پروسه تعلیق فوتبال یک کشور بر اساس اصل «اقناع» فدراسیون جهانی فوتبال رقم می‌خورد؛ موضوعی که در فوتبال ایران با توجه به "عدم دخالت نهاد سوم" امکان تحقق آن صفر است.
کد خبر: ۶۸۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۹ 09 December 2018

به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایسنا، این روزها فوتبال ایران به دلیل درگیری با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، شرایط مبهم و پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذارد. موضوعی که باعث شده گمانه‌زنی‌های زیادی درباره شرایط پیش روی فوتبال و احتمالات بعدی آن مطرح شود. در این میان سوالی که ممکن است مطرح باشد این است که پروسه اداری تعلیق فدراسیون ملی یک کشور از سوی فیفا چگونه انجام می‌شود.

 

فیفا همواره بر اساس اصل "اقناع نظر و اطمینان از موضوع دخالت در امور یک فدراسیون" نسبت به تعلیق فوتبال یک کشور اقدام می‌کند. این پروسه به دو صورت قابل تحقق است.

 

۱- مسئولان فدراسیون ملی یک کشور یا نهادهای دخالت کننده رسما در بیانیه، گفت‌وگو یا مکاتبه به گونه‌ای طرح موضوع کنند که معنای مستقیم دخالت در امور فدراسیون فوتبال از آن برداشت شود.

 

نمونه این اتفاق در دوره ریاست محمد دادگان در فدراسیون فوتبال ایران رخ داد که طی آن رئیس وقت سازمان تربیتی بدنی در مصاحبه رسمی اعلام کرد که رئیس فدراسیون باید برود و فدراسیون فوتبال نیز این برکناری را تایید کرد. در نهایت این اتفاق باعث شد که فوتبال ایران تعلیق شود.

 

در شرایط کنونی، فوتبال ایران درگیر چنین جریانی نیست که طی آن مسئولان فدراسیون فوتبال رسما اعلام کرده باشند که تحت فشار دولت یا مجلس، تغییراتی در فدراسیون رخ داده است. وزارت ورزش نیز هیچ اقدامی که نتیجه آن دخالت در امور فوتبال تلقی شود انجام نداده است. بر این اساس امکان تعلیق فوتبال ایران با این سناریو، صفر است.

 

۲- فیفا بر اساس اطلاعات و اخباری که پیرامون اتفاقات فدراسیون ملی یک کشور در حال رخ دادن است به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. در این حالت فیفا طی مکاتبه‌ای رسمی با فدراسیون فوتبال و دولت آن کشور، درخواست می‌کند که نسبت به اتفاقات مطرح شده پیرامون موضوع دخالت احتمالی نهاد سوم در فوتبال روشنگری کند.

 

در این حالت نیز مکاتبه با فدراسیون فوتبال و دولت آن کشور قطعی و حتمی است و پس از پاسخ واصله است که فیفا اقدام به تصمیم گیری درباره تعلیق یا عدم تعلیق فوتبال یک کشور می‌کند.

 

تعلیق فوتبال سیرالئون که ۱۰ ماه از پس از آغاز چالش‌های دخالت در امور فوتبال این کشور رخ داد، نمونه بارز این رویه است؛ موضوعی که درباره فوتبال ایران رخ نداده و اجرای آن درباره فدراسیون ایران منوط به طی چرخه یاد شده است.

 

بر اساس دو اصل و مسیر مطروحه فوق، فوتبال ایران شرایط تعلیق از سوی فیفا را ندارد.

 

همچنین بر اساس شواهد موجود از تعلیق فوتبال کشورها توسط فیفا، این واقعیت وجود دارد که هیچ گاه فوتبال یک کشور بر اساس اخبار مطروحه در رسانه‌ها و گمانه زنی‌های مطبوعاتی تعلیق نشده و فیفا همواره پس از اقناع نظر و قطعیت رسمی درباره دخالت در امور فوتبال یک کشور، اقدام به تعلیق فدراسیون ملی آن کشور می‌کند. بنابراین نگرانی درباره تعلیق آنی فوتبال ایران با طی مسیر کنونی دور از ذهن است، مگر این که اتفاق پنهان دیگری در حال وقوع باشد که مسئولان از آن بی‌اطلاع باشند.

 

درباره حضور نیافتن رئیس فدراسیون فوتبال در محل کارش نیز که این روزها در برخی رسانه‌ها مطرح شده، می‌توان گفت که فیفا در صورتی با این اتفاق، اقدام به تعلیق فوتبال یک کشور می‌کند که روشن شود دستوری خارج از فدراسیون، مانع حضور رئیس فدراسیون در محل کارش شده است، در حالی که غیبت رئیس فدراسیون فوتبال ایران در محل کارش که رسانه‌ای شده قطعا با تصمیم و نظر شخص ایشان بوده و نمی‌تواند ملاک عمل برای نگرانی درباره تصمیمات آتی فیفا تلقی شود.

 

امید است همگان با درک حساسیت شرایط کنونی فوتبال ایران در مسیری حرکت نکنند که تبعات سنگین تعلیق را به فوتبال ایران بار کنند؛ موضوعی که باید خط قرمز همه مدیران ورزشی کشور باشد و در تصمیمات و گفتارشان به آن توجه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار