کد خبر: ۶۷۷۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰ 09 November 2018

خبرگزاری رویترز نوشت: مقام ها و تحلیلگران می گویند که اقتصاد ایران به دلیل رشد قیمت نفت و اختلاف عمیق میان آمریکا و دیگر قدرت ها، از تحریم ها عبور می کند.

رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، افزود: موقعیت ایران به دلیل قیمت بالای نفت و این واقعیت که آمریکا این بار منزوی است، نسبت به پیش از سال 2016 بهتر است.
به نوشته رویترز، از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و برخورد وی با متحدان پیرامون همه چیز از تجارت تا امنیت جمعی، اتحاد گسترده قدرت های جهانی که پیشتر ایران را تحریم کرده بود، از هم گسیخت.
دیگر امضاکنندگان توافق هسته ای ایران شامل اتحادیه اروپا، آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین خروج ترامپ از برجام را محکوم کرده اند و اتحادیه اروپا در حال آماده سازی سازوکار ویژه مالی برای حفظ تبادلات مالی با ایران بدون استفاده از دلار است.
یک دیپلمات دیگر به رویترز گفت: دوره سختی خواهد بود اما اقتصاد ایران به دلایل متعددی مقاومت می کند، از جمله اینکه روسیه تحت تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا است، عربستان مشکلات سیاسی و اقتصادی خود را دارد و (جنگ تجاری) که میان چین و ایالات متحده آغاز شده است.
همچنین «آندرین اسکیلند» تحلیلگر شرکت آماری «فیچ» یادآور شد اگرچه فشارهای آمریکا باعث یک رکود اقتصادی در ایران در سال آینده می شود، اما به دلیل حجم صادرات نفتی ایران که هنوز چشمگیر است، فروپاشی اقتصادی در پیش نخواهد بود.
اسکیلند افزود: بخش مهمی از درآمد ارزهای خارجی تهران حفظ می شود و ایران را قادر می کند که از واردات کالاهای اساسی مهم حمایت کرده و قیمت آن ها را پایین نگه دارد و در نتیجه روند تورم را تا حدی تعدیل کند.
براساس گزارش رویترز، مقام های ایران برای تعدیل آسیب اولیه اقتصادی، گفته اند که احتمال دارد نفت را با تخفیف بفروشند تا خریداران را ترغیب به خرید نفت این کشور کنند.
یک مقام ایرانی در حوزه بازرگانی بین المللی گفت: ممکن است درآمد نفتی کاهش یابد اما همچنان برای اداره کشور کافی است. ما اگر نفت را یک دلار کمتر از قیمت بازار بفروشیم، ده ها خریدار جذب می شوند.
یکی دیگر از اقدامات تقابلی ایران، استفاده از مراکز مبادلات ویژه ارز برای فروش دلار با نرخ پایین تر به واردکنندگان غذا، دارو و دیگر کالاهای اساسی است.
رویترز در پایان این گزارش با اشاره به اینکه ایران با مقاومت و ابتکار چشمگیر از پس تحریم های آمریکا در دوره قبلی برآمد، افزود: دلیلی وجود ندارد که تهران این بار نیز اینگونه عمل نکند.
با وجود برخی سختی ها که مردم ایران متحمل می شوند، این کشور با راه هایی نظیر استفاده از سیستم تهاتری و ارزهای خارجی غیر از دلار، اقتصاد خود را سرپا نگه می دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار