از تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی به‌دست امام راحل در کشور مدت‌هاست که می‌گذرد و سوالی که مطرح است اینکه این سازمان چه میزان در این سال‌ها توانسته به‌دغدغه‌های معمار کبیر انقلاب و پس از ایشان مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشانند.
کد خبر: ۶۷۸۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸ 11 November 2018

به گزارش تابناک : پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در اول تیرماه سال 60، نهادی منسجم، مستقل و وابسته به‌ولایت فقیه، با عنوان نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی به‌منظور پرداختن به‌امر تبلیغات به‌وجود آمد که نهایتا در چهارم فروردین ماه سال 68 به‌فرمان حضرت امام به‌سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام یافت.

پس از امام، مقام معظم رهبری نیز همواره در دوره‌های مختلف بر اهمیت وجود این نهاد ارزشی و رسالتی که در زمینه تبلیغ دارد تاکید داشتند، به‌طوری که مرداد ماه سال جاری در حکم انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کردند: سازمان تبلیغات اسلامی یکی از مهم‌ترین رویش‌های انقلاب اسلامی است که با تصمیمی روشن‌بینانه و ژرف‌نگرانه با هدف تبلیغ و عرضه‌ اندیشه‌ تابناک اسلام ناب محمدی (صلوات‌الله علیه و آله) به‌جامعه‌ انقلابی به‌ویژه جوانان جویای حقیقت و معرفت، شکل گرفت.

ایشان در این حکم، رسالت این سازمان را تبیین و عرصه فکر، فرهنگ و معارف اسلامی با توجه به‌نیازهای روز با نوآوری در ادبیات و روش‌ها به‌گونه‌ای که بر جان و دل مخاطبان بنشیند و وجود آنان را از کوثر حقیقت دین سیراب کند، دانستند.

همچنین رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از این حکم رسالت دیگر این سازمان را رصد و مقابله هوشمندانه با تهاجمات فکری، فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان دین، انقلاب و کشور دانستند و در پایان رئیس جدید را به‌تقوای الهی و سعه صدر و استفاده از ظرفیت‌های موجود و جذب همکاران فهیم و پرانگیزه و بهره‌گیری از اندیشه‌ها، روش‌ها و ابزارهای کارآمد و مؤثر توصیه کردند.

به‌طور حتم این نهاد در خراسان رضوی به‌ویژه شهر مقدس مشهد از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است، چراکه مشهد پایتخت معنوی کشور و بزرگ‌ترین کلان شهر مذهبی جهان محسوب می‌شود و سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی را پذیرا است.
نکات گفته شده ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای این کلان شهر مذهبی ایجاد کرده که می‌توان با بهره‌گیری از«تبلیغات» که رسالت نخستین سازمان تبلیغات اسلامی است، با استفاده صحیح از هیات‌های مذهبی، کانون‌های فرهنگی- تبلیغی و انجمن‌های اسلامی زیرنظر این نهاد، از این ظرفیت‌ها برای اشاعه فرهنگ رضوی بهره گرفت.

به‌طور حتم مشهد این ظرفیت را دارد که مفاهیم انقلاب را تقویت کند، با بهره‌گیری از فرهنگ ناب رضوی نه‌تنها موجبات خنثی‌سازی تبلیغات سوء دشمنان نظام را فراهم کند که برنامه‌های آن برای سایر استان‌های کشور نیز ترویج فکری- فرهنگی پیدا کند.

سازمان تبلیغات یکی از نهادهای فرهنگی موثر در تحقق این امر است و رسیدن به‌این نقطه مطلوب می‌طلبد، مدیریت تبلیغات اسلامی این استان به‌درستی آگاه به‌این ظرفیت‌ها و آشنا به‌نقاط حساسی که مورد توجه دشمنان است، باشد.

در این مجموعه علاوه بر آشنایی به‌زبان جوانان باید جرأت ریسک‌پذیری وجود داشته و بتواند با قالب‌شکنی راهی باز کند برای ایجاد ارتباط با آن دسته از افراد جامعه که کمتر مورد توجه بوده‌اند، بهره‌گیری از هنر تبلیغات که بالاترین و ظریف‌ترین هنر محسوب می‌شود دغدغه رهبری معظم انقلاب که همان اشاعه فرهنگی رضوی است باید در این مجموعه تحقق بخشد.

ظرفیت های تبلیغات اسلامی در مشهد

یکی از کارشناسان تبلیغات دینی در خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص ظرفیت‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان، گفت: مشهد مقدس به‌عنوان پایتخت معنوی کشور و به‌فرموده امام راحل مرکز ایران، دارای بزرگ‌ترین ظرفیت و آن هم وجود امام هشتم(ع) به‌عنوان عالم آل محمد است.

حجت‌الاسلام اسدالله اسدی ادامه داد: وصف عالم بودن برای صاحب این قبر شریف یکسری الزاماتی برای مدیران فرهنگی به‌ویژه مدیران فرهنگی با صبغه دین ایجاد کرده که بتوانند از علوم اهل بیت خاصه امام رضا(ع) در پیشبرد معارف رضوی و سبک زندگی این حضرت برای مشهد در مرحله اول و پس از آن کشور استفاده کند.

وی حضور اهل سنت و دیگر مذاهب اسلامی را از جمله ظرفیت‌های مشهد دانست و بیان کرد: نهادهای فرهنگی استان باید بتوانند از این ظرفیت در راستای تحقق وحدت امت اسلامی استفاده کنند.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی بیان کرد: وجود دومین حوزه علمیه کشور به‌عنوان مهد تعلیم و تربیت دینی برای پاسداشت معارف دینی و تبلیغ دین اسلام ظرفیت دیگری است که سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند با بهرهگیری از آن با تربیت مبلغ مورد نیاز جامعه امروز به‌ویژه جوانان، پاسخگوی سوالات و شبهات به‌ویژه آنچه که مورد هجمه دشمنان قرار گرفته، باشد.

حجت‌الاسلام اسدی سومین ظرفیت مورد استفاده سازمان تبلیغات در مشهد را وجود مراکز علمی- دانشگاهی و پژوهشگاهی دانست و بیان کرد: گستره بسیار بالای علم و دانش در این شهر و وجود دانشگاه‌ها و مراکز بزرگ پژوهشی ظرفیت بالا و ارزشمندی است برای یک نهاد تبلیغی دینی.

وجود 1300 مسجد در شهر مشهد

وی هیئات مذهبی و مساجد را دیگر ظرفیت مشهد خواند و بیان کرد: امروز در مشهد قریب به 1300 مسجد وجود دارد که به‌دست روحانیون و مبلغان مدیریت فرهنگی و دینی می‌شوند و این نهاد که البته خواستگاه هیئات مذهبی نیز بوده، محل رجوع خداجویان است.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در پاسخ به‌اینکه اداره کل تبلیغات اسلامی استان تا چه میزان توانسته از این ظرفیت‌ها برای تبلیغ و عرضه اندیشه رضوی بهره گیرد؟؛ تصریح کرد: البته در یک جمله نمی‌توان به‌این پرسش پاسخ گفت و برای اینکه وضعیت موجود را با وضعیت مطلوب مورد بحث قرار دهیم باید به‌پیشینه و ظرفیت همراهی سایر دستگاه‌ها و موانعِ پیش‌رو توجه کنیم.

حجت‌الاسلام اسدی ضمن تاکید بر اینکه فرهنگ یک موضوع چند جانبه است؛ خاطرنشان کرد: اصولا در کشور ما مدیریت فرهنگی به‌معنای اینکه دارای یک قرارگاه فرهنگی باشیم، نیستیم و در رابطه با فرهنگ سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی نظیر آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و سازمان‌های مردم نهاد حضور دارند، بنابراین اداره کل تبلیغات اسلامی متولی امر فرهنگ در جامعه نیست، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک نهاد فرهنگ‌ساز و نه مجری فعالیت فرهنگی با صبغه دینی انجام دهد، چراکه توان مالی و پرسنلی کافی ندارد.

وی با بیان اینکه رسیدن به‌وضعیت مطلوب منوط به‌همکاری همه دستگاه‌ها است؛ اضافه کرد: قطعا از وضعیت مطلوب دینی، فرهنگی و شاخصه‌هایی که مد نظر رهبری معظم انقلاب است عقب هستیم، اما راز عقب ماندگی را باید در اتاق فکر و هیات‌های اندیشه‌ورز جستجو کنیم.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی تاکید کرد: چنانچه اداره کل تبلیغات اسلامی استان بتواند قرارگاه فرماندهی فرهنگی را کلید بزند بسیاری از خلاء‌های موجود رفع می‌شوند.

نشانه ای برای خانه تکانی

حجت‌الاسلام اسدی در ادامه سخنان خود درخصوص رسالت این سازمان در خصوص تبیین و عرضه فکر و فرهنگ اسلامی با توجه به‌نیازهای روز و عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی استان در این رابطه؛ گفت: رهبر معظم انقلاب سکان‌دار این نهاد ارزشی را یک روحانی جوان دهه 60 انتخاب کردند و این پیام رسایی بود به‌مدیران این نهاد برای یک خانه تکانی تا این‌گونه بتوانند کارشناسان خود را متناسب با نیاز جوان و جامعه امروز انتخاب و تقویت کنند.

وی افزود: لازمه تحقق این امر در استان این است که مدیر جدید باید با تعامل سایر مراکز فرهنگی بتواند در تربیت مبلغان جوان که با مفاهیم مورد نیاز جوانان آشناترند کوشاتر از قبل باشد تا حرکت به‌سمت معنویت‌گرایی از مشهد تغذیه شود. 

نگاه قشری نگری باید از سازمان تبلیغات اسلامی حذف شود

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص نقاط ضعف و قدرت سازمان تبلیغات اسلامی استان؛ گفت: سازمان تبلیغات اسلامی باید درخصوص کارشناسان و به‌روزرسانی و افزایش اطلاعات این افراد تجدیدنظر کند، به‌این معنا که افرادی که مشغول سیاستگذاری هستند باید بیش از این وارد حوزه‌های اجتماعی و مردمی و جوانان شوند و نگاه قشری نگری از این نهاد حذف شود و مخاطب سازمان عامه مردم به‌ویژه عامه جوانان باشند و نه‌گروه‌های خاص مسجدی و هیاتی.

حجت‌الاسلام اسدی با اشاره به‌اینکه باید با ادبیات جدید بتوانیم قالب‌شکنی کنیم؛ عنوان کرد: این قالب‌شکنی می‌تواند فرصتی باشد برای جذب سایر افراد جامعه که کمتر با ما در ارتباط بودند.

وی وجود نیروی‌های جوان تبلیغی هم در دانشگاه و هم حوزه را جزو نقاط قوت سازمان تبلیغات استان دانست و ادامه داد: البته باید زمینه تربیت آنانی را که آشنا به‌ادبیات جوانان هستند را فراهم کنیم.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود تبلیغ را امری چند بعدی خواند و ابزار و مخاطب را عناصری دانست که در مفهوم تبلیغ گنجانده شده است.

حجت‌الاسلام اسدی بیان کرد: یکی از نقاط ضعف موجود در سازمان تبلیغات این است که تبلیغات به‌صورت فصلی صورت می‌گیرد به‌این معنا که در ماه محرم و صفر تبلیغ انجام می‌شود و به‌محض پایان این دو ماه چرخه تبلیغات ما افت می‌کند.

وی اضافه کرد: چنانچه بخواهیم تبلیغی پویا داشته باشیم باید این چرخه دائمی باشد.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی بیان کرد: همچنین نقطه ضعف دیگر این است نیازهای مخاطب را شناسایی نمی‌کنیم، امروز جامعه در بحث خانواده مشکل مفهومی دارد و حملاتی که به‌کانون خانواده از سوی دشمنان می‌شود در حال تقدس‌زدایی از این نهاد است، بنابراین این مسئله می‌طلبد که بعد از محرم و صفر به‌این سمت حرکت کنیم.

نیروی جدید باید جوان، بومی و آشنا به مسائل استان باشد

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی تاکید کرد: نیروی جدید که باید برای پست ریاست سازمان تبلیغات اسلامی این استان انتخاب شود باید یک روحانی جوان، بومی، آشنا به‌مسائل استان، مورد قبول شخصیت‌های علمی و معنوی شهر و دارای تجربه کار سیاست گذاری تبلیغی باشد.

جایخالی استفاده از خردجمعی در سازمان تبلیغات اسلامی

در ادامه یکی دیگر از کارشناسان مذهبی درخصوص ظرفیت‌های اداره کل تبلیغات اسلامی و میزان موفقیت این سازمان در بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، گفت: درخصوص این مسئله نمی‌توان یک نگاه صفر یا صدی داشت، اما می‌توان گفت، میزان موفقیت‌های سازمان در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها امیدوارکننده نبوده و آن خروجی که باید داشته باشد را نداشته است.

حجت الاسلام واعظ موسوی با تاکید بر این موضوع که متاسفانه در کشور افرادی را بر مدیریت فرهنگ و اقتصاد کشور گذاشته‌ایم که بهتر از آنان هم وجود دارد؛ متذکر شد:  یکی از نقاط ضعف دیگری که هم در سازمان تبلیغات اسلامی و هم دیگر سازمان‌ها وجود دارد، این است که از خرد جمعی استفاده نمی‌شود، او چنانچه گاهی اوقات جلسات شورایی تشکیل می‌شود بیشتر تشریفاتی هستند و نتایج این جلسات تبدیل به‌قانون و در نهایت اجرا نمی‌شود.

وی بهره نگرفتن از ایده‌های تازه توسط ایده‌پردازان را یکی دیگر از نقاط ضعف این سازمان خواند و تصریح کرد: این سازمان باید به‌سراغ انسان‌های خلاق و ایده‌پرداز برود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به‌اینکه سازمان‌های ما فاقد اتاق فکرهایی متشکل از افراد خُبره هستند؛ خاطرنشان کرد: همین عوامل سبب می‌شود هم در تبلیغات اسلامی و هم دیگر سازمان‌ها، فعالیت‌های تکراری و فرعی صورت گیرد نه اقدامات ارزشی و اصالت‌دار.

حجت الاسلام واعظ موسوی با تاکید بر اینکه کمبودهایی در سازمان تبلیغات اسلامی به‌وضوح مشاهده می‌شود؛گفت: وقتی در مشهد که پایتخت معنوی کشور است هیچ اثر قابل قبولی مشاهده نمی‌کنیم، قطعا نتیجه می‌گیریم که فعالیت خاصی صورت نمی‌گیرد.

شناخت وعظ و خطابه ویژگی مهم در انتخاب مدیران تبلیغات اسلامی

حجت الاسلام واعظ موسوی در خصوص نقاط قوت این سازمان بیان کرد: متاسفانه در 40 سال گذشته عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی امیدوارکننده نبوده است و کسانی ریاست این سازمان را برعهده گرفته‌اند که به‌طور حرفه‌ای منبری و واعظ نبوده‌ و به‌طور کلی جنس کار را نمی‌شناختند.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی تاکید کرد: معتقدم افرادی که تاکنون ریاست این سازمان را برعهده داشتند و در امر تبلیغات دینی تصمیم‌گیری می‌کردند صلاحیت این کار را نداشتند.

وی گفت: فردی باید تصدی این سازمان در استان را بر عهده گیرد که واعظ و سخنور حرفه‌ای باشد تا منبرهای موجود ارتقا یابند.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: چنانچه درصدد هستیم، منبرها اثرگذار و سطح‌شان افزایش یابد، نیاز به‌چنین فردی در سازمان تبلیغات اسلامی داریم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار