مدیرکل اجتماعی استانداری یزد:
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: حقوق شهروندی به معنای مشارکت مردمی در برنامه‌های توسعه‌ای و در نتیجه جامعه مردم‌سالار است.
کد خبر: ۶۸۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 09 December 2018

«فخرالسادات خامسی‌هامانه» در کارگروه صیانت از حقوق شهروندی شهرستان تفت، به دستورالعمل برنامه‌های نه‌گانه صیانت از حقوق شهروندی اشاره و اظهار کرد: راه‌کارهای بسیار مثبت و راه‌گشایی در این دستورالعمل دیده شده است و از فرمانداری‌ها خواستاریم جلسات مربوط به حقوق شهروندی را به طور مداوم در شهرستان‌ها برگزار و گزارش آن به استان ارائه کنند.
وی برنامه‌های حقوق شهروندی را در زمینه‌هایی اعم از آموزش و توانمندسازی مدیران و کارکنان، ارتباطات مردمی، فضاسازی و تبلیغات محیطی، اطلاع‌رسانی، پیشگیری از تضییع حقوق مردمی، تشویق و ترغیب و نیز پایش و بررسی وضعیت حقوق شهروندی بیان کرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: در بحث عفاف و حجاب نیز برنامه ده‌گانه‌ای از جمله برنامه‌هایی برای آموزش و اقناع‌سازی، برگزاری کارگاه‌ها، همایش و استفاده از اوقات فراغت، بحث مشاوه‌ای، حمایت از آثار و تولیدات فرهنگی و هنری حجاب و عفاف، پایش، تبیین و ترویج منشور عفاف و حجاب، خدمات فرهنگی، هنری و تبلیغی، ارشاد و راهنمایی متخلفین، تشویق و ترغیب و نیز نظارت و ارزیابی رعایت عفاف و حجاب تعریف شده است که باید شهرستان‌ها نیز این برنامه‌ها را مدنظر قرار دهند.
خامسی‌هامانه تصریح کرد: نباید از چشم‌انداز بحث حقوق شهروندی دور شویم و نباید در برنامه‌های فرسایشی که سال‌ها است تدوین شده است، گرفتار شویم.
این مسئول در ادامه با بیان این‌که بحث حقوق شهروندی به معنای مشارکت مردمی در برنامه‌ها و تحقق جامعه مردم‌سالار است، تأکید کرد: بحث اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی دغدغۀ نظام جمهوری اسلامی و کشور است و باید امروز فضا را به گونه اَي آماده کنیم که مردم خود را در تصمیم‌گیری‌ها شریک بدانند و جامعه، برای درک چالش‌های موجود در جهان و کشور، استان توانمند گردد.
وی بیان کرد: هنگامی‌که بحث حقوق شهروندی پیش می‌آید سه حوزه خانواده، رسانه و آموزش مطرح است که اگر این سه حوزه در کنار هم باشند می‌توان انتظار داشت حقوق شهروندی از بحث‌های کلیشه‌ای خارج و وارد سطح جامعه شود.
خامسی ادامه داد: برای تحقق این مهم باید فرهنگ شهروندی در جامعه حاکم شود تا مردم خود تبدیل به شهروندانی صادق و فداکار شوند و خود را افرادی تأثیرگذار در جامعه بدانند که دارای حس تعلق و آزادی هستند؛ این مهم شاید آرمانی به نظر برسد اما شدنی است.
وی افزود: باید به استفاده از سازمان‌های مردم نهاد و ایجاد و توسعۀ این سازمان‌ها توجه کرد؛ چراکه سمن‌ها زمانی خلق، تثبیت و تکثیر می‌شوند که احساس کنند جامعه به آنها نیاز دارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: نیاز به حضور در بحث حقوق شهروندی را دولت باید در تشکل‌های اجتماعی ایجاد کند؛ به این صورت که این مسئله را به یک دغدغه برای افزایش سرمایه اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی تبدیل کند.
خامسی تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای عمل کرد که مردم خود احساس تعلق، تعهد و حس مطالبه‌گری در حوزه حقوق شهروندی داشته باشند و تا جایی پیش روند که خود با برنامه‌های مبتکرانه و نوآورانه در این بحث به کمک دولت بیایند و به بازوهای توانمند دولت در زمینۀ احقاق حقوق شهروندی تبدیل شوند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در خصوص بحث عفاف و حجاب گفت: عفاف و حجاب یکی از بحث‌هایی است که نیاز به برنامه‌های ایجابی و اقناعی دارد و باید پذیرفت که برنامه‌های قهری و سلبي در این خصوص دیگر کارساز نیست.
وی اظهار کرد: نمی‌توان از روش‌های سنتی برای تبلیغ حجاب و عفاف و نهادینه شدن این مقوله استفاده کرد و ما اگر بخواهیم برنامه‌های عفاف و حجاب را همانگونه که در اسلام تعریف شده در جامعه نهادینه کنیم باید از ابزارها و سلاح‌های بروز و مخاطب پسند استفاده کنیم.
خامسی با بیان این‌که جایگاه شبکه‌های اجتماعی در بحث عفاف و حجاب مانند ديگر مسائل اجتماعی بسیار مؤثر است، گفت: آگاه‌سازی به زبان هنر، نمایش، تئاتر و... در فضای مجازی حرف نخست را می‌زند و باید به‌گونه‌ای عمل کرد که از تمام عناصری که می‌تواند در استفاده از فضای مجازی موفق عمل کرد، استفاده شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در پایان خاطرنشان کرد: زنانه نگاه کردن به بحث عفاف و حجاب یک آسیب است و باید به طور واقعی و نه شعاری حجاب و عفاف را همان اندازه که برای زنان، برای مردان نیز قائل شویم و در نظر بگیریم که زنان و مردان هر دو به یک اندازه باید حجاب و عفاف را رعایت کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار