عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گروه پرخطر مهم ما در بیماری ایدز زنان باردار هستند که بهتر است آزمایش دهند، زیرا اگر از وجود بیماری اطلاع پیدا کنند، اقدامات پیشگیری و درمان، ریسک انتقال را پایین می‌آورد.
کد خبر: ۶۸۷۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 05 December 2018

به گزارش تابناک رضوی، امین بجدی با بیان این مطلب اظهار کرد: الگوی انتقال در بیماری ایدز حال تغییر بوده و عمده بیمارها از طریق انتقال جنسی مبتلا شده‌اند. این الگوی انتقال برای جوانان نگران‌کننده است و از نظر پیشگیری باید اقدامات لازم را رعایت کرد.

وی با بیان اینکه تحول دیگر در HIV در بحث درمان است، عنوان کرد: در گذشته داروها محدود و پرعارضه بود و باید منتظر می‌شدیم تا بیماری پیشرفت کند و بعد از آن ما به درمان بپردازیم اما در حال حاضر دو یا سه سال است که داروهای جدیدی وجود دارد که اکثرا در کشور ما در دسترس بوده و به وسیله آن تمام بیماران را درمان می‌کنیم، یعنی به محض تشخیص، درمانی را برای بیمار در نظر می‌گیریم.

بجدی با اشاره به اینکه HIV قابل کنترل است اما قابل ریشه‌کنی نیست، تصریح کرد: HIV را نمی‌توانیم همچون هپاتیت ب ریشه‌کن کنیم اما باید طولانی‌مدت دارو مصرف کند. این بیماری به شدت قابل کنترل است. امتیاز درمان این است که آن را جزو پیشگیری مطرح می‌کنند. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ موارد جدید و مرگ و میر کمتر شده و هر چه دسترسی به درمان‌ها بیشتر شده، سیر نزولی پیدا کرده است. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ما در مراحل اولیه به محض تشخیص، درمان دارویی را انجام می‌دهیم. درمان نقش پیشگیری دارد. گروهی که از درمان به صورت موثر استفاده می‌کنند، گروهی هستند که بیماری آن‌ها کاملا قابل کنترل بوده و ریسک خطر انتقال به اطرافیان به شدت کم است. کماکان در مان سه دارویی و مادام‌العمر است.

وی با بیان اینکه  نکته مهم در درمان این است که باید اول فرد، شناسایی شود تا درمان صورت گیرد، عنوان کرد: درمان برای تمام بیماران در دسترس است اما باید بیمار را بشناسیم تا برای درمان حضور پیدا کند، یعنی فردی که بداند، HIV دارد، کیفیت زندگی او بهتر می‎شود، زودتر برای درمان مراجعه می‌کند، از پیشرفت، عوارض بیماری و مرگ و میر جلوگیری می‌کند و خطر انتقال به اطرافیان را کاهش می‌دهد اما شرطش این است که افراد تست دهند تا بیماری را بشناسند.

بجدی بیان کرد: WHO شعاری دارد که شامل سه 90 درصد است، یعنی ۹۰ درصد بیماران شناسایی شوند، ۹۰ درصد تحت درمان قرار بگیرند و ۹۰ درصد درمان موثر باشد. در حال حاضر در دنیا حدود 70 درصد بیماران شناسایی شدند اما آمار کشور ما بیان می‌کند که ۵۰ تا ۵۵ درصد شناسایی شده‌اند و ما از حدود 67 هزار تخمین، 37 هزار نفر را می‌شناسیم. ۶۰ درصد بیماران در دنیا دارو دریافت می‌کنند و در کشور حدود۴۰ تا 50 درصد و در مشهد ۴۰ درصد تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هنوز تا رسیدن به آن میزان فاصله زیادی وجود دارد اما همین که داروها در دسترس بوده و برای تمام بیماران استفاده می‌شود، بسیار خوب است. شناسایی بیماران بسیار مهم بوده و قدم اول است. یک مشکل دیگر نیز تابوها هستند. ما در شناسایی موارد جدید با مشکل مواجه هستیم که درمان در مراحل پیشرفته سخت می‌شود.

وی بیان کرد: گروه پرخطر مهم ما زنان باردار هستند که بهتر است آزمایش دهند، زیرا اگر از وجود بیماری اطلاع پیدا کنند، اقدامات پیشگیری و درمان، ریسک انتقال را پایین می‌آورد. ۲۵ تا ۳۰ درصد فرزندان مادرانی که HIV مثبت هستند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. بیشترین ریسک در طی زایمان است، بنابراین در طول بارداری به مادر دارو می‌دهند و بعد از زایمان به بچه نیز دارو داده می‌شود، در نهایت بعد از چند هفته از تولد نوزاد از او تست می‌گیرند.

بجدی اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد که مادران بارداری که می‌دانستیم بیمار بودند و در طول بارداری درمان دریافت کردند، 93 تا 97 درصد بچه‌های آن‌ها مبتلا به بیماری نشدند. تمام زنان باردار را باید تشویق کرد تا تست بدهند به خصوص افرادی که رفتارهای پرخطر داشتند. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: به بیمار HIV باید تنها به چشم بیمار نگاه کرد. انگ رفتارها باعث می‌شود که درمان صورت نگیرد. تست برخی از افراد  مثبت است اما به دلیل انگ مراجعه نمی‌کنند. مهم است که اثر انگ کاهش یافته و به عنوان یک بیماری در نظر گرفته شود. باید تابوی تست دادن شکسته شود. پیشگیری کماکان جای خود را دارد که افراد باید مراقب باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند. 

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی در شرایطی که الگوی انتقال به سمت انتقال جنسی رفته، بسیار مهم است، تصریح کرد: با وجود اینکه درمان پیشرفت کرده اما پیشگیری باید به سمت پیشگیری از انتقال جنسی برود. الگوی انتقال در حال حرکت به سمت الگوی جنسی بوده و در چند سال اخیر نیز رشد قابل توجهی داشته است. در جهان موارد جدید و مرگ و میر به دلیل این درمان‌ها کاهش پیدا کرده است. 

بجدی خاطرنشان کرد: منطقه مدیترانه شرقی منطقه بسیار خطرناکی است که اگر اقدامات لازم همچون پیشگیری و درمان انجام نشود، ممکن است انفجاری در موارد بیماری ایجاد شود. اطلاع‌رسانی باید به سنین مختلف به خصوص دبیرستان و دانشگاه برسد، زیرا سن روابط جنسی پایین آمده است. اینگونه نیست که ما به این دلیل که شهر مذهبی هستیم، هیچ کس رفتار پرخطری ندارد. تماس نباید خارج از چارچوب خانواده و ازدواج باشد، اگر هم تماسی خارج از چارچوب وجود دارد، باید تنها با یک نفر باشد. در صورتی که فردی تماس‌های متعدد در ازای پول دارد باید از پوشش جهت پیشگیری استفاده کند. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اجباری کردن تست ایدز پیش از ازدواج، گفت: از نظر پزشکی هیچ آزمایش اجباری وجود ندارد. انجام اجباری تست کمک زیادی نمی‌کند. در کشورهای دیگر انجام تست در ازدواج اجباری نیست اما برای مهاجرت و در زندان‌ها اجباری است. بسیار مناسب است که زوجین با آگاهی تست اجباری ایدز را انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار