در حالی که میزان درخواست برای ورود و خاکسپاری متوفیان در قم 14 درصد شده است، درصد انتقال متوفیان از قم به شهرها و کشورهای دیگر به 17 درصد می‌رسد.
کد خبر: ۶۸۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴ 29 November 2018

به گزارش تابناک قم، اینکه مرگ حق است و از آن گریزی نیست واقعیتی انکارناپذیر است. اما آنچه پس از مرگ اتفاق می‌افتد و آدابی که دفن اموات در ادیان مختلف دارند با هم تفاوت دارد. دفن اموات مسلمانان واجب کفایی است و باید به صورتی در خاک دفن گردد که از گزند درندگان در امان باشد.

اما جای دفن اموات هم بسیار مهم است و این اعتقاد که برخی تمایل به دفن در شهرهای مذهبی را دارند سبب شده که بسیاری از افراد وصیت کنند در شهرهایی هم چون قم به خاک سپرده شوند.

علی رمضانی نور رئیس اداره متوفیات و پذیرش سازمان آرامستان‌های شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تعرفه‌های قبور بهشت معصومه بر اساس بومی و غیر بومی است. ملاک بومی و غیربومی هم بر اساس کدپستی کارت ملی است.

وی افزود: در 10 سال اخیر ورود متوفی از شهرستان از حدود 50 درصد به 14 تا 15 درصد رسیده است. در 6 ماهه گذشته 14 درصد و مساوی 6 ماهه نخست سال قبل بوده است و چند سالی است در همین میزان ورود متوفی از شهرهای دیگر به قم است.

رمضانی نور خاطر نشان کرد: به دلیل جایگاه دینی و فرهنگی شهر قم خاکسپاری در قم وصیت بسیاری از افراد است حتی از کشورهای دیگر نیز برای دفن در قم درخواست وجود دارد. مضاف بر اینکه رسوم برخی از شهرها مثل کرمانشاه، تبریز، شادگان، بخش‌های از خوزستان و بهبهان این است که حتما متوفی آنها در قم به خاک سپرده شود. شادگان و کرمانشاه بیشترین متقاضی دفن متوفی را در قم را دارند.

رئیس اداره متوفیات و پذیرش سازمان آرامستان‌های شهرداری قم گفت: از آنجایی که قم در شاهراه، مرکز و شهری مهاجرپذیر است خروجی متوفی هم از این شهر وجود دارد. 17 درصد از متوفیان قم در بیرون از شهر قم دفن می شوند که این مساله شامل دفن در روستاها یا شهرهای دیگر است.

وی افزود: در 6 ماهه نخست سال جاری 10 درصد متوفیان مربوط به اتباع خارجی بوده و عمده اتباع مربوط به کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان است.

رمضانی نور در خصوص خروج متوفی از قم گفت: ملاک انتقال از آرامستان به آرامستان است. برای انتقال به خارج از کشور هم روند انتقال به این شکل است که اموات تا مرز برده می‌شوند و پس از انجام کارهای اداری تحویل آمبولانس کشور مقصد می‌شود.

وی ادامه داد: در فرایند انتقال به صورت زمینی ابتدا باید پزشک قانونی به آنها جواز بدهد و حتی با داشتن گواهی فوت بیمارستان نیز باید معرفی نامه پزشک قانونی را اخذ کنند و معرفی نامه برای خروج از کشور باشد که برای اداره پلیس مهاجرت و سفارت خانه آن کشور ارائه می‌شود. همکاران سفارت در داخل سردخانه تابوت را پلمب کرده و اسناد هویتی بررسی می شود و تحویل آمبولانس داده می‌شود و آمبولانس تا مرز افغانستان که عمدتا تایباد است و یا مرز عراق که عمدتا مهران است متوفی را منتقل می‌کنند.

رئیس اداره متوفیات و پذیرش سازمان آرامستان‌های شهرداری قم اضافه کرد: در فرایند انتقال هوایی متوفی تحویل بهشت زهرا تهران می‌شود و در بهشت زهرا امور مربوط به پرواز انجام می شود و از طریق بهشت زهرا جنازه تحویل آمبولانس داده می‌شود و آمبولانس آن را تحویل فرودگاه می‌دهد. فرایند انتقال متوفی بسته به پیگیری خانواده معمولا از سه روز تا یک هفته ممکن است به طول بیانجامد.

هر چند که ایرانیان از قدیم معتقد بودند که دفن اجساد در کنار قبور مقدس در عتبات عالیات و امکان مذهبی و مقدس مانند مشهد و قم و یا امامزاده ها، موجب آمرزش گناهان و شفاعت امامان و رهایی از مجازات روز جزا برای مرده است و اموات را به این نقاط حمل می‌کردند در حال حاضر بسیاری از افراد تمایل بیشتری برای دفن در زادگاه خود نشان می دهند و همین مسئله کاهش درخواست ورود متوفی و افزایش درخواست خروج از شهری همچون قم را به دنبال داشته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار