رئیس نهاد نمایندگی مقام مطظم رهبری در دانشگاه‌ها از اعزام 15 هزار زوج دانشجو ازسراسر کشور به مشهد مقدس در قالب سامانه همسفر تا بهشت خبر داد.
کد خبر: ۶۸۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ 19 November 2018

به گزارش تابناک : حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی شامگاه گذشته در نشست خبری بیست ودومین نشست طرح ملی ازدواج دانشجویی که در محل نهاد رهبری داشنگاه فردوسی برگزار شد، بیان کرد: بر اساس فرهنگ اسلامی، جامعه سالم جامعه ای است که جوانان در اولین دوره‌ها و مقاطع سنی که احساس نیاز به ازدواج و توانایی اداره یک زندگی کردند، به ازدواج روی بیاورند. دانشگاه‌های امروز محل حضور نسل جوان ما است و نزدیک به 4 میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند و عمده این دانشجویان در سنین جوانی قرار دارند و بر این اساس فرصت ازدواج در همین سنینی رخ خواهد داد که جوانان در دانشگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های اجتماعی که موجب نگران دلسوزان جامعه نیز شده است، مسئله افزایش میزان طلاق در جامعه است. در حل این مشکل، یکی از راهکارها ایجاد فرصت و شوق در جوانان برای ازدواج است. در این زمینه نهاد مقام معظم رهبری وظیفه خود می‌داند که در قالب‌های مختلف برای تسهیل ازدواج جوانان تلاش کند.

رستمی اظهار کرد: مجموعه نهادها در دانشگاها برنامه‌های فرهنگی به فراخور امکاناتی که در اختیار دارند، تدارک دیده‌اند. برگزای دوره‌های مهارتی، دوره‌های ازدواج آسان و برگزاری جشن ازدواج دانشجویی از مواردی بوده که در سال‌های گذشته انجام می‌شده است. امسال، نهاد رهبری با همکاری با سایر نهادها و مجموعه‌های مرتبط، بناست که فضای ازدواج دانشجویی را بسیار مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: دانشجوها در کنار فعالیت‌هایی که در دانشگاه خودشان انجام خواهند شد، می‌توانند در سامانه همسفر تا بهشت، سامانه جشن ازدواج دانشجویی که در مشهد برگزار می‌شود، می‌توانند شرکت کنند. دانشجوها تا دی‌ماه فرصت دارند در این سامانه ثبت نام کنند و پس از آن از اسفندماه به صورت دوره‎های سه روزه به مشهد مقدس خواهند آمد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تصریح کرد: این دانشجویان پس از ثبت نام، توسط دبیران ازدواج دانشجویی استان، سازماندهی خواهند شد. ترجیح ما آن است که به صورت کاروانی از یک دانشگاه و یا از یک استان عازم مشهد مقدس شوند. در این اردوها اساتید مجربی برای آموزش و برگزاری کارگاه‌ها حضور دارند و از سوی دیگر اساتید محبوب دانشجویان نیز در این اردوها شرکت خواهند داشت. در نهایت این عزیزان جشن ازدواج خود را در محضر حضرت امام رضا برگزار خواهند کرد.

وی در خصوص میزان طلاق در ازدواج‌های دانشجویی بیان کرد: مطالعه جالبی روی پایداری ازدواج دانشجویی صورت گرفته و بر اساس آمارهایی که از سازمان ثبت احوال دریافت شده است، بسیاری از ازدواج‌های دانشجویی در 21 دوره اخیر با موفقیت همراه بوده و بالاتر از میزان پایداری خانواده‌های عادی بوده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: دو پایش روی ازدواج دانشجویی صورت گرفته است. پایش اولی به صورت مستقیم بوده و با یک هزار و 61 زوج تماس گرفته شده و کتر از دو درصد ازدواج‌ها به طلاق منتهی شده بود و بالای 30 درصد نیز دارای فرزند هستند.

رستمی بیان کرد: در دومین پایش نیز از طریق سازمان ثبت احوال صورت گرفته و اطلاعات 300 هزار زوج مورد بررسی قرار گرفته است. این زوج‌ها حدفاصل سال‌های 85 تا 96 زازدواج کرده‌اند و در این نمونه تنها 7 درصد ازدواج‌ها به طلاق منتهی شده است.

وی در خصوص میزان بودجه جشن های دانشجویی تصریح کرد: از آنجایی که بودجه جشن‌های دانشجویی از چندین محل تامین می‌شود و بخشی از اعتبارات نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و بخشی از بودجه سایر نهادها مانند عنایت رهبر انقلاب به دانشجویان است، نمی‌توان آمار دقیقی در اختیار نیست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: در دو یا سه سال گذشته، با توجه به محدودیت بودجه، شاهد افت زوج‌های شرکت‌کننده در جشن ازدواج دانشجویی بودیم و امسال به دنبال آن هستیم که دوباره میزان مشارکت دانشجویان را به میزان سال‌های گذشته برسانیم. برای دور اول ازدواج دانشجویی تعداد 15 هزار زوج را در نظر گرفته‌ایم و بستگی به میزان مشارکت دانشجویان، دور دوم نیز در نظر خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: در این دوره دوباره ستاد کشوری را با حضور تمامی نهادهای دخیل در امر دانشگاه‌ها دوباره فعال شده‌اند و استان‌ها نیز به صورت جدی‌تری دعوت به فعالیت شده‌اند. در گذشته به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای مقداری میزان برگزاری جشن ازدواج در استان‌ها کمرنگ شده بود که امسال رفع خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار