معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: بسیاری از موقوفات برای رسیدگی به مناطق محروم است و امام رضا(ع) به عنوان یک امین برای وقف در نظر گرفته شده است. از سویی آستان قدس به دنبال رفع نیازهای دیگری نیز هست. برای مثال در زمینه تولید آستان قدس می‌تواند اثرگذار باشد و امام رضا دوباره به عنوان امین این وقف در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۶۸۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰ 15 November 2018

به گزارش تابناک : سید نظام‌الدین موسوی شب گذشته در نشست رسانه و وقف بیان کرد: مسئله وقف، یک مسئله منحصر به شرایط امروز نیست و پدیده‌ای ریشه‌دار در فطرت انسان دارد. در همه نحله‌ها و رویکردها پدیده‌ای شبیه به وقف داریم. وقف یک پدیده تاریخی است و با مطالعه تاریخ می‌توان دست یافت که تمامی کشور ایران تا به کنون چهار بار وقف شده است.

وی ادامه داد: در اسلام این پدیده در زمره یک تکلیف اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است. در دنیای امروز نیز وقف را نمی‌توان به ایران واسلام منحصر کرد. حتی در این دنیای کنونی که شاهد غلبه گفتمان اومانیستی هستیم، پدیده وقف پررنگ‌تر نیز شده است.

موسوی تصریح کرد: بزرگترین افرادی که در مسئله و موضوع سرمابیه‌دار یتلاش کرده‌اند در نهایت عمر خویش به این نتیجه رسیده‌اند که کوه ثروت خود را جمع‌آوری کنند. در برخی از پدیده‌ها شاهد تناقض نیز هستیم. در زمینه اهدای جایزه صلح نوبل، این تناقض پررنگ‌تر است و فردی که ابزار نظامی ساخته به دنبال جایزه‌ای برای صلح است.

وی اضافه کرد: در آمریکای امروز مسئله وقف، مسئله مهمی است و بسیاری از مراکز علمی آمریکا از منابع موقوفات درآمد دارند. بسیاری از نهادهای فرهنگی نیز با مسئله وقف ایجاد شده‌اند. این مثال‌ها نشان می‌دهد که در تمدن‌هایی با گفتمان فردگرایی و سرمایه‌داری وقف نیز وجود دارد و دارای جایگاهی حائز اهمیت است.

معاون ارتباطات و رسانه اظهار کرد: بسیاری از چهره‌های معروف جهانی خود را به وقف موظف می‌دانند هرچند در زندگی شخصی خود اعوجاجات گسترده داشته باشند. در یک جامعه اسلامی و مذهبی نیز بایستی وقف پررنگ‌تر باشد چرا که علاوه بر مسئله فطرت، موضوع آخرت نیز مطرح است.

وی ادامه داد: امروز در شرایطی که کشور نیازهای مختلفی دارد، بایستی مسئله وقف به عنوان یک امر خیر ضوروی مورد توجه قرار بگیرد. آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد خیریه و بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام شکل گرفته تا چنین نیازهایی را برطرف سازد.

موسوی خاطرنشان کرد: اولین محلی که برای انجام کار خیر به ذهن انسان می‌رسد، نیازهای حرم و بارگاه امام رضا به ذهن می‌آید و چنین آستان قدس توانسته این نیاز را بر طرف سازد و بدل به بزرگترین نهاد موقوفاتی شود. اما یک مسئله مطرحه آن است که تنها موقوفات متعلق به آستان تنها در زمینه حرم و زائر است؟ پاسخی که می‌توان به این سوال داد خیر است.

وی اضافه کرد: بسیاری از موقوفات برای رسیدگی به مناطق محروم است و امام رضا به عنوان یک امین برای وقف در نظر گرفته شده است. از سویی آستان قدس به دنبال رفع نیازهای دیگری نیز هست. برای مثال در زمینه تولید آستان قدس می‌توانداثرگذار باشد و امام رضا دوباره به عنوان امین این وقف در نظر گرفته شود.

معاون ارتباطات و رسانه تصریح کرد: موقوفه‌های آستان تنوع بسیار گسترده‌ای دارد و امام رضا به عنوان امین این موقوفات پذیرفته شده‌اند. به ذهن من می‌رسد که این مدل برای رفع نیازها بسیار مناسب است و آستان قدس به دنبال آن است که نیت واقفان را تا جایی که ممکن است به سمت تولید و اشتغال سوق دهد.

وی افزود: به نظر من در زمینه افکار عمومی رسانه‌ها می‌توانند به جریان وقف کمک کنند. اکر رسانه بتواند تعامل مثبتی با جامعه داشته باشد، میل به وقف بیشتر می‌شود. بله طور طبیعی اثر رسانه در بهبود مشکلات اجتماعی هویداست و می‌توان با کمک به فرهنگ وقف به بهبود عدالت اجتماعی بپردازیم.

موسوی گفت: یکی از ایده‌های مناسب در آستان، گسترش مفهوم خدمت، خادم و مخدوم است. تا سال‌های گذشته خادم کسی است که در خود حرم به فعالیت بپردازد و مخدوم هم تنها زائرین بودند. اما امروز با تاسیس کانون‌های خادم‌یاری این مفهوم گسترده‌تر شده و اکنون دایره خدمت تنها مربوط به حرم نیست و تمام کشور را در بر گرفته است.

وی اضافه کرد: در زمینه وقف نیز بایستی حوزه‌های جدید وقف نیز تاسیس شود تا بتوانیم فرهنگ وقف را از ایره حرم به تمام کشور بگسترانیم و آستان قدس در این زمینه نیز وظیفه محوری را بر عهده دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار