تابناک / «مگر دولت اجازه می‌دهد که مردم زیر بار فشار گرانی و تورم زندگی کنند؟» این بخشی از صحبت‌های سخنگوی دولت در پنجم دی ماه سال 96 است. صحبت‌هایی که در حاشیه لایحه بودجه و افزایش قیمت برخی کالاها مطرح شد.
کد خبر: ۶۸۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸ 30 November 2018

تابناک / «مگر دولت اجازه می‌دهد که مردم زیر بار فشار گرانی و تورم زندگی کنند؟» این بخشی از صحبت‌های سخنگوی دولت در پنجم دی ماه سال 96 است. صحبت‌هایی که در حاشیه لایحه بودجه و افزایش قیمت برخی کالاها مطرح شد.

محمدباقر نوبخت گفته بود که دولت نیز مثل سال‌های گذشته، خود را موظف می‌داند که در برابر تورم و افزایش نرخ ارز مقاومت کند. اما اکنون برخی خانوارهای ایرانی برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل روبه‌رو‌ شده‌اند و سعی می‌کنند برخی اقلام را از سبد کالای خود حذف کنند. در حال حاضر باگرانی‌هایی که همچون سال‌های گذشته اعمال شده است، این نگرانی‌ و استرس در میان مردم به چشم می‌خورد که نتوانند برخی کالاها را تامین کرده و زیر بار تورم و گرانی قد خم کنند.

هنوز فراموش نکرده ایم که «حسن روحانی» در سال 92 مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و همچنین معضلات ارزی و مالی که دولت وقت دچار آن شده بود را ناشی از خودرأیی و عدم مشورت پذیری رئیس جمهور قبلی می دانست و تأکید داشت، در صورتی که دولت را در اختیار بگیرد، حتما برای مقابله با چنین مشکلاتی برنامه ریزی کرده و از بخش های مختلف مشورت خواهد گرفت.

 

آقای روحانی! فشار از زندگی مردم کاسته نشده؛ احتمالا از چندبرابر شدن قیمت‌ها خبر ندارید!؟

 

این در حالی است که پنج سال پس از تصدی جایگاه ریاست جمهوری توسط روحانی مشکلات اقتصادی تلخ سال 91 که ناشی از بهم ریختگی اقتصادی، افزایش نرخ ارز، گران شدن بی حد و حصر کالاها و همچنین احتکار در بسیاری از محصولات توسط بخش های مختلف بود، بازهم در سال 97 اتفاق افتاد و مردم را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد؛ موضوعی که دولت گویا کوچک ترین برنامه ای برای رفع آن ندارد.

 

گرانی نان و کوچک تر شدن سفره مردم!

 

۲۸ مهر: نان، قوت غالب مردم است گران نمی شود!/ ۳۰آبان: افزایش ۱۰درصدی نرخ نان در گیلان! / ناتوانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برای کنترل و نظارت بر افزایش نرخ نان!

 

۲۸ مهر: نان، قوت غالب مردم است گران نمی شود!/ ۳۰آبان: افزایش ۱۰درصدی نرخ نان در گیلان!

 

تابناک / حدود یک ماه قبل بود که فرهاد دلق‌پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در اظهاراتی مدعی شد که با توجه به اینکه نان، قوت غالب مردم است، در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی، باید رعایت حال مردم بشود و نان گران نخواهد شد!

 

دلق‌پوش در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه اتحادیه‌ها در جایگاهی نیستند که در رابطه با افزایش قیمت‌ها اظهارنظر و یا تصمیمی اتخاذ کنند، اضافه کرده بود: اتحادیه‌ها صرفاً می‌توانند درخواست قانونی خود را به کمیسیون نظارت استان و دبیرخانه تنظیم بازار استان ارائه کنند و منتظر بررسی نتایج آن باشند؛ نه اینکه با طرح موارد غیر کارشناسی باعث تشویش اذهان عمومی و سلب بی‌دلیل آرامش مردم شوند.

 

حال اما این تشویش اذهان عمومی و سلب آرامش مردم به‌صورت فیزیکی در کف بازار قابل‌لمس است و احتمالاً رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان هیچ پاسخی برای آن ندارد! زیرا از روز گذشته قیمت نان در سطح شهر رشت و برخی دیگر از شهرستان‌های استان گیلان افزایشی ۱۰ درصدی داشته و احتمالاً تا پایان امروز در تمام استان به همین شکل افزایش نرخ اعمال خواهد شد.

 

حال باید از دلق‌پوش بابت اظهارات ۳۳ روز قبلش که اکنون به‌طور کامل زیر سؤال رفته پرسید که دقیقاً چه کسی ریاست آن سازمان عریض و طویل را بر عهده دارد که نرخ نان به این شکل با افزایش روبرو شده است؟!

 

ناتوانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برای کنترل و نظارت بر افزایش نرخ نان

 

بیست و هشتمین روز از مهرماه سال جاری بود که مصاحبه‌ای از قول فرهاد دلق‌پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در رسانه‌ها منتشر شد و وی مدعی شد که نرخ نان که قوت غالب مردم است افزایش نخواهد یافت! البته تاریخ انقضاء ادعای دلق‌پوش تنها ۳۲ روز بود و در تاریخ ۳۰ آبان ماه نرخ نان در گیلان با افزایش ۱۰ درصدی همراه بود.

 

 

از ماجرای بی‌اثر بودن اظهارنظر دلق‌پوش اگر گذر کنیم می‌توانیم به مشکلات عدم نظارت این سازمان در سطح استان برسیم. به‌گونه‌ای که بنا بر گزارش‌های مردمی در برخی از نانوایی‌های سطح استان شاهد گران‌فروشی هستیم. به‌گونه‌ای که ساحل فیلسوف یکی از کاربران شناخته‌شده فضای مجازی نوشت: ۲ عدد نان بربری که به‌تازگی در شهر ما افزایش قیمت پیداکرده و باید در قبال ۲ عدد نان ۱۲۰۰ تومان پرداخت شود؛ نانوا خیلی راحت ۱۵۰۰ تومان طلب می‌کند! و گفته پول خورده نداریم!

 

اگرچه حجم اعتراضات این‌چنینی در سطح عموم مردم نسبت به عملکرد نهادهای نظارتی از تعزیرات تا صنعت، معدن و تجارت گیلان بسیار زیاد است، اما متأسفانه در حال حاضر به‌هیچ‌عنوان نظارتی که عامل جلوگیری از بروز تخلف باشد وجود ندارد. موضوعی که البته شباهت بسیاری به وضعیت عدم نظارت بر افزایش نرخ کرایه تاکسی در سطح شهر رشت دارد.

 

بااین‌حال روز مدتی قبل تصویری ناهنجار و زشت از برخورد غیراخلاقی یک نانوا با مشتریان در فضای مجازی منتشر شد که از انتشار تصویر فوق معذوریم اما این امر نشان‌دهنده ناتوانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در کنترل و نظارت بر عملکردهایی است که با کف جامعه سروکار دارد.

 

تابناک و رشت20 /

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار