یکی از معضلات این روزهای بازار زعفران گناباد حضور و جولان بیش از حد دلالان است.
کد خبر: ۶۸۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴ 19 November 2018

به گزارش تابناک : خراسان‌رضوی و به‌ویژه تربت‌حیدریه و گناباد را می‌توان مرکز تولید زعفران شرق کشور دانست؛ زیرا میزان سطح زیر کشت و تولید این محصول نسبت به سایر شهرها زیاد بوده که البته در این سالیان اخیر به دلیل خشکسالی میزان آن کاهش یافته است.

زعفران در گناباد از نیمه‌های آبان ماه برداشت و به مدت یک ماه برداشت آن ادامه دارد و در حال حاضر 3500 هکتار زمین زراعی در گناباد وجود دارد که زیر کشت زعفران است اما به دلیل خشکسالی و آبیاری با تانکر دیگر این میزان افزایش نیافته است.

کشاورزان گناباد برای به ثمر نشستن محصول خود هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند که در چند سال اخیر هزینه آبیاری مزارع با تانکر نیز به آن اضافه شده اما محصول تولیدی کشاورز که باید هزینه‌های او را پوشش دهد و درآمدی برای او داشته باشد توسط دلالان به یغما می‌رود.

در شهرستان گناباد دو مرکز خرید و فروش گل زعفران وجود دارد که اولین بازار در روستای سنو و دومین بازار در خیابان سعدی این شهرستان است که قیمت گل در این دو بازار تعیین می‌شود که آخرین قیمت‌ها از 80 هزار تومان تا 110 هزار تومان برای هر کیلوگرم گل است.

سری به این بازار‌ها که می‌زنید خستگی را در چهره پیرمرد کشاورز با دست‌های رنگی شده از زعفران می‌توانید ببینید تا با نگاهی تاسف بار دل از گل‌های زعفران که دسترنجش است می‌کند؛ با یکی از این کشاورزان هم صحبت می‌شویم.

نظارتی بر بازار گل وجود ندارد

پوریوسف در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: همه سال چشم انتظار فصل برداشت زعفران هستیم تا برخی از بدهی‌های زندگی را جبران کنیم اما حالا باید گل‌ها را به قیمت ناچیزی به دلالها بدهیم.

وی دلیل این کار را نبود نیروی انسانی برای تمیز کردن گل‌ها دانست و افزود: متاسفانه وقتی مجبور می‌شویم گل‌ها را به بازار بیاوریم دلال‌ها به دلیل داشتن توان مالی و از آنجایی که می‌دانند مجبور به فروش هستیم گل را با قیمت ناچیزی از ما می‌خرند و بعد یا با قیمت بالاتر می‌فروشند و یا آن را در شهرهای اطراف تمیز می‌کنند.

یکی دیگر از کشاورزان روستای سنو اظهار داشت: هر کشاورز برای به ثمر نشستن محصول خود در طول سال هزینه‌هایی مانند نیروی کارگری چه قبل محصول و چه در زمان برداشت پرداخت می‌کند و هزینه‌های آبیاری که جای خود را دارد اما در زمان فروش به دلیل عدم نظارت مسئولان، دلال‌ها حتی از شهرستان‌های اطراف به گناباد می‌آیند و محصول را با قیمت پایین خریداری می‌کنند.

وی در زمینه خرید تضمینی تعاون روستایی نیز اظهار داشت: در ابتدا قیمت اعلام شده از سوی تعاون روستایی از بازار هم پایین‌تر است و از سویی استانداردهای خودش را دارد که کشاورزان استقبال نمی‌کنند.

دلال‌ها در بازار وجود دارند

مدیر جهادکشاورزی گناباد گفت: امسال به دلیل سرمایی که زودتر به وجود آمد برداشت گل در شهرستان گناباد و تربت حیدریه تداخل داشته که سبب کمبود نیروی کار در شهرستان شده و به این دلیل هزینه تمیز کردن هر کیلو گل تا 20 هزار تومان نیز رفته است.

علیرضا حسین زاده افزود: میزان بارندگی در شهرستان گناباد مناسب بوده و پیش بینی می‌شود میزان برداشت به بیش از 12 تن برسد در این حوزه دومین شهرستان استان خراسان رضوی هستیم.

وی درباره دلال‌ها در بازار نیز اظهار داشت: منکر نبود دلال نمی‌توان شد و دلال‌ها در بازار زعفران هستند اما جهاد کشاورزی تمام همکاری خود را با کشاورز برای تحویل محصول به تعاون روستایی را انجام می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد خاطرنشان کرد: کشاورزان به دلیل هزینه‌هایی که دارند و برخی از آنها بدهکار هستند زعفران ها را به هر قیمت می‌فروشند تا بتوانند برخی هزینه‌ها مانند نیروی کار را جبران کنند که دلال‌ها نیز از این موضوع برای سود بیشتر سوءاستفاده می‌کنند.

بودجه دولتی برای خرید گل زعفران وجود ندارد

رئیس اداره تعاون روستایی گناباد گفت: طرح خرید گل زعفران در مرحله آزمایش است و بودجه دولتی وجود ندارد تا برای خرید گل از کشاورز پرداخت شود.

محمدمهدی رضازاده اظهار داشت:  یک مجموعه فرآوری گل زعفران در گناباد غیر فعال بوده که توانسته‌ایم آن را فعال کنیم و هم اکنون 15 نیرو در آنجا مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر گل زعفران را از کشاورزان کیلویی 88 هزار تومان و به بالا خرید می‌کنیم و در این مرکز فرآوری می‌شود و با تعاملی که صورت گرفته آمادگی خرید گل بیشتر و توزیع در سایر مراکز همجوار برای فرآوری را داریم.

رئیس اداره تعاون روستایی گناباد خاطرنشان کرد: بعد از فصل برداشت با موضوع خرید تضمینی زعفران رو به رو هستیم که تاکنون دستورالعمل و ابلاغیه آن صادر نشده که باید در این موضوع تسریع شود وگرنه در این بازار هم دلال‌ها شروع به فعالیت خواهد کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار