برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97 پخش شد.
کد خبر: ۶۷۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 06 November 2018

به گزارش تابناک : رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97  موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه 14 آبان ماه بود که با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران  برگزار شد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در ابتدای برنامه اظهار کرد: تمام رزمایش هایی که در مقاطع مختلف سال انجام می شود همه با برنامه ریزی قبلی است که در طول سال صورت می گیرد.

وی درباره پیام این رزمایش بیان کرد: پیام ما از این رزمایش این است که بگوییم به جایی رسیده ایم که می توانیم چنین سلاح هایی را تولید کنیم؛ یعنی کارکنان ما آمادگی، مهارت و دانش کافی را دارند و می توانند از توان بومی خود استفاده کنند.

سیاری افزود: اینکه ملت قهرمان ما بدانند که فرزندانشان می توانند از مرزهای هوایی دفاع کنند مهم است.

وی در خصوص برگزاری این رزمایش مشترک ارتش و سپاه پاسداران تصریح کرد: در اصل تمام نیروهای مسلح ایران برای دفاع از مرزهای کشور هستند. همه نیروهای مسلح می دانند زمانی موفق هستند که با یکدیگر همدل و متحد باشند و این در تمام نیروها جاری و ساری است.

سیاری ادامه داد: در تمام مدت نیروهای ارتش و سپاه در کنار هم هستند. همه مرزهای هوایی کشور به طور ۲۴ ساعته تحت کنترل هستند و در کارکنان ما در قسمت های مختلف پدافند به طور مستمر مرزهای هوایی را رصد می کنند و خلبانان تیزپرواز ما آمادگی لحظه ای برای دفاع از مرزها دارند.

امیر موسوی مهمان دیگر برنامه در منطقه رزمایش در خصوص ویژگی های موشک های مورد آزمایش، اظهار کرد: امروز رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت با همکاری عزیزان ما و نیروی هوا فضای سپاه پاسداران در حال اجراست و با مشارکت خوب ارتش جمهوری اسلامی از پرنده های بدون سرنشین اعزامی به منطقه رزمایش، سامانه های موشکی بهینه شده سوم خرداد و سامانه موشکی تلاش و همچنین سامانه اپتیکی سراج ۱ در جهت مقابله و انهدام پرنده های بدون سرنشین نفوذ کننده به منطقه رزمایش رونمایی شده است.

وی درباره ویژگی بارز این سامانه ها بیان کرد: از ویژگی های بارز این سامانه ها این است که همه تولید صنایع داخلی بوده و به دست متخصصان داخلی ساخته شده و دراختیار سپاه پاسداران قرار گرفته است.

موسوی ادامه داد: از ویژگی های دیگر این سامانه ها این است که توانمندی اجرای عملیات در محیط و شرایط الکترونیک را دارا هستند. همه این سامانه ها قادرند در حداقل زمان ممکن آماده شده و مورد بررسی قرار بگیرند. چابک و سریع بوده و آمادگی این را دارند که در هر زمانی با دقت بالا استفاده شوند.

سیاری در ادامه برنامه تاکید کرد: تمام سامانه هایی که در رزمایش امروز و فردا استفاده می شوند همه بومی هستند و همه آنچه که از قبل هم داشتیم، امروز بهینه شده اند برای اینکه به روز باشند‌‌، چرا که تهدیدها فرق کرده و مانند گذشته نیست.

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: قابلیت تحرک یکی از ویژگی های مهم این سامانه هاست، چیزی که پیش از این وجود نداشت. دقت در اصابت، مقاوم بودن در برابر جنگ های الکترونیک، برد، رصد هدف و قفل روی هدف همه از ویژگی های این سامانه هاست.

وی گفت: پهبادی که در منطقه عملیاتی رونمایی شد شناسایی و یا رزمی بوده و در شرایطی کاملا واقعی به نمایش گذاشته می شود.

سیاری در خصوص وسعت منطقه رزمایش بیان کرد: این ویژگی رزمایش هوایی است و باید در آن پروازهایی با سرنشین و بدون سرنشین انجام شود. ما باید این رزمایش را در شرایطی جدی و واقعی برگزار کنیم.

رئیس هیئت مدیره رزمایش افزود: انواع پهبادهای شناسایی، بمب افکن، انتحاری و ریز پرنده ها بر اساس دشمن فرضی در این رزمایش به نمایش گذاشته شد.

امیر علیرضا الهامی جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه به دلایل مختلف سامانه باور را در این رزمایش استفاده نکردیم، گفت : سامانه باور در حال طی کردن مراحل نهایی خود است و امیدواریم بتوانیم با تلاش متخصصان مان در پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تا پایان سال تست‌های نهایی را انجام دهیم و الان مشغول نهایی کردن آن هستیم، هرچه به تکمیل این سامانه نزدیک تر می شویم تست های فنی تر و حساس تری پیش می آید که دقت و تمرکز بیشتری را می‌طلبد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در این رزمایش از رادارهای سه بعدی استفاده شده است افزود: استفاده از رادار سه بعدی بحث جدیدی نیست و سال ها است که در پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از این رادارها استفاده می شود، امروزه بحث در خصوص تکنولوژی، چالاکی و تاکتیکی بودن رادار ها است، نرم‌افزارهای خاص این سامانه ها این امکان را به کاربر می‌دهد که بتواند ضمن تمرکز بر اهداف ریز پرنده در ارتفاع کم ، همزمان در ارتفاع متوسط و بالا هم بتواند پایش دقیقی را داشته باشد ، از سامانه کاوش در این رزمایش استفاده کردیم تا در پایان رزمایش عملکرد آن را بررسی و تکمیل تر کنیم، یک نمونه دیگری از رادار به نام مراقب را در این رزمایش ارزیابی کردیم تا عملکرد و خصوصیات آن را پیش‌بینی و محک بزنيم ،پرنده های ریز و درشتی قرار است برای این رزمایش به پرواز درآیند.

الهامی با بیان اینکه در کشور یک شبکه راداری در حال فعالیت مستمر داریم که تحت کنترل و نظارت سامانه بومی هوشمند به نام سامانه پیامبر اعظم است که در حال حاضر بی وقفه فعالیت می کند گفت: این سامانه ها در یک شبکه یکپارچه ضمن صیانت از مرزهای هوایی تا کیلومترها بیرون از مرزها را هم در رصد نظارتی خود دارند .

وی با اشاره به اینکه امنیت هوایی کشور ایجاب می کند تا بیرون از مرزها را هم با پایش دقیق تحت کنترل و نظارت داشته باشیم خاطرنشان کرد: هیچ مدل پرنده ای بدون اجازه و هماهنگی ما به مرزهای هوایی کشور نمی تواند نزدیک شود، به صورت دائم در مرزهای جنوبی ،شرقی و غربی کشور هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین را رصد می کنیم.

وی با اشاره به اینکه الزام امنیت هوایی کشور ایجاب می‌کند که بیرون از مرزها را هم تحت کنترل و نظارت داشته باشیم افزود : کار معمولی و مداوم شبکه یکپارچه پدافند هوایی در کنار پدافند هوایی سپاه و ارتش با هوشیاری کامل، مرزهای هوایی کشور را رصد می کنند و هر هواپیمایی که به مرزهای هوایی کشور نزدیک شود و طرح پروازی نداشته باشد و یا شناخته شده نباشد مورد اخطار و تذکر لحظه ای شبکه پدافند هوایی قرار می‌گیرد.

الهامی تصریح کرد: اگر هواپیما شناسایی بدهد و مطابق با الگوهای موجود مطابقت داشته باشد اجازه ورود داده می شود و گرنه با واکنش مناسب تخصصی پدافند هوایی مواجه می‌شود و باید از مرز دور شود و این یک کار روتین ، همیشگی و مداوم است.

سیاری با اشاره به اینکه با وجود همه تحریم هایی که برای کشور از پیروزی انقلاب تاکنون وجود داشته در این فشار تحریم خلاقیت و ابتکار جوانان کشور نیز پای کار آمده است و این باور ایرانی بود که اس 300 را مشهور کرد لذا با یک حرکت دیگر می توانیم s۳۰۰ بالاتری را داشته باشیم ، سامانه تلاش در این رزمایش سامانه ای بسیار چابک، دقیق و با برد مناسب است، این توانمندی نشان از دانش و علم بالا در قسمت های مختلف کشور دارد.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهیم خط تولید را نشان دهیم باید اذعان داشت که سامانه های پدافند هوایی زیاد است گفت : همه این سامانه ها حاصل علم و دانش است و به همین راحتی نبوده که مثل یک فشنگ معمولی باشد ، باید تهدید را خوب بشناسیم تا بتوانیم خوب نیازسنجی کنیم. ما تهدیدات را به روز می‌شناسیم و توانمندی دشمنان را می‌دانیم و بر مبنای آن نیازسنجی می کنیم تا به سلاحی که جوابگوی تهدید باشد دسترسی پیدا کنیم ، امروزه تهدید با تهدید دوران دفاع مقدس متفاوت است، ما تهدید را به روز می شناسیم و به روز رصد انجام می دهیم.

سیاری با اشاره به اینکه باید سلاح ها و فناوری ها به روز باشد تا در برابر تهدید بتوانیم ایستادگی کنیم ادامه داد : اگر ما به سمت ساخت سلاح بومی به دست توانمند جوانان کشور نرفته بودیم و دست نیاز به سوی دیگران برای خرید دراز می کردیم، شاید امروز  شاهد حرف های دیگران در خصوص خودمان بودیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار