یک جامعه شناس می گوید : ایجاد ادارات شهرستانی به لحاظ روانی هم برای ساکنان آن شهرستان آرامش خاطر بیشتری ایجاد می کند زیرا احساس کم کاری در آن شهرستان و یا احتمال رفتن حق و حقوق شهرستان به کل استان از بین می رود.
کد خبر: ۶۷۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ 10 November 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / سیاسی ، سالهاست مردم بویراحمد از نبود ادارات شهرستانی رنج می برند'این موضوعی است که فرماندار بویراحمد بارها آن را مطرح کرده و آن را مشکلی بزرگ در مرکز استان می داند.
شاهرح کناری براین باور است حوزه فعالیت دستگاه های بدون اداره شهرستانی آسیب پذیر تر از سایر ادارات است و با اشاره به آشفتگی بازار مرکز استان در تکانه های اقتصادی اخیر ، آن را متاثر از نبود اداره شهرستانی تعزیرات حکومتی و صنعت و معدن می داند.
کناری می گوید: نشست های تنظیم بازار در شهرستان برگزار می شد اما هر دو دستگاهی که باید وضعیت بازار را رسیدگی می کردند دفتر شهرستانی نداشتند و همین مشکلات را دامن زد.
وی می افزاید : سالهاست بعضی از دستگاه های دولتی در بویراحمد اداره شهرستانی تشکیل نداده اند و همین موضوع باعث مشکلات زیادی شده و بسیاری از کارها رو ی زمین مانده است .
کناری ادامه می دهد:طبق قانون در صورت ادغام اداره شهرستان در اداره کل ، آن دستگاه موظف است یکی از معاونت های سازمان را به طور مشخص و با تابلوی مشخص برای پیگیری مسائل شهرستان حذف شده معرفی کند . در حالی که در همه این سالها چنین معاونتی در ادارات کل استان برای شهرستان بویراحمد تشکیل نشده است.
وی یادآوری می کند: ادارات شهرستان ساختمان هایی دارند که بدون متولی رها شده است از سوی دیگر ارباب رجوع و حتی خود مسئولان میان ادارات کل سرگردانند و کسی فرصت پاسخگویی به مسائل انها را ندارد.
 

فرماندار بویراحمد با بررسی موضوع از زاویه دیگری می گوید:باید رئیس اداره شهرستانی در جلسات داشته باشیم تا پیگیر مشکلات و امورات باشند و نگذارند مصوبات شورای اداری شهرستان و سایر جلسات مهم بر روی زمین بمانند.
کناری می افزاید: با توجه به جایگاه شهرستان بویراحمد و مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد و وجود 65 هزارنفر در حاشیه شهریاسوج لازم است ادارات شهرستانی تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، راه و شهرسازی و پست در بویراحمد احیا شوند.
وی ادامه می دهد: نبود ادارات شهرستانی باعث شده مشکلات در حوزه فعالیت این ادارات روز به روز بیشتر شود که اگر متولی ادارات شهرستان بویراحمد مشخص باشد از طریق آنها می توانیم پیگیر امورات باشیم.
قرار بود براساس مصوبه جلسه ایجاد ادارات شهرستانی ،ادارات کل تعزیرات حکومتی، پست، صنعت ، معدن و تجارت،راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی از اول آبان ماه نسبت به ایجاد اداره شهرستانی در بویراحمد اقدام کنند.
نزدیک به یک ماه از صدور این مصوبه می گذرد اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
احیای ادارات شهرستانی زمانی به مطالبه تبدیل شد که فرمانداران در نشست های شورای برنامه ریزی نسبت به نادیده گرفتن اولویتهای شهرستانهای خود گلایه کردند که استاندار از فرمانداران خواست از طریق مدیران شهرستانی طرحها و برنامه هایشان را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارایه دهند و پیگیر تصویب و جذب اعتبار برای شهرستان باشند این در حالی است که تا پیش از آن مدیران شهرستانی در برنامه و ریزی و بودجه بندی تاثیر گذاری خاصی نداشتند.
یک کارشناس مدیریت می گوید: مشارکت دادن مدیران شهرستانی در برنامه ریزی تصمیمی مهم و ارزشمند در عرصه مدیریتی کشور است و باعث پرورش مدیران کارآمدتر می شود اما این موضوع برای شهرستانهایی که مدیر ندارند مشکلاتی ایجاد می کند.
زهرا غریبی می افزاید: فرمانداران بازوان اجرایی دولت هستند اما در همه زمینه ها متخصص نیستند پس لازم است در هرکدام از ادارات یک مدیر کاردان و متخصص داشته باشند که مسائل آن حوزه را پیگیری کند و بازوی فرمانداران باشند.
وی می گوید: مدیران شهرستانی در برنامه ریزی برای حوزه های مختلف ، به مدیران کل مشاوره می دهند و شهرستانی که مدیر ندارد ، مظلوم واقع می شود چون نه مشکلات آن شهرستان به صورت جدی احصا می شود و نه کسی پیگیر رسیدگی به مسائل می شود.
غریبی ادامه می دهد : مدیران شهرستانی علاوه بر اینکه حافظ منافع یک شهرستان هستند جلوی تصمیمات سلیقه ای و گاها غیر کارشناسی و اعمال فشار عوامل خارجی به مدیران کل را نیز می گیرند .
این کارشناس می گوید: مدیر شهرستانی می تواند اهمیت یک موضوع را تشریح و تبیین کند تا مدیر کل آن را جز اولویتهای دستگاه تحت مدیریتش بگذارد و پیگیری کند.
تبعات حذف ادارات شهرستانی همیشه اقتصادی نیست. گاهی حذف این ادارات برای جامعه بار روانی دارد.آنچنان که یک جامعه شناس می گوید : ایجاد ادارات شهرستانی به لحاظ روانی هم برای ساکنان آن شهرستان آرامش خاطر بیشتری ایجاد می کند زیرا احساس کم کاری در آن شهرستان و یا احتمال رفتن حق و حقوق شهرستان به کل استان از بین می رود.
حسین محمدی ادامه می دهد: وقتی شهرستان مدیر داشته باشد پیگیری کم کاری بر ای مدیران و مردم راحت تر است پس نگرانی ها کمتر می شود.
وی اضافه می کند: در استان هایی که ساختار سنتی و عشیره ای دارند معمولا چون مدیران شهرستانی از همان شهرستانها
انتخاب می شوند و شناخت بیشتری نسبت به افراد و اشراف جامع تری بر مسائل منطقه دارند ،قدرت نفوذشان هم بیشتر است و بهتر می توانند اعتماد ارباب رجوع به سیستم اداری را جلب کنند کاری که مدیران کل نمی توانند از پس آن بر نمی آیند.
سوختن فرصتها و سرمایه های شهرستان هم بخشی از تبعات حذف مدیران شهرستانی است که یکی از هنرمندان استان در تشریح این موضوع اشاره ای به ساختمان ارشاد شهرستان بویراحمد می کند و می گوید: این ساختمان که جز بیت المال است قبل از بهره برداری مستهلک شده و سالهاست که حتی یک ریال برای تعیین تکلیف آن اختصاص داده نشده است.
راضیه زاهدی پور می گوید: کتابخانه امام علی قدیمی ترین کتابخانه و میراث فرهنگی شهر یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد در بن بست قرار گرفته و اگر اتفاقی بیفتد باید فقط ایستاد و پودر شدن آن را تماشا کرد تنها به این دلیل که سالهاست خرید چند متر زمین برای ایجاد 'دسترسی ماشین رو' جز اولویتها نبوده است.
وی ادامه می دهد اگر شهرستان اداره داشته باشد دارایی های یک شهرستان اینگونه در معرض تهدید قرار نمی گیرد.
نبود ادارات شهرستانی مشکلاتی را برای مرکز استان ایجاد کرده که معاون عمرانی استاندار نیز بر آن صحه می گذارد و می گوید:این یک ضعف ساختاری و مشکلی کشوری است که شامل حال مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد نیز شده است.
عزیز فیلی می افزاید: این یک ضعف است که شهرستانها همه ادارات خود رادارند و شهرستان مرکز استان از نمایندگی مستقل ادارات کل برخوردار نیست.
وی ادامه می دهد: نبود اداره راه و شهرسازی در شهرستان بویراحمد با این حجم از پروژه های عمرانی منطقی نیست.
باید گفت حذف ادارات شهرستانی اگرچه غیر قانونی نیست اما هر قانونی ممکن است ایراداتی داشته باشد که باید بررسی و آسیب های آن به قانون گذاران منتقل شود تا در جهت تصحیح و ترمیم این قوانین تلاش شود.
حذف ادارات شهرستان های مرکز استان اگر چه گفته شده در راستای چابک سازی صورت گرفته و از حجم ادارات هم کاسته است اما مشکلاتی به همراه داشته که نسبت به مزایایش سنگینی می کند.
اکنون که فرمانداری و استانداری متفق القول بر این باورند که مصلحت در احیای ادارات شهرستان بویراحمد است پیش از برنامه ریزی برای سال 98 تکلیف این ادارات مشخص شود.
گزارش از فاطمه رشیدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار