انتخاب محل نامناسب برای فرود بالگرد هلال احمر در کنار یکی از موکب های مسیر همسفران خورشید و زائران حضرت امام رضا(ع) موجب تخریب موکب ها شد اما سخنگوی هلال احمر خراسان رضوی با خونسردی اعلام کرده اتفاقی رخ نداده و دلجویی کردیم.
کد خبر: ۶۷۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵ 10 November 2018

به گزارش تابناک : تعداد بالگردهای امدادی در کشور محدود است و به علت تحریم ها ایران نمی تواند حتی بالگردهای امدادی خریداری کند. البته طی سالهای اخیر مذاکراتی از سوی هلال احمر با چند شرکت خارجی برای خرید بالگردهای سبک و امدادی انجام شده بود اما مشخص نشد نتیجه این مذاکرات به کجا رسید.
به همین علت اکنون هلال احمر مجبور است برای امدادرسانی بالگردهای سنگین و پهن پیکر خود را به پرواز دربیاورد، بالگردهایی که با توجه به وسعتشان نمی توانند در هر عملیاتی مورد استفاده قرار گیرند، یکی از این محدودیت ها برای بالگردهای امدادی هلال احمر، محل فرود است.
در کنار محدودیت های پروازی، تعداد بالگردها نیز محدود است تقریبا توان امدادرسانی به دو حادثه همزمان در یک استان از سوی امداد هوایی هلال احمر امکان پذیر نیست. به طور مثال استان خراسان رضوی دارای یک بالگرد امدادی است که باید در مواقع اضطراری به پرواز دربیاید تا بتواند به سرعت امدادگران را به محل وقوع حادثه برساند.
اما طی 2 روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان میدهد بالگرد هلال احمر برای بازدید مدیرعامل این جمعیت به پرواز درآمده است. همچنین در این ویدئو مشخص است که خلبان برای فرود در مسیر زائران حرم رضوی، مکان اشتباه را بر می گزیند و با فرود در کنار یک موکب موج تخریب این موکب می شود.
در این حادثه یک موکب به کامل تخریب شد و به موکب دیگر نیز خسارت هایی وارد شد؛ اتفاقی که مشخص نیست به چه علت رخ داده است و هنوز جای سوال است که چرا مدیرعامل جمعیت هلال احمر برای بازدید شخصی بالگرد را به پرواز دراورده است،بالگردی که می بایست برای امدادرسانی به حادثه دیدگان در حالت آماده باش باشد و هم اینکه مشخص نیست چرا خلبانی که به گفته سخنگوی هلال احمر خراسان رضوی از خلبانان با تجربه محسوب می شود، محل فرود را اشتباه انتخاب می کند.
هلال احمر خراسان رضوی در خصوص این حادثه که می توانست به یک فاجعه ختم شود و جان بسیاری از افراد را به خطر انداخته است، توضیحات مختصری داده و ضمن اعلام اینکه این بالگرد برای بازدید مدیرعامل پرواز نمی کرده، از بررسی علت وقوع حادثه خبر داده است.
نکته قابل تامل در این حادثه این است که نیروهای امدادی خود حادثه ساز شده اند و این اتفاق گویا در هلال احمرد در حال عادی شدن است چند سال پیش نیز یکی از خودروهای هلال احمر هنگام رژه تعدادی از مردم را زیر گرفت.
متن توضیحات هلال احمر به شرح زیر است:
پیرو انتشار خبری در آن رسانه با تیتر«بالگرد ریس هلال احمر سبب ویرانی موکب ها شد!» لطفا نسبت به انتشار توضیحات زیر اقدام بفرمائید:

در مورد انتشار ویدیویی از فرود بالگرد جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی در نزدیکی موکب های عزاداران مسیر پیاده روی زائران حضرت امام رضا(ع)، موارد زیر به اطلاع آن رسانه محترم می رسد:

اولا بر خلاف آنچه در خبر منتشر شده، رئیس – مدیرعامل- هلال احمر استان داخل بالگرد حضور نداشته و این بالگرد حامل اعضای تیم امداد هوایی استان بوده که هر سال برای امدادرسانی در‌ حوادث احتمالی در مسیر تردد زائران پیاده حضرت رضا(ع) مستقر می‌شوند.

نکته دیگر اینکه تشخیص محل فرود از وظایف خلبان است که خلبانان مجرب تیم امداد هوایی هلال احمر با وجود سالها سابقه و آمادگی بالا و تجربه حضور در صحنه های عملیاتی کمتر دچار خطا و بروز سانحه می شوند و کارنامه پروازی آنها این موضوع را تایید می کند. درعین حال بررسی دقیق تر موضوع این حادثه سهوی، توسط تیم ارزیاب شامل متخصصان امدادی و امداد هوایی‌ آغاز شده است.

همچپنین شب گذشته برای بررسی موضوع نماینده مدیرعامل و گروهی از مسئولان امدادی استان به محل حادثه در حوالی ملک‌آباد (زمان آباد) اعزام و از زائران و موکب داران عزیز دلجویی و تصمیم های لازم برای جبران خسارات اتخاذ شد.

در پایان ضمن عذرخواهی بابت وقوع این موضوع ،از همه دست اندارکاران و موکب داران مسیرها درخواست میشود نسبت به رعایت نکات فنی و ایمنی و در برپایی موکب ها و داربست ها حساسیت بیشتری به خرج دهند.با توجه به هشدارهای مکرر هواشناسی درباره شرایط جوی منطقه در صورت بروز طوفان ،احتمالا خسارت ها از آنچه در این حادثه سهوی پیش آمد،بیشتر خواهد بود.

شایان ذکر است طرح همسفران خورشید ۵ در استان خراسان رضوی از نهم آبان ماه جاری در ۱۱۴ پایگاه امدادی برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی آغاز شده و در مجموع تاصبح امروز دوشنبه خدمات امدادی به بیش از 30هزار زائر پیاده حضرت رضا (ع) در محورهای مواصلاتی به مشهد مقدس ارائه شده است‌.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار