استفاده از تلفن همراه به ویژه درساعت‌های پایانی شب، سبب اختلال درچرخه خواب و بیداری و ساعت بیولوژیک بدن انسان می‌شود.
کد خبر: ۶۸۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 04 December 2018

به گزارش تابناک رضوی به نقل از باشگاه خبرنگاران، بر اساس مطالعات جدید مشاهده تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی که صفحه نمایشی با نور آبی رنگ دارند سبب اختلال درتنظیم ساعت داخلی بدن انسان و درنتیجه بروز بی خوابی و بدخوابی می‌شود.

بنا بر این پژوهش، سلول‌های حساس به نور شبکیه چشم انسان زمانی که شب‌ها به صفحه نمایشگر پرنور وسایل الکترونیکی خیره می‌شوند دچار تنظیم جدید خواهند شد.

واکنش سلول‌های چشم به نور منتشر شده از این وسایل عامل برهم خوردن ریتم طبیعی ساعت خواب، بیداری بدن انسان و زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های مختلف در دراز مدت خواهد بود.

کارشناسان موسسه مطالعات بیولوژیک (The Salk Institute for Biological Studies) در کالیفرنیای آمریکا امیدوار هستند یافته‌های جدید به آن‌ها کمک کند تا راهکار‌های درمانی جدید برای کمک به اختلالاتی چون بی خوابی، جت لگ، میگرن و برهم خوردن ریتم شبانه بدن انسان پیدا کنند.

به گفته محققان، بروز اختلال در ریتم خواب شبانه افراد در دراز مدت زمینه ساز ابتلا به بیماری‌هایی، چون سندرم متابولیک، مقاومت به انسولین، سرطان، چاقی و اختلال شناختی خواهد شد.

تاپیش از اختراع نور‌های مصنوعی، الگوی خواب و بیداری انسان به نور طبیعی وابستگی کامل داشت، اما امروزه وجود نور‌های مصنوعی ازجمله نور منتشرشده از صفحه نمایش تلفن‌های همراه سبب اختلال در الگوی خواب و بیداری انسان‌ها شده است.

بدن انسان یک ساعت داخلی دارد که معمولاً یک الگوی شبانه روزی ۲۴ ساعته را دنبال می‌کند، این الگو به نام ریتم شبانه روزی یا چرخه خواب وبیداری شناخته می‌شود.

مکانسیم‌های ساعت داخلی بدن انسان بسیارپیچیده است و کنترل آن به وسیله سیگنال‌های ارسالی از بخش‌های از مغز انجام می‌شود.

کارشناسان برای کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها توصیه می‌کنند برای استفاده از وسایل الکترونیکی دارای صفحه نمایش با نورآبی بازه زمانی محدودی ر ادرطول شبانه روز اختصاص دهند و به ویژه شب‌ها بین یک الی 2 ساعت پیش ازخواب از این گونه وسایل استفاده نکنند.

آمار‌ها نشان می‌دهند بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون نفر در آمریکا دچار اختلال‌های خواب مزمن هستند که یکی از دلایل آن استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه است.

یک گروه از سلول‌های شبکیه چشم به نور حساس هستند، این سلول‌ها در انتقال تصاویر به مغز دخالت نمی‌کنند، اما می‌توانند سطح نور محیط را پردازش کنند تا سیگنال‌های مکانیکی بیولوژیکی را ارسال کنند.

زمانی که فرد به مدت زیاد با تلفن همراه کار می‌کند این سلول‌ها به طور مداوم تحریک می‌شوند و درنتیجه آن ساعت خواب بدن دچاراختلال می‌شود.

یافته‌های به دست آمده از این پژوهش درمجله (Cell Reports) منتشر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار