یک تحلیل‌گر اقتصادی گفت: ایران که سالها در فهرست پولشویی بازل رتبه نخست را داشت، صرفا با اصلاح روش امتیازدهی از سوی این کمیته، از صدرنشینی جدول کنار رفت.
کد خبر: ۶۸۰۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹ 16 November 2018

به گزارش تابناک : مجید شاکری گفت: برای سالها ایران در فهرست پولشویی بازل( که ربطی به کمیته بال معروف ندارد) اول بود. 

وی افزود: طیفی از رسانه های ایرانی با توجه به تصور غلط سیاسی، مبنی بر ارتباط بندهای باقی مانده اکشن پلن FATF  با مبارزه با پولشویی( شبیه به اظهارات غیر فنی دکتر ظریف در هفته ای که گذشت)، با هیجان و آب و تاب این جدول را  مقابل چشم مخاطب ایرانی می گذاشت و از «صدر نشینی » ایران در جدول پولشویی جهان سخن می گفت تا افکار عمومی را درباره لزوم تکمیل برنامه اقدام FATF و پولشوبودن مخالفان آن به جمع بندی برساند.

این تحلیل گر اقتصادی ادامه داد: بنده و برخی کارشناسان بارها توضیح دادیم که علت این «صدر نشینی» نه لزوما بالا بودن شدت پولشویی در ایران، بلکه کمبود اطلاعات و عدم همکاری ایران( ناشی از جهل) با نهادهای امتیازدهنده در روش شناسی بازل بود. اما این سخنان در در هیاهوی رسانه ها گم شد.

شاکری گفت: در نسخه ٢٠١٨ فهرست پولشویی بازل، اعلام شد که روش قبلی( حضور کشورها در رتبه بندی حتی اگر فقط ٨ تا از ١٤ شاخص آنها عدد داشت و الباقی جای خالی بود)تورش دار و ناصحیح بوده است. در روش جدید فقط اگر دو سوم شاخص ها معین باشد کشور در رتبه بندی لحاظ می شود. این حقیقت باعث حذف ١٧ کشور از فهرست شده که عملا فقط بخاطر کمبود اطلاعات( و نه شاخص های بد) در فهرست ممکن بود وضعیت بدی داشته باشند. یکی از آن ١٧ کشور  ایران است. یعنی صدر نشین این چند سال اخیر!  

وی ادامه داد: اکنون کدام یک از آن رسانه ها حاضر است برای مخاطبان توضیح دهد که صدرنشینی ایران در پولشویی تورش دار و غیر قابل استناد است؟

این تحلیل گر اقتصادی تصریح کرد: حتی یک ریال پولشویی هم قبیح است و بنده خود را موظف به پشتیبانی از برنامه جسورانه بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی می دانم اما استفاده سیاسی و امنیتی از مفهوم مبارزه با پولشویی متاسفانه امری است که در بالاترین سطوح- حتی سطح وزیر محترم امور خارجه- به آن عادت شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار