کد خبر: ۶۷۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 11 November 2018

 آغاز پدیده گردشگری ادبیات به قرن هجدهم میلادی باز می­‌گردد. زمانی که تعدادی از طرفداران ویلیام شکسپیر مکانی را در مرکز شهر لندن به نام مرکز طرفداران شکسپیر نام‌گذاری کردند. در ادامه لرد بایرون یکی از شخصیت­‌های تاریخی انگلیسی با تقلید از افسانه مشهور افرودیته فاصله دو سوی تنگه جهنمی را در ترکیه شنا کرد. در دو قرن اخیر با افزایش نشر کتاب و علاقه روز افزون مردم جهان به مشاهیر ادبی یک تور گردشگری جدید به وجود آمده است که از آن با نام گردشگری ادبیات نام برده می­‌شود. در این نوع از گردشگری، جهانگردانی که عاشق کتاب و مطالعه هستند مقاصد گردشگری خود را بر اساس شهرت و محبوبیت شاعران، نویسندگان و هنرمندان هر سرزمین انتخاب می­‌کنند. به هر صورت طی یک پژوهش جدید در میان گردشگران ادبیات مشخص شده است که چه شهرهایی در جهان در میان طرفداران کتاب بسیار محبوب است. برای آشنایی با این مقاصد گردشگری ما را همراهی کنید

1.ماینز آلمان

هر گردشگری که به کتاب و مطالعه علاقمند است باید حداقل یک بار در عمر خود از شهر ماینز آلمان دیدن کند. این شهر زادگاه یوهانس گوتنبرگ مخترع دستگاه چاپ است. فردی که با نبوغ خلاقانه خود باعث شد که همه ما انسان‌ها بتوانیم با حداقل هزینه به کتاب دسترسی داشته باشیم. گوتنبرگ در قرن پانزدهم میلادی و هنگامی که شهر ماینز یک مکان مهم در امپراتوری مقدس روم بود زندگی می‌­کرد. موزه گوتنبرگ یکی از مهم‌­ترین جاذبه ­های گردشگری این شهر است که درست در رو به روی کلیسای جامع ماینز قرار گرفته است. شما در این جاذبه گردشگری می­‌توانید با تاریخ چاپ و تعدادی از اولین نمونه­‌های دستگاه­‌های چاپ و همچنین زندگی و فعالیت‌­های گوتنبرگ آشنا شوید.

 

 

2. بوینس آیرس، آرژانتین

 

سرانه تعداد کتاب­فروشی­‌های شهر بوینس آیرس بیش از هر نقطه دیگری در جهان است. علاوه بر این، شهر بوینس آیرس دارای 102 فروشگاه است که تنها به فروش کتاب­‌های قدیمی و دست دوم مشغول هستند. یکی از بهترین جاذبه­‌های گردشگری این شهر یک کتاب فروشی به نام ال آتینئو است که زمانی ساختمان آن به عنوان یک سالن نمایش مورد استفاده قرار می­‌گرفت تا اینکه در سال 2000 میلادی به یک کتاب فروشی تبدیل شد. مساحت این کتاب فروشی بیش از 7 هزار متر است. دیگر جاذبه گردشگری شهر بوینس آیرس جشنواره کتاب این شهر است که هر ساله باعث می­‌شود میلیون­‌ها گردشگر از سراسر جهان به آرژانتین سفر کنند. البته نباید فراموش کرد که پایتخت آرژانتین زادگان نویسندگان مشهوری مثل روبرتو آرلت، خولیو کورتازار و آدولفو بیویی کاساریس است.

 

 

3. لندن، انگلیس

 

در لندن جاذبه‌­های گردشگری متنوعی برای طرفداران کتاب وجود دارد. میلتون که نوشته‌­های او را همه خوانده‌­اند در سنت گیلس به خاک سپرده شده است، محل خاکسپاری جان دان در کلیسای جامع سنت پال است و کریستوفر مارلو در دپفورد آرام گرفته است. در محله مشهور وست مینستر که میعادگاه طرفداران شعر است شما می‌­توانید با شاعران سرشناسی مثل چارلز دیکنز و بروینگ آشنا شوید. شما در چلسی می­‌توانید از آثار تاریخی و هنری به جا مانده از اوسکار وایلد دیدن کنید. تور مسافرتی خود را ادامه بدهید تا به میدان هفتم گاف برسید جایی که دکتر جانسون بر روی فرهنگ لغت مشهور خود کار می­‌کرد. بعد از این همه گشت و گذار طرفداران کتاب ممکن است که احساس گرسنگی کنند. برای صرف ناهار به خیابان گریگ در محله سوهو بروید تا در رستورانی غذا میل کنید که زمانی محل حضور ادبای مشهوری مثل مارین آمیس، کلایو جیمز و جولیان بارنز بوده است. اکنون زمان آن رسیده است تا چند کتاب جذاب و مفید بخرید. در این شهر صدها کتاب فروشی بزرگ و کوچک وجود دارد، اما اگر دوست دارید که کتاب دست دوم بخرید به جاده چرینگ کراس بروید.

 

 

4. پاریس، فرانسه

 

در شهر پاریس جاذبه‌­های گردشگری متنوعی برای کتاب­‌خوان‌ها وجود دارد. شما در پلاک 102 بلوار هوسمان می­‌توانید از خانه­‌ای دیدن کنید که زمانی محل سکونت مارسل پروست بوده است و تعدادی از بی‌نظیرترین آثار او در آن نوشته شده است. بعد از بازدید از این جاذبه گردشگری به سمت گورستان­‌های پیر لاشیاس، مونتمارتی و مونتپارانسی بروید تا از محل دفن افراد سرشناسی مثل اوسکار وایلد، ژان بودریار، امیل زولا و صادق هدایت بازدید کنید. شاید جالب باشد که بدانید در قرن نوزدهم میلادی شهر پاریس به پایتخت نویسندگان و شاعران دنیا تبدیل شد و صدها هنرمند سرشناس برای زندگی و کار به اینجا مهاجرت کردند. این روند تا نیمه اول قرن بیستم ادامه یافت و نویسندگان بزرگی مثل ارنست همینگوی، اسکات فیتز جرالد به اینجا آمدند تا کار و زندگی کنند و البته به هم صنفان خود نزدیک باشند. به هر صورت این شهر پر است از جاذبه­‌های گردشگری ادبیات که شما باید در تور فرانسه خود از آنها دیدن کنید.

 

 

5. توکیو، ژاپن

 

شهر توکیو یکی دیگر از مقاصد گردشگری منتخب طرفداران کتاب است. این شهر از قرن هفدهم میلادی به یک نقطه کانونی در علم و ادبیات جهان تبدیل شده است و محل زندگی چندین نفر از بهترین نویسندگان معاصر جهان است. شما در اینجا می­‌توانید با کارهای تحسین‌برانگیزی از ناتسومی سوسیکی، یکیو میشیما و البته نویسنده بزرگ چند سال اخیر هارئوکی موراکامی آشنا شوید. اگر کتاب بعد از تاریکی موراکامی را خوانده باشید قطعا به ادبیات ژاپن و جهان تحسین‌برانگیزی که توسط نویسندگان این کشور خلق شده است علاقمند شده‌اید. در این شهر چندین کتاب فروشی و موزه مرتبط با ادبیات وجود دارد و شما در تور مسافرتی خود می‌­توانید از آنها دیدن کنید.

 

 

6. رم، ایتالیا

 

زمان آن رسیده است تا شما از کتابخانه­‌های بسیار زیبا و دیدنی سرزمین سزارها و امپراتورهای روم دیدن کنید. اگر دوست داشته باشید شما در شهر روم می‌­توانید به تور کتابخانه‌­های کاساناتنسی که توسط کتابخانه موسسه ملی باستان‌شناسی برگزار می‌­شود بپیوندید و از کتابخانه­‌های عظیمی مثل کتابخانه واتیکان، آنجلیکا و والیسیانا دیدن کنید. علاوه بر این شما در تور مسافرتی خود در سرزمین نویسندگان رومانتیک می‌­توانید از کافه گریکو دیدن کنید که در قرن نوزدهم میلادی میزبان شاعران بزرگی مثل دیکنز و لرد بایرون بوده است. جاذبه گردشگری دیگری که شما باید از آن دیدن کنید گورستان پروتستان است که محل خاکسپاری چندین نویسنده مشهور است و یک موزه دیدنی نیز در آن وجود دارد.

 

 

7. نیویورک، آمریکا

 

شهر نیویورک را بزرگترین پایتخت نویسندگان در قرن بیستم دانسته‌­اند. در این شهر چندین مرکز هنری و موزه وجود دارد که هر کدام یک جاذبه گردشگری متفاوت برای طرفداران ادبیات هستند. هتل چلسی مکانی است که که جک کریوآک کتاب مشهور در جاده را نوشت و محل اقامت نویسندگان مشهوری مثل آرتور میلر، آلن گینسبرگ و تسیس ویلیامز بوده است. در محله سنت تامپسون شما می­‌توانید از کافه‌­ای بازدید کنید که دیلان تومان آخرین شب زندگی خود را سپری کرد. در این شهر صدها کتابفروشی مختلف وجود دارد که هر کدام چند روز یک بار میزبان یکی از مهم‌ترین نویسندگان جهان هستند که برای معرفی و هم‌خوانی کتاب برای علاقمندان به آنجا می­‌روند. اگر دوست داشته باشید می­‌توانید در بخشی از تور مسافرتی خود در یکی از این رخدادهای فرهنگی شرکت کنید.

 

 

8. دوبلین، ایرلند

 

شهر دوبلین یک مقصد گردشگری مشهور در میان طرفداران ادبیات است که از آن با نام شهر نویسندگان یاد می­‌شود. برای شروع گشت و گذار در میان جاذبه­‌های گردشگری دوبلین از کتابخانه کالج ترینیتی دوبلین شروع کنید که محل نگهداری نسخه­‌های ابتدایی و بی‌نظیری از آثار کلاسیک ادبیات جهان است. از کتابخانه مارش بازدید کنید که در سال 1707 میلادی، یعنی سیصد سال پیش بنیاد نهاده شده است. اگر دوست دارید تعدادی از شاهکارهای هنر و ادبیات جهان اسلام و شرق را ببینید به کتابخانه مشهور چستر بیوتی بروید. بعد از این گشت و گذار شگفت‌انگیز زمان آن رسیده است تا به کتابفروشی­‌های کلاسیک دوبلین سر بزنید و تعدادی از بهترین کتاب­‌های جهان که توسط نابغه‌­ترین اساتید ادبیات نوشته شده است را بخرید و ره‌آورد تور مسافرتی خود کنید.

 

 

9. شیراز، ایران

 

شاید فکر کنید که گردشگران ادبیات فقط در میان شهرهای بزرگ اروپایی که محل پیدایش ادبیات کلاسیک غرب بوده است به گشت و گذار می‌پردازند. اما باید بدانید تعداد بسیار زیادی از آنها یک عشق عمیق به شهر شیراز دارند که برای نزدیک به دو هزار سال کانون ادبیات و فرهنگ مکتوب ایران بوده است. شیراز شهر شاعران پارسی است و تعدادی از بزرگترین شخصیت­‌های هنری مثل سعدی، حافظ و خواجوی کرمان عمر خود را در این شهر طی کرده‌­اند. تور شیراز خود را با گشت و گذار در باغ‌­های مشهور حافظیه و سعدیه شروع کنید و در آنجا با این دو شاعر بزرگ آشنا شوید و با دیگران علاقمندان ادبیات پرگهر ایران که از سراسر جهان به این شهر سفر می­‌کنند آشنا شوید. جاذبه‌­های گردشگری شیراز البته بسیار متنوع­‌تر از آنی است که فکر می‌­کنید. در این شهر کتابخانه­‌های تارخی، مساجد زیبا و عمارت­‌های متنوعی وجود دارد که نمونه کامل هنر معماری ایرانی هستند.

 

 

10. استکهلم، سوئد

 

شهر استکهلم زادگاه تعدادی از بزرگترین نویسنده‌­های جهان مثل استرینبرگ و ایویند جانسون بوده است. با این وجود باید اعتراف کرد که در سال‌های اخیر اینجا به مرکز فرهنگی کتاب دوستان اسکاندیناوی تبدیل شده است. یکی از نویسندگان بزرگی که اکنون در این شهر زندگی می‌­کند استیگ لارسون است که به سبب نوشتن سه گانه دختری با خالکوبی اژدها یک شهر جهانی یافت. موزه شهر استکهلم دیگر جاذبه گردشگری این شهر است که شما در آن می­‌توانید از آثار مکتوب و تاریخی متعددی دیدن کنید. دومین جاذبه گردشگری که علاقمندان کتاب باید از آن بازدید کنند کتابخانه ملی سوئد است که محل نگهداری هزاران جلد از کتاب­‌های قدیمی سوئد، اسکاندیناوی، اروپا و جهان است. اگر از طرفداران ادبیات حماسی اسکاندیناوی هستید باید بدانید که اینجا همان جایی است که شما در آن می­‌توانید با همه افسانه‌­های تاریخی و داستان­‌های اساطیری شمال اروپا آشنا شوید.

 

 

11. سنت پترزبورگ، روسیه

 

از شهر سنت پترزبورگ به عنوان پایتخت فرهنگی امپراتوری روسیه و روسیه مدرن یاد می­­‌شود. این شهر خانه تعدادی از بزرگترین نویسندگان روس مثل لرمونتوف، تولستوی و ناباکوفل بوده است. شما اگر دوست داشته باشید در بخشی از تور روسیه خود می­‌توانید در تور ادبیات سنت پترزبورگ شرکت کنید و از مکان‌­هایی دیدن کنید که داستایوفسکی برای روایت داستان رودین راسکولنوکوف در کتاب جنایت و مکافات آنها را به تصویر کشیده است. جاذبه گردشگری دیگری که شما در این بخش از تور مسافرتی خود باید از آن دیدن کنید موزه پوشکین است که از اون به عنوان پدر شعر روسیه یاد می‌شود. باید بدانید که در این شهرها تورهای گردشگری ادبیات مختلفی برگزار می­‌گردد که هر کدام با یکی از کتاب­‌های مشهور ادبیات روسیه مربوط است. پس سعی کنید آنها را از دست ندهید و یک تجربه متفاوت از تور مسافرتی روسیه را برای خود بسازید.

 

 

12. زوریخ، سوئیس

 

در سال­‌هایی که جنگ‌های اول و دوم جهانی تمام اروپا را فراگفته بود شهر زوریخ به یک محل ایده‌آل برای نویسندگان و هنرمندان پیشروی قاره اروپا تبدیل شد. جیمز جویس در سال 1915 میلادی به این جا آمد و پس از مرگ در سال 1941 در زوریخ به خاک سپرده شد. به غیر از گورستان تاریخی شهر، دومین جاذبه گردشگری زوریخ کافه اودیون است که مکان مورد علاقه هنرمندانی مثل استفان زویگ، ولادمیر لنین، برتولد برشت و هرمان هسه بوده است. توماس مان نویسنده مشهور دیگری است که برای سال‌ها در این شهر زندگی کرده است. اینجا همچنین محل زاییش مکتب هنری دادائیسم می­‌باشد که در لحظه آغاز با شعرهای تریستا تزارا، هیوگو بال و امی همینگز به فرهنگ جهان معرفی شدند.

 

 

13. بوستون، آمریکا

 

در همین ابتدا یک نکته جالب در مورد شهر بوستون باید بگوییم. از این شهر با لقب آتن آمریکا در ادبیات این کشور یاد می­‌شود چرا که یک مرکز ادبی مهم در قرن نوزدهم میلادی بوده است. نویسندگان بزرگی مثل رالف والدو امرسون، ناتانیل هاوثورن، اولیور وندل هولمز و هنری وادسثورث لانگفلو بخش عمده زندگی خود را در این شهر سپری کردند. دیگه جاذبه گردشگری شهر بوستون جشنواره سالیانه کتاب این شهر است که هر ساله باعث جذب میلیو‌ ها گردشگری به این شهر می­‌شود. کتابخانه عمومی شهر سومین جاذبه گردشگری مهم ادبیات بوستون است که شما در آنجا می­‌توانید با تعدادی از مهم‌­ترین آثار فرهنگی و ادبی آمریکا آشنا شوید.

 

 

14. ونیز، ایتالیا

 

این انتخاب ما اصلا جای هیچگونه تعجبی ندارد. این شهر محل تولد و زندگی پتراک است که در قرن چهاردهم میلادی زندگی می­‌کرده است. اولین جاذبه گردشگری که باید از آن بازدید کنید موزه گولدونی است است که محل نگهداری تعداد زیادی از مهم‌­ترین شاهکارهای هنری و ادبیاتی است که در این شهر خلق شده است. کافه فلورین دومین جاذبه گردشگری است که شما باید از آن بازدید کنید. این کافه بیش از یکصد سال است که محل رفت و آمد بزرگترین نویسندگان جهان است. کتابخانه بایبولیوتیکا مارسیانا که در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده سومین مکانی است که باید در تور مسافرتی ونیز خود از آن دیدن کنید. البته کتابفروشی‌های این شهر را نیز هرگز نباید از دست بدهید.

 

 

15. سان فرانسیسکو، آمریکا

 

در دهه 1950 میلادی شهر سان فرانسیکو به یک مکان محبوب در میان هنرمندان و نویسندگان غرب آمریکا تبدیل شد و حتی تعداد زیادی از نویسندگان مشهور جهان مدتی را در این شهر سکونت داشتند. کنث رکسورث تعداد زیادی از شاعران جوان مثل آلن گینسبرگ را در اینجا به دور یکدیگر جمع کرد. در سال 1953 میلادی کتابفروشی بسیار معروف نورهای شهر توسط لارنس فرلینگتی افتتاح شد و به محل عرضه مهم‌­ترین آثار ادبی جهان مبدل شد. به هر صورت در این شهر جاذبه‌­های گردشگری متنوعی مثل موزه بیت وجود دارد که شما در آن می­‌توانید با این دوره ادبی پر شکوه که از نیمه دوم قرن بیستم آغاز شده است بازدید نمایید. در تور مسافرتی خود هرگز بازدید از کافه وسویو را و نوشیدن قهوه در آنجا را از دست ندهید.

 

برچسب ها: شهر ، گردشگری ، کتاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار