اشتباه صورت گرفته باشد.


سرگردانی در اجرای طرح تهران هوشمند


برنامه تهران هوشمند از جمله برنامه هایی بود که در همان بدو ورود مدیرعامل جوان سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران به عنوان یکی از مهمترین برنامه های شهردار شانزدهم به آن پرداخته شد. هر چند برای اجرای این ایده شهردار وقت بودجه در خور توجهی را با موضوع هوشمند سازی شهر تهران در لایحه بودجه سال 97 به شورای شهر تهران پیشنهاد دارد، اما در آخر با تصمیم اعضای شورا بخشی از این بودجه پیشنهادی جهت هزینه در حوزه های دیگر شهرداری تهران کسر و در نهایت 38 درصد از مصارف بودجه شهرداری تهران در یال جاری برای اجرای طرح توسعه مدیریت و هوشمند سازی به تصویب رسید.


آنطور که محمود جواد فرجود توضیح داد؛ در شهر هوشمند چند محور در دستور کار قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به نوآوری شهر و استفاده از ظرفیت‌ها، برنامه‌ریزی با اکثر شهرهای هوشمند، تعامل با ذینفعان، اجرای پروژه‌های کلیدی و در نهایت شفافیت اشاره کرد. تعامل با ذینفعان و بازیگران از جمله استارت‌آپ‌ها برنامه‌هایی است که در شهر هوشمند مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری به امضا رسیده است.


به گفته مدیر عامل سازمان فاوای شهردار تهران؛ استفاده از تجارب سایر شهرهای هوشمند یکی دیگر از اولویت های برنامه ریزی در این سازمان بوده است که این زمینه نیز تدوین برنامه شهر هوشمند در سال گذشته انجام شده است. این در حالی است که تعاملات نزدیکی با شهرهای هوشمند ایجاد شده و در حال استفاده از تجربیات آنها هستیم.


وی بر این باور است که در سال گذشته برنامه تهران هوشمند بر اساس ابلاغ شهردار تهران آغاز و در اسفندماه سال گذشته، نخستین همایش شهر هوشمند برگزار شد که مسائل مختلف و اولویت‌هایی در این حوزه مد نظر قرار گرفت. بر این باوریم که ابعاد شهر هوشمند بسیار گسترده است و حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که در همین زمینه برنامه شهر هوشمند از سال 97 پیگیری شد.


فرجود تاکید دارد که در طول یک سال اخیر برنامه های خوبی در زمینه هوشمند سازی شهر تهران انجام شده است. به عنوان مثال راه‌اندازی کیوسک‌های هوشمند، سامانه تهران من و ...است. در حال حاضر نیز این سامانه با 10 سامانه ملی و 8 سامانه شهرداری پیوست و ارتباط دارد.


به گفته وی؛ در حال حاضر سامانه تهران من، خدمات متعددی را ارائه می‌کند که از جمله می‌توان به خدمات در حوزه طرح ترافیک، معاینه فنی، 137، پارک‌های حاشیه‌ای و ... اشاره کرد.


مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر شهر مبنی بر اینکه اقدامات قابل توجهی در حوزه تبدیل تهران به شهر هوشمند در طول یک سال گذشته از سوی این سازمان انجام نشده است، توضیح داد: شفافیت یکی از دغدغه‌هایی است که مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است و در همین زمینه سازمان فاوای شهرداری تهران برنامه‌ای را انجام داده است. ضمن اینکه در آینده نزدیک تمام مناقصات و فرآیند معاملات بر روی سامانه شفافیت بارگزاری خواهد شد.


پرداخت الکترونیک کرایه حمل و نقل عمومی در تمامی مدها


فرجود از پرداخت کرایه تاکسی از طریق اپلیکیشن به عنوان یکی دیگر از برنامه های این سازمان در حوزه حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: این موضوعی است که در دستور کار سازمان قرار دارد و در آینده نزدیک این کار انجام خواهد گرفت. در حوزه کارت‌بلیت‌ها نیز برنامه‌های متعددی در دستور کار قرار دارد که به زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیر عامل سازمان فاوای شهردار تهران عنوان کرد: دومین همایش شهر هوشمند در تاریخ‌های 19 و 20 آذرماه با حضور مسئولان دولتی و شهری در برج میلاد برگزار خواهد شد که در این دوره برنامه‌های متعددی در دستور کار قرار دارد و این همایش متفاوت با نخستن همایش شهر هوشمند خواهد بود.


وی دومین گام بلند سازمان فانوری اطلاعات شهرداری تهران را در حوزه حمل و نقل عمومی ساماندهی پارک حاشیه ای به صورت اپلیکیشن نام برد و یادآور شد: تا پایان سال جاری موضوع پارک حاشیه‌ای ایجاد می‌شود و یک پلت‌فرم جامع نیاز دارد، در این طرح، پارکبان هم حضور دارد، پرداخت‌ها الکترونیکی است و برای رزرو پارک حاشیه‌ای باید در سایت تهران من ثبت نام شود.


وی درباره فعالیت اپلیکیشن «الو پارک» که توسط بخش خصوصی در این زمینه راه اندازی شده است نیز افزود: موضوع پارک حاشیه ایدو دسته است، یک بخش پارک خیابانی است که شرکتی برنده مناقصه شده و قرار است این کار را انجام دهد و بخشی هم پارک غیرخیابانی است و برای پارکینگ‌های خصوصی و یا پارکینگ‌های وابسته به شهرداری این اپلی‌کیشن‌ها فعالیت می‌کنند.


به گفته فرجود؛ در نظر داریم تا ۱۵ هزار پارک حاشیه ای در مرحله پایلوت در منطقه ۱۲ تا پایان سال جاری راه‌اندازی شود. 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار