مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد همزمان با بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های این اداره کل را در ایام بزرگداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» تشریح کرد.
کد خبر: ۶۷۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ 14 November 2018

«رقیه دوست فاطمی‌ها» با اشاره به شعار هفته کتاب سال جاری بیان كرد: تلاش مجموعه کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد در این راستاست که شعار هفته کتاب 97 یعنی «حال خوش خواندن» را در میان اعضا و مراجعان کتابخانه‌ها محقق کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های متنوع فرهنگی کتابخانه‌های عمومی یزد در هفته کتاب، گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که از اوایل مهرماه سال جاری در استان صورت گرفت، برنامه‌های متنوعی برای اجرا در هفته کتاب و کتابخوانی در سطح استان و شهرستان‌ها هدف‌گذاری شد که همزمان با آغاز این هفته در دستور کتابخانه‌های استان قرار گرفته است.

دوست فاطمی‌ها به برخی از برنامه‌های شاخص ایام گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در استان یزد اشاره کرد و گفت: در نخستین روز از هفته کتاب، صبح شنبه 19 آبان نشست با هم‌خوانی کتاب «رهبر دارالعباده» اثر محمدعلی جعفری، نویسنده جوان و مطرح یزدی در قالب طرح «یک داستان تازه؛ یک استکان چای تازه» در جوار آرامگاه سومین شهید محراب، حضرت آیت‌الله صدوقی برگزار شد و بدین‌ترتیب همکاران کتابدار استان، با ادای احترام به مقام شامخ این شهید عزیز فعالیت‌های خود در هفته کتاب را آغاز کردند.

وی ادامه داد: از دیدار برنامه‌هایی که در آغاز هفته کتاب به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار شد، نهمین نشست آموزشی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های و ادارات استان بود که با موضوع «اخلاق حرفه‌ای در روابط عمومی» در کتابخانه دکتر جوادی یزد به اجرا درآمد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به تشریح برنامه‌های در پیش روی اداره متبوع خود نیز پرداخت و گفت: در روز بیست و سوم آبان‌ماه، نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی «آب و کتاب» با حضور دکتر محمدحسین پایلی یزدی، استاد برجسته جغرافیای کشور و جمعی از کارشناسان حوزه آب در سالن اجتماعات کتابخانه دکتر جوادی برگزار می‌شود و اساتيد حاضر در این نشست به معرفی کتاب‌هایی در حوزه آب و راه‌های برون‌رفت از بحران کم‌آبی در استان خواهند پرداخت.

وی به برنامه‌های روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان یزد نیز اشاره و بیان کرد: همزمان با 24 آبان همایش عمومی دوچرخه‌سواری از ساعت 6:30 صبح پنج‌شنبه از میدان آزادی یزد آغاز می‌شود و دوچرخه‌سواران حاضر در این همایش، تا محل کتابخانه عمومی امام علی(ع) یزد واقع در بلوار دانشجو رکا‌ب خواهند زد.

دوست فاطمی‌ها ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این روز، آغاز به کار نخستین پایگاه منتخب کتاب‌ و کتابخوانی زندان‌های کشور در ندامتگاه مرکزی یزد است که این برنامه با مشارکت ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و زندان‌های استان یزد اجرا خواهد شد.

این مقام فرهنگی استان همچنین از عضویت رایگان تمامی کتابخانه‌های عمومی استان در روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار خبر داد و گفت: مردم شریف استان می‌توانند در روزهای 24 و 26 آبان با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر و یک قطعه عکس، با مراجعه به هریک از کتابخانه‌های عمومی استان به عضویت رایگان کتابخانه‌ها درآیند که در صورت عضویت سراسری، هر فرد می‌تواند از خدمات بخش امانت تمامی کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بهره‌مند شود.

وی همچنین از برگزاری آیین تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و کتابخانه‌های برتر کشوری در روز 24 آبان خبر داد و تصریح کرد: در ویژه‌برنامه‌ای که به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در تهران برگزار می‌شود، از برترین‌های کتاب و کتابخوانی کشور در طول یک‌سال گذشته تجلیل خواهد شد.

دوست فاطمی‌ها در بخش دیگری از سخنان خود اظهار كرد: از دیگر برنامه‌های شاخص اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد در هفته کتاب، برگزاری آیین نقد کتاب «اسرار رنج‌ها» نوشته دکتر محمدرضا شایق نویسنده، مفسر و حافظ کل قرآن کریم است که این برنامه نیز صبح یکشنبه 27 آبان به میزبانی کتابخانه دکتر جوادی یزد برگزار می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین به برگزاری ویژه برنامه تقدیر از فعالان حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابداران استان نیز اشاره و اظهار كرد: در مراسمی که صبح سه‌شنبه بیست و نهم آبان در کتابخانه دکتر جوادی یزد برگزار می‌شود، از فعالان حوزه کتاب، کتابخوانی در استان تجلیل به عمل می‌آید و در بخش دوم این همایش نیز دکتر شاهین فرهنگ در جمع کتابداران یزدی به ایراد سخن خواهد پرداخت.

وی همچنین برخی برنامه‌های فرهنگی و کتاب‌محور در سطح شهرستان‌های استان را برشمرد و گفت: نشست معرفی آثار علی سالک نویسنده بومی شهرستان مهریز، برگزاری کارگاه مهارت‌آموزی با موضوع «شیوه‌های علاقه‌مند کردن کودک به مطالعه» در شهرستان اشکذر، رونمایی از کتاب‌های تک‌برگی در شهرستان ابرکوه، برگزاری نشست کتاب‌خوان مدیران فرهنگی شهرستان اشکذر، برپایی آیین ویژه کانون ادبی «آیینه» شهرستان تفت به مناسبت هفته کتاب، برگزاری پنجمین نشست از سلسله نشست‌های طرح «کاروان دانایی» به میزبانی کتابخانه رئیس فرهمند شهرستان یزد، برپایی نشست «شازده حمام در بافق» با حضور محمدحسین پاپلی یزدی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب در بافق، برگزاری کارگاه آموزشی «کتاب و سلامت» در شهرستان یزد و برگزاری کارگاه مهارت‌آموزی با موضوع «مادران قصه‌گو» در شهرستان میبد، تنها گوشه‌ای از برنامه‌های اجرا شده و یا در حال اجرای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها در طول هفته کتاب و کتابخوانی است.

به گفته وي ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در سال جاری، از 19 آبان‌ماه آغاز شده و تا سی‌ام این ماه ادامه خواهد داشت.

دوست فاطمی‌ها همچنین در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه‌های متنوع در کتابخانه‌ها و ایجاد شور و حرارت کتابخوانی در کتابخانه‌های سراسر استان، حال خوش خواندن در مردم فرهنگ‌دوست یزد ایجاد و تقویت شود.

گفتنی است، هم‌اکنون 110 باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی در استان یزد مشغول به فعالیت است که حدود 104 هزار نفر از مردم استان در این کتابخانه‌ها عضویت دارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار